AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.962

Köpråd 1 serie max 100000

Hej, Är ute efter en 1 serie som pendlar/bruksbil och jag undrar om man ska vara orolig för problemen som finns med kamkedjesträckaren osv på 1 serien, Hur vanligt är det, och vågar man köpa en sån här bil?

Kraven för bilen är nog bensin / manuell helst.. Finns det något speciellt man ska kolla på vid köp av dessa bilar?

Har kollat endel på 120 med 150 el 170hk, och även 116i både gamla o nya, men alla verkar ha problem med att kamkedjan kan hoppa?

Ska man köpa en helt annat bil?

Någon som vet nåt mer om dessa får gärna skriva några rader.

Tack!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
120i med N46-motorn (150 hk) har inga/få fall av kamkedjeproblematik. Jag har sökt och även frågat här på forumet efter ett enda känt fall med denna motor, tror jag bara fick en respons.

Kör själv en 120i med N46-motor och är mycket nöjd. Med N46-motorn ska kamkedjeproblematiken vara mycket låg, dessutom slipper du de barnsjukdomar som N43-motorn (120i med 170 hk) hade i form av spridare, bränslepumpar och dylikt (mycket dyra reserdelar att byta). Med en bensinare minskar du dessutom risken för clutch judder.

Jag har dock problem med lite clutch judder på min 120i, men har läst att det är mycket vanligare och kraftigare på dieselmodellerna.

De saker jag skulle kolla mig för är
- skrammel längst fram från motorn (jag bytte till den nya kamkedjesträckaren när jag köpte min bil som en extra säkerhetsåtgärd)
- oljeläckage (ventilkåpa, vakuumpump baktill på motorn, kamaxelsensorerna fram på motorn - dock inga tokdyra saker att byta om det skulle behövas)
- clutch judder (drivlinan verkar komma i någon typ av självsvänging precis när man kommer i dragläget från stillastående)
Tack för ett mycket bra svar, När du byte kamkedjesträckaren byttes även glidskena eller bara själva sträckaren? gjorde du detta själv eller lämnades det in?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det var bara den hydrauliska kedjespännaren (detalj #7) som byttes till den nya varianten
Länk

Det gjordes som en del av mitt bilköp, så jag gjorde det inte själv. Men vi uppskattade material på runt 500 SEK och arbete på runt 500 SEK på verkstad. Men det går att byta själv, ska finnas ett par inlägg om detta här. Men annars kan du låta en verkstad göra det samtidigt du har den inne för någon service - arbetskostnaden är relativt liten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.