|
|
|
|---|---|
| ännu en e32 750 som bara går på halva motorn . Har testa båda soppa pumparna och dom fungerar. Även kikat så det kommer soppa till båda spridar bryggorna , båda tändspolarna fungerar sant luftmassemätara, båda spjällhusen rör sig. Kollat fördelare samt rotor. Vad kan mer vara fel ? | |
|
Ett tag sen jag själv kollade upp detta felet, men ifall datorn kopplat bort ena halvan pga något fel, så ska visst motorn inte kunna varva mera än upp till 2000 varv. Så går den inte mera än 2000 varv så får du börja leta fel i elektroniken. Länk |
|
|
Har du kollat lambdasonder?....katalysator ok? Går ena banken för fett alt magert så kan elektroniken stänga ned efter en stund. Testa att byta plats på spjällhus/LMM och se om felet följer med. Du kan även byta plats på DME boxarna och på samma sätt se om även felet byter plats. Vevaxel/kamaxelgivare?..... Mvh Skalman |
|
|
Nej, det finns ingen varvspärr på 2000 varv/min på M70:n när ena cylinderbanken faller ur. Den går enligt BMW:s egna specifikationer att köra i närmare 200 km/h med bara en cylinderbank och jag lovar att det inte är några 2000 varv/min som gäller då. Det kan även vara fel på kamaxel/vevaxelgivarna som sitter i fronten på motorn. Rättare sagt så sitter inte givarna där, men kontaktdonen gör det. |
|
|
Har haft många e32 750 där "limphome mode" slagit till, och då är det verkligen frågan om att "halta hem" i promenad takt. "Engine failsafe program" tar bilen så skonsamt som möjligt till närmaste verkstad och några 200km/tim är det inte möjligt att köra i detta läge. Varför skulle bilen gå att köra i 200 när ena halvan av motorn dött?..och varför skulle man göra det? Nyfiken på vart du hittat dessa uppgifter, säger inte att du har fel ;) Mvh Skalman |
|
|
Har bytt plats på dme boxarna men går fortfarande bara på höger motor halva. Kan tilläga att den är väldigt ostabil på tom gången och pendlar upp och ned och i vissa fall kan den även dö på fler cylindrar men sedan vakna till igen på hela halvan. Har kännt att det kommer varma avgaser ut ur båda rören? Eller går dom ihop någonstans eller går dom till varsin motor halva? . Har även problem att komma on med dator i bilen då jag bara kommer in i så jag kan släcka service lampan , är dom så pass gamla så man inte kommer in med dator i dom ? |
|
| Bara en tanke men du har möjligtvis inte haft strul med batteriet? Det finns gånger vid ex byte av ex EML kontrolenhet varit bortkopplade, det kan till och röra ett bortkopplat batteri. Känslan är att bankerna kommit ur synk. Dök problemet upp utan vidare? | |
|
Nej, det är inte x-monterade avgasrör på M70, åtminstone inte på 850 och jag har svårt att tänka mig att det skulle vara det på 750. Skalman: Hur vet du att det inte är möjligt - har du testat? Enligt BMW:s egna specifikationer, jag kommer inte ihåg var jag läste det men jag har för mig att jag läste det i verkstadsmanualen för bilmekaniker. Jag läste det när jag gjorde research om M70:n inför ett reportage i Bayersiches Blatt. Om det är lämpligt eller inte att köra på ena cylinderbanken låter jag vara osagt, men det går som sagt. Hur lång motorväg man behöver ha för att komma upp i "nära 200 km/h" vet jag inte, men sannolikt ganska lång för min 850 blir rätt trött när den går på bara ena banken. Det där med ostabil tomgång brukar väl bero på dåliga insugspackningar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.