AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.747

stigande temperatur på tomgång?! E39 523i

Th
42
Thielfoldt
320d E91
120d coupe E82
520d E60
523I E39
Z3 cab
Hej! jag har en bmw E39 523i med manuell låda.
Har kollat runt här på forumet och även på engelska forum men hittar ingen som har liknande.

Märkte härom dagen att temperaturen började stiga upp mot rött när jag stod stilla på tomgång.
Stod kanske i ca 4 minuter innan jag märkte det och när jag såg det så rullade jag fram några meter och då sjönk temperaturen tillbaka till det normala på bara några sekunder.
Eftersom jag uppmärksammade detta så prövade jag samma sak och fick precis samma fel och samma lösning.
Så fort kör bilen så håller sig temperaturen konstant där den ska vara. Är alltså bara vid stillastående tomgångskörning detta händer.

Är det ens möjligt att sänka temperaturen så snabbt genom att bara köra några meter fram? eller är det fel på mätaren?
Kan det vara fläkten där fram på kylaren som inte fungerar?
Vattenpunp?
Termostat?

Någon som haft samma fel eller som kan tänka sig vad det kan bero på?

Tacksam för alla förslag och ideér!

Mvh T
Th
42
Thielfoldt
320d E91
120d coupe E82
520d E60
523I E39
Z3 cab
Är årsmodell 1999 förresten om det spelar någon roll.
Th
42
Thielfoldt
320d E91
120d coupe E82
520d E60
523I E39
Z3 cab
Problemet löst! Var luft i systemet som spökade. Nu fungerar allt perfekt även på tomgång :)

Däremot märkte jag att kylfläkten till ac inte gick igång. Grävde djupare i det och matade fläkten med direktström istället men inget hände. Bladen snurrar hur fint som helst, låter inte och inget tar emot. Alla säkringar är kollade och hela så troligtvis är väl fläkten kass. Någon som har renoverat en sådan någon gång? Antar att det är kolen som är slut.

Med vänlig hälsning, t
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.