|
|
|
|---|---|
|
Jag har alltså lyckats fått sladd/kast i ca 30-40km/h med min E34 520 och kört in i en trottoar snett framifrån med höger framhjul först sen högerbakhjul och knäckt/spräckt till båda fälgarna, Och även lyckats skrapa insidan på fälgarna imot trottoarkanten fram vänster och bakvänster. Efter smällen är ratten sne ca 20grader till höger, när man åker rakt fram så drar bilen till vänster,Inget synligt krökt under bilen eller karosskador. Har haft bilen hos en däckverkstad som gjorde en mindre koll och cambervinkeln höger bak är väl mest oroande (se protokoll) fick inge större tips/råd på verkstaden tycker jag så jag kollar här på Autopower vad man skulle tänkas börja byta för grejer i bak rent spontant om man tänker på hur smällen tog så känns kanske en bärarm högerbak logiskt att byta pga av cambervinkeln ? Andra tips mottages :) Jag var precis på väg att byta stötdämpare fram och hade köpt ett länkarmssats fram från Claus autoparts som är på väg faktiskt, Så får väl börja byta dom grejerna, Sen försöka få något humm om vad man ska byta i bak så man får en körbar Cambervinkel Protokoll - Länk Framfälg höger -Länk Bakfälg höger - Länk | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Angående framvagnen, kolla i denna tråden hur trådskaparen löste problemet (yes det är en E46 men framvagnarna är likartat konstruerade) Länk Angående bakvagnen är det nog lite värre. Där får man nog göra en visuell inspektion först - enda man kan göra nu är att spekulera. Själva bärarmen (detalj #1) är i sig kraftig och har troligtvis klarat sig Länk Däremot kan man ju tänka sig att infästningarna i subframen böjer sig något och då kan man få knasiga hjulvinklar Länk Man kan ju även tänka sig att bussningarna i bärarmarna (detalj #2) också fått sig en rejäl smäll, eller att både infästningarna i subframen och bussningarna är skadade Länk Värt att kolla är ju även hur hundbenet bak (detalj #6) ser ut om det är knäckt eller skadat (då det hjälper att hålla bärarmen på plats) Länk När man ändåså inspekterar hundbenet så kan man ju ta sig en titt på förstärkningsstaget (detalj #10) för skador - om det är böjt eller har skador så är ju det ett tecken på att något har förskjutits Länk Här är en guide för byte av hundbenen, där finns iallafall ett par bilder som visar hur det ser ut Länk Det är de saker jag kan komma på. Man kan ju tänka sig att stötdämparen fått sig en smäll också, men eftersom den inte påverkar cambern eller har något med att hålla fast bakvagnen så kan vi skippa det för tillfället. |
|
Jag sladdade på vintern in i en trottoarkant med bakvagnen i ganska låg fart med en E34 för en massa år sen och då blev bärarmen krokig. Fick köpa en ny på skroten och byta. Jag gissar att din bärarm också har tagit smällen och blivit deformerad. Dina fälgar går att laga. |
|
@henke lexus : Du kunde inte visuellt se var eller hur bärarmen hade deformerats? De är som sagt ganska kraftiga och jag hade trott att fästen i subframen skulle ge upp innan bärarmen. Men å andra sidan, fästena i bärarmen är ju gissningsvis bara ditsvetsade med två strängar och det kan bli ganska stort moment runt det fästet - så den delen är ju faktiskt en svag punkt. Där skulle jag kunna tänka mig att bärarmen kan böjas till. Som sagt, hade varit intressant om du kom ihåg var eller hur bärarmen deformerats. |
|
Tack för ditt utförliga inlägg bmw-slangen Jag skall göra en riktigt koll på punkterna du nämner i ditt inlägg, Men tråden du länkade till med E46an byttes det styrstag och länkarm som lösningen för problemet? Hängde inte med faktiskt hur det löste sig för trådskaparen riktigt. Ang bärarmen (detalj #1) så känns det kanske bäst att byta ut den mot en bättre beg bärarm utifall det är lite deformerat så det inte syns och samtidigt byta bussningar och kanske passa på att byta ut hundbenen när man ändå är igång. Tänkte köpa Bakvagnssatsen Länk Länk från Claus Autoparts sen bättre beg bärarm höger bak ca 500-800kr på Bildelsbasen Länk Mardrömmen är ju om bilen blivit ramsned och man byter en massa grejer som framvagn/stötdämpare/bärarm/bussningar Har Bilstein b8 stötdämpare fram liggandes + fjädrar och Länkarmssats liggandes sen blir det en Bakvagnssats som skall beställas och en bättre beg bärarm. Skulle det vara riktigt illa att den är ramsned så har jag en bekants bekant som håller på och riktar, Så det löser väl sig i vilket fall som helst men håller tummarna att det inte är så allvarligt för då kommer det kosta.. Mvh |
|
|
henke lexus- Ja det känns ganska logiskt att bärarmen tagit smällen faktiskt ,Så det är bara att köpa en bättre beg bärarm som du gjorde och byta bussningar och hundbenen samtidigt, Och framvagn och stötdämpare skulle ändå bytas så man får hålla tummarna att det inte är något allvarligare :( Ang fälgarna ja det går nog att laga dom men vet ej om det är värt det då det är ac schnitzer type 3 kopior så får ser hur jag gör där. |
|
Hade hoppats att trådskaparen följde upp med hur det gick - där ser man hur värdefullt uppföljning av trådar är (tråden hade ju haft ett flerdubbelt värde för alla om den hade följts upp). Oj, kostar den inte mer än 500-800 SEK? Jag letade till Z3 (de har också samma typ av bakåtriktade bärarmar) men alla låg på mellan 2000-2500 SEK! Länk Håller med, det kan vara svårt att visuellt se om en bärarm är böjd - speciellt om man inte har någon att jämföra emot. Eftersom du ändåså måste ta ned bärarmen för att inspektera subframen så känns det helt logiskt att byta till en annan bärarm för då vet du att det inte är fel iallafall (och dessutom är kostnaden i princip försumbar jämfört med allt jobb man måste lägga ned). Eventuellt måste du fixa ett par saker när du tar ned bärarmen, men det är inga stora saker och det fixar du efterhand. Jag tänker på tex att inner race bearing på hjullagret gärna åker med ut när du drar ut drivflänsen - så byte av hjullager kan vara en bra ide för säkerhets skull. Gissningsvis kommer något bromsrör att jäklas och sen kommer du svära lite över att få loss handbromsvajern och stötdämparen från dess fäste i bärarmen - men inga stora saker som sagt var. Skulle dock vara roligt om du kunde lägga din bärarm och den nyinköpta bärarmen bredvid varandra och om du kunde se några uppenbara skillnader eller skevheter. |
|
Ja synd att den inte följdes upp av trådskaparen då hade den tråden vart guld värd för någon garanterat. Ja så en bättre beg bärarm blir det i alla fall så man kan utesluta den i alla fall då det inte var speciellt dyrt med en beg bärarm som sagt, Och det blir ett nytt hjullager då också. skall beställa grejer så får se när man går på allting men jag kommer att följa upp den här tråden i alla fall efter jag slängt på Länkarmssatsen/stötdämparna/bakvagnssatsen/beg bärarmen sen blir det en hjulinställnng så får man se då om det har löst sig efter bytet av dessa grejer Bara hålla tummarna för att det inte är något värre som att den blivit ramsne. Ang subframen om den har skadats så antar jag att det skall i såfall vara vid infästningarna? Om den/dom skulle vara böjd vad gör man då ? byter hela bakvagnsbryggan antar jag ? Ska försöka komma ihåg att ta någon bild på bärarmarna brevid varandra sen :) Mvh |
|
Ja, infästningarna vid bakvagnsbryggan är den svagaste delen så ger något med sig så bör det vara där. Ja, enklast är en ny bakvagnsbrygga (bör inte kosta så mycket om man tittar på vad en bärarm kostade). Men förhoppningsvis är det bara bärarmen och någon bussning som gett upp. Fortfarande lite överraskad att bärarmen ger sig, men henke lexus har ju faktiska erfarenheter från detta - och det kan ju faktiskt uppstå ett ganska högt vridmoment där inne vid bussningarna om bärarmen trycks till från sidan. |
|
Jag återkommer efter jag bytt allt ska beställa så jag har allt :) Och får hoppas att det tex är bara bärarm och nån bussning Hur är det sen med lagerna till bärarmen centriska och excentriska som dom nämner på Claus autoparts ? Länk |
|
|
@bmw-slangen: Det var som sagt ett antal år sen det här hände och minnet är inte kristallklart men det var definitivt synligt med ögat att bärarmen var sned och cambervinkeln var helt åt fanders. @Soulsap: Att din bil skulle ha blivit ramsned det tror jag att du kan utesluta helt och hållet. Det är diverse länk och bärarmar som har tagit stryk men karossen torde definitivt vara helt intakt. |
|
|
@henke lexus Nej så illa borde det inte ha gått tycker man, håller med länkarmar/stag/bärarm/bussningar borde ju gå först, sen kan ju infästningen i bakvagnsbryggan vikt sig som bmw-slangen nämner. Men blir en del att byta i alla fall när det är bytt får man se vad en hjulinställnng säger och är det fortfarande galet borde det ändå kunna ge lite humm om vad det skulle vara när man ändå bytt en del grejer redan Delar som skall bytas innan hjulinställning -Fjädrar fram/bak -stötdämpare fram -Länkarmssats fram -Bakvagnssats bak -Bärarm Höger bak |
|
Angående centriska och excentriska bussningar har jag tyvärr ingen egen erfarenhet och ytterst lite övrig information. Det som står i Bentley är följande Special offset (eccentric) trailing arm bushings are available from BMW to correct for slight out-of-tolerance rear toe-in settings. Tog mig en snabbt titt i BMW's egna verkstadsmanual för E34 och där står det följande Eccentric thrust rubber mounts could be installed to to correct rear axle toe deviation caused by infavoroable summary of tolerances. Important! This measure may never be applied for the "eliminiation" of changes in axle geometry caused in an accident. If correction on the outer rubber mount is not sufficient, an eccentric rubber mount may also be used on the inside. Jag gissar på att dessa excentriska bussningar finns tillgängliga utifall man skulle behöva justera toe en anings (av en eller annan anledning som tex att alla toleranser för alla komponenter råkar av en slump bli så att de maximerar toe-vinkeln åt något håll). Gissningsvis samma koncept med att de säljer speciella topplagringar med en liten camberjustering eller olika tjocklekar på topplockspackingar. Men detta är bara mina egna spekulationer och har som sagt ingen egen erfarenhet av detta. Så som jag tolkar detta så ska det normalt sett räcka med vanliga centriska bussningar. Är endast i sällsynta fall som man skulle behöva montera excentriska bussningar. Jag skulle gissa på att när du demonterar din bärarm kommer det att sitta vanliga centriska bussningar på alla ställen. Om inte, så får man helt enkelt köpa två excentriska bussningar från BMW. |
| Ja det var lite diffust ang bussningarna faktiskt, men jag kör på centriska bussningar vid beställning hos Claus Autoparts :) Får se om man hinner få hem alla grejer till helgen så man får börja att försöka få ordning på bilen. | |
|
Har nu tagit en ordentlig titt under bilen i alla fall. Och jag är tämligen säker på att infästningen på Subframen/bakvagnsbryggan har böjts till av smällen precis som du trodde bmw-slangen Länk den ser då inte 100% rak ut och det lilla kan väl räcka antar jag för att ge konstig hjulvinkel. Och såg även att stötdämparen höger bak måste ha fått sig en ordentlig åktur då den slagit in vid hjulhuset Länk ska börja byta stötdämpare/framvagnen ihelgen sen blir det att jaga på en bättre beg subframe/bakvagnsbrygga och byta den och tydligen passar endast vissa på bilen (se nedan) Länk +518g M43 +518i M40 +518i M43 +520i M20 +520i M50 +524td M21 +525td M51 +525tds M51 fått hem bakvagnssatsen från Claus autoparts ruskigt snabb leverans måste jag säga sen hade jag framvagsnssatsen liggandes hemma sedan tidigare + Bilstein dämparna så nog har man att göra under semestern ;) Länk |
|
|
Sådär nu var stötdämparna + fjädrar fram bytta och även framvagnssatsen är på, vart en bra skillnad i framvagnen måste jag säga kändes ganska stum och stabilt jämfört med innan. så nu blir det att jaga på en bättre beg subframe/bakvagnsbrygga under veckan så man får byta den + alla bussningar under nästa helg. Är dock lite kluven hur jag ska göra med bärarmarna om man ska byta dom eller inte, Då det var själva infästningen på subframen/bakvagnsbryggan som hade böjt sig så känns det som att bärarmarna klarat sig bra, inget synligt på dom i alla fall.. Blir väldigt intressant att göra en hjulinställning sen efter allt är bytt ;) |
|
Intressant uppföljning! Alltid svårt att avgöra om något är skevt på bild. Men det bästa borde ju vara att jämföra med andra sidan, den som inte tog någon smäll. Bilden på stötdämparen visar dock att något rörde på sig! Om man kan anta att de två metallsidorna (infästningen på balken) ska vara helt parallella med varandra så kan man ju kolla på det sättet om något är skevt. Och samtidigt jämföra/mäta med den andra sidan. Hade det varit E30 subframes och bärarmar hade jag haft en hel näve att mäta på här direkt! Just det, dessa E34'or hade ju en annan subframe - just för att de använder den "gamla" infästningen på diffen (dvs samma infästning som E30 använder sig av). Angående bärarmar, du skulle ju kunna försöka jämföra höger och vänster på ett par smarta sätt för att se uppenbara skillnader. Om det är en sådan skada henke lexus hade så var ju den synlig vid visuell inspektion. |
|
Ja helt klart intressant uppföljning ;) Ja det är jättesvårt att se på en bild så klart, Men jag tycker jag ser med blotta ögat när jag kollar under bilen att den vänstra metallsidan av dom två är böjt --> / "Utåt" mot hjulet och rent logiskt så stämmer ju om smällen tar nere i fälgen/hjulet så blir det ju en kraft som sliter "utåt" så att infästningen böjts så. Typiskt att jag inte hade ett skjutmått tillgänligt när jag hissade bilen annars så jag hade kunnat mätt ordentligt på båda fästena. Men jag tyckte det var skapligt tydligt ändå när jag stod och kollade på infästningarna,Men för sakens skull ska jag hissa upp bilen igen och jämföra fästena med ett skjutmått men är som sagt säker på att det är lite lite böjt och det lilla räcker väl antagligen för att ge fel vinkel för hjulet antar jag? Ja det var lite annan subframe på dessa, Diffen är ju bultad i balken i bakkant. kanske man är dumsnål om man inte byter den högra sidan ändå för det var ju där smällen tog, Skulle gissa på att man kan få en hel subframe med bärarmar för 1000-2000kr inga pengar igentligen för att slänga på bättre beg subframe o bärarmar. känns som att det skulle lösa problemet i bak i alla fall med ett helt byte, vad skulle det annars kunna vara ? stötdämparen påverkar ju inte Cambern. |
|
| Räcker det att ena sidan av fästet/infästningen har böjt sig 2-3mm för att det ska bli kansig hjulvinkel + att bussningen i bärarmen antagligen är bra slut ? | |
|
Nej jag blir inte klok har mätt igen och vad jag kan komma fram till så skiljer det 2-3mm om ens det mellan fästena, Alltså verkar det som att den högra infästnngen böjt sig minimalt. Väldigt svårt att se igentligen, tyckte jag var säker ett tag (kanske ville man hitta ett självklart fel) men blir osäkrare och osäkrare på om det är så mycket/farligt och om man verkligen skall behöva byta hela subframen känns lite overkill att göra det på en gång, Och om det kanske hänger på infästningen som böjt till sig så kanske man kan få tillbaka den i position. Man kanske kan börja med att försöka räta upp infästnngen nån mm sen byta höger bärarm + alla bussningar och fjädrarna i bak som jag har liggandes också och sedan göra en hjulinställnig så man ser hur värdena ser ut efter det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.