|
|
|
|---|---|
|
Har rost i nederkant på i stort sett alla 4 dörrarna. Trodde först vattnet som orsakade rosten kom in genom dörren på insidan pga dåliga gummilister på sidofönstrens utsida, men vid närmare koll ser det mera ut som vattnet rinner utmed gummilisten på insidan. Är detta ett vanligt problem på gamla 750-modeller? Sen undrar jag om någon vet vad det är för vit plastplugg med ett litet centrumhål på c:a 4mm, som sitter i båda framdörrarnas undre framkant? Det är inte karosseriplugg, det sitter längre bak. Hålet i dörren där plastpluggen sitter är 16 mm i diameter. I centrumhålet ser det ut att gå det in en liten plastaxel från nånting innanför men ser inte vad. Hittar ingen motsvarande plugg på RealOEM.com. Har det något med fönsterhissarna att göra. Skulle behöva 2 nya pluggar! | |
|
Den vita plastpluggen håller fast glidskenan för kabelhärvan som löper in i dörren. Rost i E32-dörrar är mer regel än undantag, en riktig skitkonstruktion. Rosten börjar uteslutande i rostsamlaren i form av listen längst ner på dörren och sprider sig uppåt. Låter man det gå för länge är det bara kex kvar av underdelen, har sett många såna dörrar. Johan |
|
|
Hej Tobbe, Jag har några kompletta fönsterhiss mekanismer och plastpluggarna bör finnas kvar. Jag kan kolla om du vill. |
|
|
johnor> Kul att det fanns någon som visste vad pluggarna är till för. Får tacka för denna info! Vad kan hända ifall man inte har den här pluggen, kan det börja trassla ihop sig med kablarna!? Såg att du har ett antal bilar i din ägo! :D Marten> Ja om du orkar kolla efter så får du gärna göra det, Marten! Har letat febrilt efter dessa pluggar, men har troligen letat i fel del av RealOEM-databasen. Ska kanske kolla in bland kabelhärvorna istället, med stöd av det johnor delgivit mig! |
|
|
Ha, jag hittade tamejtusan pluggen till slut. Måste vara denna (nr 11): Länk |
|
|
Utan denna så glider inte plasthöljet som håller kablarna helt rätt och kan brytas sönder. Johan |
|
|
johnor> Ok, ska fixa såna pluggar så fort jag får tillfälle. Glömde kommentera rosten i nedre delen av dörrarna. Ja, det måste ha varit en stor miss från konstruktörerna på BMW. Precis som du säger har rosten börjat äta sig uppåt på mina dörrar med. Ska försöka stoppa pågående rostprocess med nånting! Marten> I och med jag hittade nya pluggar så behöver du inte leta! Men tack för välviljan! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.