|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att ta X5an via färjan över till Tallinn och sedan köra söderut i baltländerna, Polen, Slovakien, Österrike, Tyskland, Luxemburg, Belgien, Holland och sedan hem via Hamburg & Danmark. Vågar man köra en fullutrustad X5a med V8 i Östeuropa eller kommer man bli rånmördad på vägen där? Borde jag istället köpa en gammal skruttbil som inte gör något väsen av sig på den rutten? Jag tänker någon gammal japanare från millennieskiftet som borde hålla ihop hela vägen, men ändå inte drar några blickar till sig. | |
|
Ja du kommer att bli rånmördad och bestulen på din gamla X5 så fort du rullar av båten. Har du sett Mad Max? Ungefär så är samhället där. Skämt åsido, klart att du kan köra din gamla X5 i de länderna. Ingen kommer att lyfta på ögonbrynen. Du kommer att se massor av nya BMW i alla klasser där. Jag hade mer varit orolig över om den gamla X5:an tål trippen och kollat den noga. |
|
|
De där länderna av Östeuropa hade inte jag varit så orolig över, mer om det var Vitryssland/Ukraina osv. Det kan däremot vara värt att betala för hotellens parkering i garage (100-200kr/natten) om du är orolig över bilen. |
|
|
Jag har inte sett Mad Max ännu, men den sägs ju vara bra, så det får väl bli en förberedelse inför resan då. Rånmördad kanske är lite väl kraftigt uttryck. I South central LA, så är det kanske en mer realistisk risk, ifall man skulle råka köra X5an där någon gång.. Det jag funderar mest över är ju att "alla" bilstöldsligor som härjar i Sverige verkar ju komma från framförallt Litauen. Då tänker jag att det måste vara ännu enklare för dem att antingen ta hela bilen eller åtminstone göra inbrott och stjäla de delar som de brukar behöva, när man redan är där på plats hos dem. Visst är kärran gammal, men den har helt känd historik, är svensksåld och fullservad, och "bara" gått 11000 mil sen ny, så den borde ju inte rasa ihop helt hoppas jag. Hotellens garage kan ju vara bra att använda! Bra tips! |
|
| Som andra påpekat är din bil nog för gammal för att attrahera den sortens bus. Dessutom bränner du väl igenom Baltikum på några dagar. Resterande länder på din tripp hade jag knappast varit orolig för. | |
| Trevlig tur. Saftig sopparäkning! Vad drar den? | |
| Nej det är ingen fara, men de vanliga reglerna gäller ju som alltid när man bilar i Europa: Att hålla sig till större vägar, märkesmackar som man känner igen från Sverige och inte ge sig in i skumma kvarter. | |
| Vågar du parkera den på gatan i Stockholm är det nog safe att köra genom Östeuropa. | |
|
Läs brittiska regeringens reseråd. Till exempel skriver de om Lettland. 8,8 döda per 100 000. Mot 2,8 för UK (vi har 2,7). Det talar emot att köpa en 00as Avensis eller Primera. Bilstölder är utbredda i Litauen enligt Brittiska regeringen, bör vara värst i Kaunas då kan bilen stå på ett tåg österut direkt efter stölden. Varning även i Lettland men nämns inte alls om Estland och Polen, Estland har lägst andel dödsolyckor i Baltikum 6,1. Polen har lika hög andel som Lettland och Litauen. Montera dold strömbrytare, parkera med omsorg och läs på om råden och ta med regbevis utan hål (jag hade haft mitt i en pärm, det gillades inte i Estland). Länk Länk Länk Länk Jag läste även råden för Ukraina och Vitryssland, inget nämns om risk för bilstölder. Av det tolkar jag att Litauen är värre än dessa länder när Brittiska regering till och med skriver att bilstölder är utbredda där. Mvh Stephan |
|
|
När du kör av färjan i Tallin kommer din bil inte dra någon uppmärksammhet till sig. Finns massvis med nyare och exklusivare bilar. Enda problemet utomlands (alla länder) är ju att det syns att bilen är utländsk och kanske ökar inbrottsrisken om tjuvarna tror du har värdefull packning i bilen. Själva bilen skulla jag inte oror mig för. Lätt att få tag i reservdelar ;) |
|
| Jag har inte kört bil i Östeuropa men jag skulle inte dra mig för att åka dit och jag skulle följa AlexanderK:s råd och hålla mig till större vägar och inte köra nattetid i baltstaterna framför allt, och dessutom parkera i hotellens garage alternativt bevakad och inhägnad uteparkering. | |
Transocean |
Jag blev stoppad i Slovakia en gång efter en radarfälla. Polisen kom och knackade på sidorutan med en AK-47, jag hissade ned rutan... Passport!!! När han hadde passet i näven stack han bara. Efter en timma kom han med boten, och jag ville betala med DM men det gick inte, fick gå 5 km till nästa pub och lyckades att växla DM till värdelösa slovakiske korunas så att jag kunde betala chefen med Kalashnikov. |
| Transocean: Detta var alltså 2001 eller tidigare med tanke på DM? | |
|
Jag körde igenom Slovakien förra våren och känner öht inte igen det som Transocean beskriver. Passerade två stycken poliskontroller längs motorvägen upp mot Tjeckien och det var inga AK47:or där inte... Låter som något fornminne från 1970-talet... |
|
|
Glömde köpa vignette i Österrike 2004 och skulle passera gränsen till Slovenien, den unga (20-25 år) gränsvakten där hade en liten automatkarbin vackert på axeln när han från en pärm visade mig en felfri översättning på Svenska där det stod att jag skulle betala 120 Euro i böter. Trodde först att det var nåt försök till utpressning, men insåg sen hur många svenskar som passerade där... |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
E70 är inte helt kall ännu - hotellets p-garage räcker dock. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
| Det skall nog gå bra. Apropå South Central L.A. måste jag nämna att jag körde runt där en del i vintras och noterade hur pass lugnt och rent det var. Kollade upp lite statistik och antalet car jackings har minskat dramatiskt sedan 90-talet. Bara sedan 2008 är det en nedgång med 75%. Så även där bör det gå bra att framföra X5:an! | |
Transocean |
Stephan, Kristoffer, yes, året var 1994 och bilen en W123 230 Automatik, den såldes till Hasses bilar i GBG året efter för fyra lappar.Jag skulle inte vara orolig för en resa i öst-europa idag :-) |
|
Om man säger så här då, deras inrikes registrerade bilar är inte lika intressanta för tjuven som om en utländsk registrerad bil kommer till det landet. Jobbet blir mycket enklare för dessa att sälja bilen vidare eller i sälja den i reservdelar. Men som sagt följ råden vad dom andra har skrivit så kan du köra igenom i lugn och ro på semestern. MvH Bmw 4-ever |
|
| Kaunas - jo där finns det mesta :) | |
|
Tjena Klart du ska åka den sträckan, dessutom kungligt med X5 och V8!. Med sunt förnuft kommer man alltid långt. Vidare så bör ju bilen hålla det är trots allt en E70, bil av modernare slag. En liten genomgång innan avfärd kan vara bra dock. Finns ju även dessa försäkringar man kan teckna just för bilresor genom europa, för att skapa lite mer trygghet. Vad är det som säger att en nyare bil skulle vara mer säker? Min Audi A4 pajade för två år sedan i Sydtyrolen på motorvägen vid Bolzano och fick bärgas. Den var då två och ett halvt år och hade gått 5500 mil typ. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.