|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har sålt av alla mina roliga fordon, har en pytteliten vw Lupo 3L 1.2 TDI 30000mil som är i-----BRA skick ... Jag vill dock oxå ha en till bil fast med mera plats, till passargerare, hundbur, etc etc, som jag kan bruka samtidigt till låt säga nästa vår, då jag planerar köpa nästa nöjesbil Hur är då en 530d Touring 2005, som rullat 33000mil? Vad kan ja förvänta runt nästa hörn liksom?? Anledningen till att jag överväger är för att min nuvarande lupo ser sjysst ut, som fan faktiskt, trotts milen och åldern.. Och bmw är ju bmw, enligt mig då bättre än vw.. Bilen i fråga: Länk Jag har pratat med en säljare, bilen är skött som den ska, det va vad som sades,,,,, allt funkar perfekt så som automatlåda, AC, elektronik osv,, som en bil ska.. Men visst har bilen slitits efter 33000mil, det är ju ingen lågmilare,, så sades det av säljaren:) Någon som har någon tanke? M-paket, sportstolar, panorama, det är ju en bil som ser sjysst ut bland lågpris e61:orna, | |
|
Om inte partikelfiltret är bytt lär det behövas snart ------- //Lövet |
|
|
Det viktigaste du kan göra är att köpa ett riktigt fint skick. Det är vad som avgör dina framtida kostnader. Köp en som haft samma ägare minst 2år och som inte snålat på underhållet, typ köp en stötdämpare i stället för ett par. BMW är inte bättre än VW på alla punkter. Nu är E61 bra på rostskydd men på äldre modeller är VW mycket bättre än BMW på den punkten. 6 svenska ägare sedan importen 2011, den har stått från importen 20110812 till och med 20120329 då den togs i trafik. Det tyder på "målvakt" och inte någon som köpt den till sig själv för att användas. Den är dessutom backad så miltalet 33149mil är uppskattat. Senaste besiktning 5/1-15 hade 157839km på mätaren. utrustningen har du här: Vehicle information VIN long WBANJ71000CR13010 Type code NJ71 Type 530D (EUR) Dev. series E61 () Line 5 Body type TOUR Steering LL Door count 5 Engine M57/TU Cubical capacity 3.00 Power 160 Transmision HECK Gearbox AUT Colour TITANSILBER METALLIC (354) Upholstery LEDER DAKOTA/SCHWARZ (LCSW) Prod. date 2004-12-09 Order options No. Description 2NP M LT/ALY W. DOUBLE SPOKE 135 M W.RUNFLA 205 AUTOMATIC TRANSMISSION 217 ACTIVE STEERING 226 SPORTS SUSPENSION SETTINGS 302 ALARM SYSTEM 337 M SPORT PACKAGE 339 SATIN CHROME 386 ROOF RAIL 4M3 INTERIOR TRIM.FINI. ALU. CUBE PURE 402 PANORAMA GLASS ROOF 423 FLOOR MATS, VELOUR 428 WARNING TRIANGLE 431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D 459 SEAT ADJUSTM., ELECTR. W. MEMORY 481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER 494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM 508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC) 522 XENON LIGHT 524 ADAPTIVE HEADLIGHTS 534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING 540 CRUISE CONTROL 601 TV FUNCTION 609 NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL 620 VOICE INPUT SYSTEM 644 PREP. FOR. MOB. PH. BLUET. INTERF. 672 CD CHANGER BMW FOR 6 CDS 698 AREA-CODE 2 710 M LEATHER STEERING WHEEL 715 M AERODYNAMICS PACKAGE 775 INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE 8SA COUNTRY SPEC. RELEASE OF NAVIGATION 8SB COUNTRY SPEC. RELEASE OF TELEMATIC 8SC COUNTRY SPEC. RELEASE OF TELESERVICE 8SP COP CONTROL 801 GERMANY VERSION 863 EUROPE/DEALER DIRECTORY 879 GERMAN / ON-BOARD DOCUMENTATION 915 NO OUTER SKIN PROTECTION Series options No. Description 548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING 785 WHITE DIRECTION INDICATOR LIGHTS 851 LANGUAGE VERSION GERMAN Jag hade inte ens brytt mig om att åka och titta på den. Finns det någon servicehistorik? Har den rullat 33000mil eller har den rullat 60000mil? Jag hade hellre köpt en VW Passat 3BG 2,0 TDI 100kw 6vxl 04 eller 05. Inte lilka bekväm och tyst som E61, men hållbar, snål och bra till vardags. Ett bra steg upp från Lupo 3L. Vill du ha en bra E61 köp en enägares som skött om den. Mvh Stephan |
|
|
Halloj igen! Ja partikelfiltret tänkte jag inte ens på, men iofs så hade jag nog provat med ett "piratpartikelfilter" om det skulle komma till det.. Hoppsansa, där kom det info, någon har ju fifflat med mätaren, och jag frågade ändå om historiken va OK.. Men den infon som är skriven så är objektet inte alls lika intressant, MEN ,,, jag kommer ringa och påpeka detta på måndag för att se vad som sägs på firman, kan dom ha blivit blåsta???????? Jag kommer fråga vad dom gett för bilen, och sedan skambuda, man vet ju liksom aldrig, man får ju givetvis vad man betalar för, rasar den så kör jag Lupon.. |
|
|
Tanken med bilen va att "glida finbil till bra peng som vinterbil" , därav att jag kollat på dom lite billigare e61 dieslarna, för att sedan lägga större pengen till nästa sommar :) Visst vill jag ha en 1ägarbil med så få mil som möjligt, men då hade grejen varit nå annan än vinterbil :) |
|
|
Vid de miltalen kan man nog fundera på om inte turbon kan vara något som kommer att ge sig rätt snart... Partikelfilter är redan nämnt - går oftast att rengöra i ultraljudstvätt, men inte alltid. Automatlådan är också ett tänkbart haveriscenario, särskilt om det aldrig har bytts olja i den. Sedan kan väl nästan vad som helst rasa på en +30.000 milare, så det är nog inte fel att ha ett rätt saftigt "om-utifall-att-repararationskonto"! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej nu tycker jag ni har många fördomar mot lång milare min 535d har strax gått 30000 mil Lika fin tyst komfortabel och rå prestanda som för 10000 mil sen när jag köpte den Var på bmw för felsökning och fick goda kommentarer av verkstads personalen att den var i väldigt gott skick vid det miltalet Blankt papper genom alla bes Bytt lite slit delar Olja filter Och den går som en klocka växlar som en dröm och bra drag och låg förbrukning har kört den på 0,62 långkörning i lagom tempo Tycker inte du ska vara rädd för långmilare Läste om en f11 här på forumet som back växel inte går i bmw säger byt låda och den hade gått mycket mindre än 30000 mil Så låg milare krånglar också ska du veta Mvh |
|
|
Långmilare har jag inga problem med alls, det tråkiga med denna bilen är mätarskruvningen, den hade gått 15" vid besiktningen i januari, är det nuvarande ägaren, alltså bilfirman, som skruvat TILLbAKA mätaren? Hur som haver så nämndes inget av det, men jag ska ringa och fråga på måndag om dom vet läget egentligen.. Och i samband med mätarskruvningen så måste ju servicepapper och dylikt vara försvunna, tänk om partikelfiltret blev bytt vid 20k" mil, det kvittot lär inte finnas längre eftersom bilen bara rullat 15k nu .. Därför är det också intressant att se hur firman vill göra, kommer dom ändra annonsen och lägga korten på bordet angående den misstänksamma mätarställningen och den eventuellt försvunna servicehistoriken? Jag kan ju dock tänka mig att köpa bilen för ett skampris, göra en förebyggande storservice, och köra bilen tills den havererar (med fortsatt ordentlig service) och sedan tids nog sälja den som en "korten på bordet-mätarskruvad" bil |
|
|
Åströmmarn, problemet är väl dels att din bil är i "dokumenterat" bra skick, och framförallt att du faktiskt inte vet vad som kommer att hända de närmaste 5000 milen eller så...du står ju i samma situation som Patrik.E och det tilltänkta objektet - båda har rullat ca 30.000 mil, men har kanske en del (kostsamma) reparationer framför sig. Jag har inte heller några problem med långmilare, men är inte så naiv att jag tror att en sådan bil är helt problemfri. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Din lupo är en perfekt match för plånboken och billigt bilkörande så grattis! Prova att låta en auktoriserad bmwverkstad gå igenom bilen från topp till tå. Kan kosta nån tusenlapp men vara värt 50000kr om t ex lådan är slut.. E39, karossen före är en robustare konstruktion men man må tycka som man vill. Du som ny, åk och provkör lite olika fysiskt. Hoppas verkligen du hittar något annat objekt än den länkade, finns risk att du blir siste ägaren ;-) Allt gott! Asken |
|
| Cwa 916 är såld till en förhoppningsvis upplyst köpare angående "historiken" bosatt i uppsala , således va det inte lönt & skambuda på den:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.