|
|
|
|---|---|
|
Hej, Ska byta länkarmsbussning bakre, fram på min 330i. Är det någon hur stor nyckel jag behöver till de 2 bultarna den sitter fast med? Samt vilken nyckel jag behöver för motorplåten. | |
|
Hej! Det finns flera klipp på youtube. Titta på flera men här har du en länk till en färgstark kille som byter bakre länkarmsbussning. Det som är bra med honom är att han visar utmaningarna i bytet. När "proffsen" på tuben visar hur man gör går allt så enkelt. Min erfarenhet är att det aldrig är "enkelt" eller "bara" när man ska börja skruva på en bil. Och den som säger det, vet inte vad han pratar om. E |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Det är M10'or, så nyckel nummer 17 bör gälla. Länk /a. |
| Det är 16 mm hylsa om jag inte missminner mig | |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Men M10 DIN-norm kräver ju 17mm hylsa?! Spelar inte så stor roll, har man ett set med fasta nycklar eller en hylssats, så ska ju både 16 och 17 ingå tycker man. /a. |
|
Men det är ganska vanligt på fordon att man går ner en storlek på bultskallen. T ex M10 17mm > 16mm och M8 13mm > 12mm, det är i allafall min erfarenhet. Men precis som du säger har man en hylsnyckelsats så finns ju bägge storlekarna. Ang. bussningarna så använde jag en avdragare för att få få bort bussningen från länkarmen. En vanlig tvåarmad kloavdragare funkade bra. |
|
Okej jag förstår, ja så kan det vara Backard. Kanske beror på fordon. Tänker lite grann att SAE skiljer sig från DIN-norm att SAE är nån storlek mindre. Aja, som sagt, man har ju ett set med hylsor helst. :-) Jaha, så man kan få bussningarna? Jag trodde man måste byta hela länkarmarna med dessa inkluderade? /a |
| Nej dom bakre bussningarna går att köpa lösa, har väl lite kortare livslängd än övriga bussningar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.