|
|
|
|---|---|
|
Min 518i E28 började för några månader sedan gå dåligt när den startas kall, även nu när det är över 20 grader ute. Felbeskrivning: Man måste hålla gasen LITE nedtryckt när man ska starta, annars startar den ej, när den går igång så går den lite orent och under belastning så rycker/tvekar den och går inte på alla cylindrar från och till (kopplar man ur och gasar under färd så varvar den fint utan misständning, går bara dåligt under belastning) men efter 10 min så går den PERFEKT, den är nybesiktad med perfekta avgasvärden, OCH när man har motorvärmaren inkopplad så går den ALLTID helt perfekt direkt från start....någon som har nån ide? Någon av tempgivarna i framkant på motorn? | |
rsarits |
Hur är det med den s.k. tomgångsmotorn? Denna skall ju göra någon nytta vid just kallstarter, om nu bilen går bra när den är varm, så borde ju relevanta givare fungera eller? Det är ju något med kallstart som spökar. Normalt tycker en motor att den är "kall" om det är under 50 grader eller något därikring Micke |
| Min är likadan. Tempgivare kanske? | |
|
Har beställt "Thermo Time Switch" givaren som sitter fram på toppen från BMW (600:-), den borde komma på fredag. Återkommer när jag bytt den. Igår och idag (endast på eftermiddagen) när bilen har stått i solen hela dagen (har varit 29-30 grader i skuggan) så har den gått fint hela tiden direkt från start men på morgonen gick den som skit dom första 10 min som tidigare. Men som sagt, återkommer när jag bytt givaren. |
|
|
PROBLEMET LÖST! Jag bytte "thermo time switch" given helt i onödan, efter lite närmare läsning om vad den givaren gör så aktiverar den bara kallstartsventilen i 8 sek vid start om bilen är kallare än 30 grader :-) Jag plockade sedan bort alla spridarna och då visade det sig att spridaren på 3'ans cylinder hade en trasig O-ring (den hade gått helt av men satt på plats) så jag bytte båda O-ringarna på alla fyra spridare MEN problemet kvarstod :-( Eftersom att felet hade ett så konstant förlopp (som jag beskrev i mitt första inlägg) så hade jag inte haft en tanke på att kontrollera tändkablarna, men nu var jag desperat på att hitta felet så jag tog bort kablarna en efter en och mätte dom med en multimeter, och tändkabeln på 3'ans cylinder hade inget motstånd alls, fick tag på en ny universal tändkabel och då gick den äntligen bra vid start, men två dagar senare började den rycka och gå lite dåligt igen (inte alls lika jävligt som förut). Jag gick in på Reservdelar24.se och beställde en komplett tändkabelsats (NGK) och en ny tändspole (NGK) och fyra stycken tändstift (Febi/Bilstein), gick på ca: 980:- med frakt. Och nu har bilen gått helt problemfritt i två veckor :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.