|
|
|
|---|---|
|
Larmet i min E38 har falsklarmat vid flera tillfällen. Detta har varit ett bekymmer då detta nästan bara hänt vid den tid jag och minnar grannar alla är i djup sömn - ja tills det larmet går dvs. :-| Det visar sig att detta är ett känt fel på E38 och beror på att den äldre typen av kupésensor som använder mikrovågor tydligen är alltför känslig. En nyare typ av kupésensor använder i stället ultraljud och skall inte ha detta problem. Skillnad kan man se på att "bullen" som sitter mitt i taket och innehåller larmsensorn har som en grill framåt och bakåt när det är ultraljud och inga synliga öppningar alls när sensor är av mikrovågstyp. Det finns ett konverteringskit från mikrovåg till ultraljud och jag har just monterat detta i min i hopp om bättre nattsömn. Delarna är som följer: 65 75 8 379 938 Ultraljudsensor 51 44 8 249 978 Övre hållare 51 44 8 243 665 Under hållare 51 44 8 254 917 Kåpa, grå 51 44 8 254 918 Kåpa, beige Sen är det bara att byta ut det gamla mot det nya, det var tämligen enkelt och gick på cirka 10 minuter. Kostnaden för delarna var drygt 1000 SEK + moms Det lär visst finnas nånting liknande till E39 också. Mvh Björn | |
|
Kan rapportera att sedan denna konvertering utfördes har det inte varit några falsk-larm alls. Rekommenderas. Mvh Björn |
|
Svärd |
Den här bullen du pratar om?? Är det EN sak som sitter mitt i taket?? Jag har två avlånga saker över framstolarna med ett galler frammåt och ett bakåt. Sitter ca en dm från mittstolpen och är ca 7-8 cm långa och 2 cm breda. Trur du att detta kan vara något liknande? Har ju också larm i min E32a... men det har aldrig larmat, förutom den gången jag var tvungen att testa startspärren i färddatorn... :) //Martin GOTLAND har allt, förutom SALT!! |
|
Lyfter den här tråden från ett par år tillbaka, är det någon som har en bild på ovanstående "bulle"? En annan har ju ingenting alls mitt i taket (förutom takluckan då) och funderar på vart motsvarigheten sitter någonstans... Tacksam för hjälp, Marcus |
|
| Skulle ta en bild om det inte var så förbaskat mörkt. Jag har modellen med ultraljud. Själv trodde jag att "bullen" var en ventilationsfläkt tills jag läste denna tråd... den är fyrkantig, stor som två CD-fodral lagda i hög ungefär, med inåtsluttande sidor och klädd i samma tyg som taket. På främre och bakre sidan finns det gallerförsedda öppningar. Säker på att ditt larm har kupésensor? | |
| Nu på morgonen har jag tagit en bild: Länk | |
|
Tackar! Då inser jag på direkten att jag inte har någon sådan där sak överhuvudtaget... Så då har jag ingen kupésensor (är inte det konstigt?) Hmm, enda skälet till att man började titta på denna sensor är pga tjuvlarmande bil, men det lär ju inte vara den sensorn som orsakar det för mig i detta fallet, svårt när den inte ens finns i bilen ;-) Tack för hjälpen! /Marcus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.