AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.987

e39 540 få bort remhjuls bulten

har råkat ut för vad som högst troligt är trasig glidskena till kedjan, men för att gå rakt på mitt problem så får jag inte loss remhjulet!, bulten sitter ju som fan! har en hyffsat stark mutterdragare men den orkade inte få bort den, har även testat att slänga bilen i 6ans växel med handbroms och broms men lik förbannat så ger den jäveln inte sig. någon som har en lösning?

mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, de kan sitta ganska hårt.

Jag har hitintills haft tur att kunna få lossa mina remhjulsskruvar med min 1/2" mutterknackare - enligt specification kan de ge 1350 Nm (fast det får man nog ta lite med en nypa salt och vrunda nedåt ett par hundra Nm eller så). Så i 1000 Nm området vill man gärna vara med sin mutterknackare för detta.

Dubbelkolla först att du inte har onödiga restriktioner på din mutterknackare innan du går vidare mot andra metoder.
- högsta arbetstryck
- tillräckligt grov slang hela vägen till mutterknackaren
- minsta möjliga massa som ska roteras (inga förlängare och om du kan och är försiktig så prova med en icke-krafthylsa - men ha iallafall ögonskydd för dessa kan splittras då de inte är gjorda för detta)

Annars finns det ju mothåll att köpa, men jag utgår ifrån att du inte har det då det är specialverktyg och inget man använder särskilt många gånger.

Annars brukar ett kraftig 3/4" t-handtag med lämplig 3/4" hylsa och en eller två meter rör som förlängning fixa det.

Ett annat sätt jag läst om (aldrig provat själv) är att sätta dit hylsa, t-handtag, förlängare och låta det vila mot rambenet. Därefter slår man lite lätt med startmotorn. En topptips här är ju att hålla koll på vilket håll motorn snurrar - annars kan de där metallbitarna fara omkring ganska bra :-)
Har varit ute för samma sak då jag bytt kamkedja på flera M60 motorer.
Du måste värma bulten, den sitter med Loctite.

Jan M
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Notera att det inte sitter Loctite från fabrik eller att detta omnämns i reparationsinstruktionerna från BMW.

Men det stämmer att värme får låsvätska (som tex Loctite) att släppa - om det nu sitter låsvätska där (vilket det normalt sett inte gör). Men om du skulle få för dig att värma, var försiktig så att inte vibrationsdämparen blir för varm. Då släpper vulkningen (det är i princip två metallskivor som sitter ihop med en vulkning) och du måste köpa helt ny vibrationsdämpare.

På M60/M62 är det en M18x1.5 sträckskruv som skall moment- och vinkeldras (och varje dragen skruv skall esättas med ny)
100 Nm
60 grader
60 grader
30 grader
be
113
begell
X3 30e -20
Den aktuella motorn känner jag inte till, men problemet finns generellt. Har löst detta problem flera gånger på dieslar typ skogsmaskiner med en kraftig ringnyckel, så rak som möjligt och en glidhammare med krok som sätts i den fria ringnyckelringen. Kraften blir mycket stor: använd heltäckande skyddsglasögon, ringnyckeln kan splittras!!!
Hej,

Om du, trådskaparen, har tid att invänta BMWs specialverktyg för ca 300 kr, är det verkligen att rekommendera. Du skall ju dra åt (den nya) bulten också. I det läget tror jag att det är bäst att undvika hemsnickrade genvägar.

På min M73 måste vibrationsdämparen bort vid byte av vattenpumpen. I första vändan tillverkade en god vän ett mothåll efter BMWs förlaga, men det blev en aning för vekt och klarade bara en omgång. När jag sedan blev tvungen att ta loss vattenpumpen igen, beställde jag ett original. Och allt gick plötsligt lätt som en plätt.

Och, som BMW-slangen skriver, ingen skruvlåsning!

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kostar den inte mer än 300 SEK? Var?

Finns annars på Schmiedmann för 600 SEK (men de har semesterstängt just nu)
Länk

Har annars både till M20 och M30, men det är tyvärr en annan till M60/M62...

Just det, man ska ju dra åt också! Och ska man vinkeldra vill man nog gärna ha ett riktigt mothåll...
Hej,

Har kollat under tiden. Till M73 kostade den - hos Bilia Group - 316kr + moms, så vi är ju snarare i 400-klassen. Jag ber om ursäkt. Men mothållet är fortfarande värt pengarna.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ett originalverktyg från BMW? Kostar den verkligen inte mer om man bara knallar in hos en BMW-återförsäljare?!? Sorry, många frågor - men nu blev jag lite överraskad!

Hur länge sen var det du köpte detta?

Jag menar, för 400 SEK och originalverktyg - finns ju liksom inte mycket att fundera på isåfall!
Oj, tiden går visst allt fortare... 2012-11-21 kostade verktyget 314.40 + moms.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, men det är inte sååå längesen. Vi kan dock anta att den ligger runt 600 SEK strecket idag.

Men jag är fortfarande förbryllad över tillgänglighet och kostnad - jag menar alla ställen jag kollar på ligger över 600 SEK (om man räknar totalkostnad) - varför inte bara då knalla in hos BMW istället?

Jag har aldrig övervägt köpa specialverktyg hos BMW, just för att jag utgått ifrån att kostnaden är 3-4 gånger mer än vad eftermarknadsverktyg kostar. Så fel man kan ha! Ska faktiskt framöver även ha med BMW som alternativ när det gäller specialverktyg (har det redan när det gäller reservdelar men får utvida det till att gälla specialverktyg också).

Intressant info måste jag säga!
Lite OT, men om specialverktyg: jag behövde lossa tolvans insug. Antagligen hade jag kunnat pussla ihop 40 cm förlängare på olika sätt, men BMWs specialverktyg, dessutom med en magnet i mutteränden, kostade mig 2014-03-20 kr 328 + moms, värt varenda krona.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.