AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.980

525i E39 2001 (ESS Tuning Kompressor) går illa kall.. Felkod P0030

qu
19
quiteunique
525iM -01 ESS TS1, 525iM Turing -04
Hej på er,

Har ett jobbigt problem med bilen.. Det är en 525i 2001 e39 som är kompressormatad.
Bilen har under en längre tid gått illa (den går fett, får för mycket bränsle) när den är kall. Får felkod P0030 (Länk vilket tyder på att förvärmingen till lambdasond fungerar dåligt eller inte fungerar alls.

Vad som är gjort;
(Detta bytte jag innan jag fick felkoden)
Alla givare bytta
(spridarna verkar hålla tätt, luktar iaf inte bensin)
Tomgångsmotorn bytt
Stift bytta
Nyservad
Öppna luftfiltret är rent och sitter stadigt
Inga vakuumläckor eller dylikt

Efter att jag sett att ett kablage för lambdasond legat på grenröret byttes dem;
Alla lambdasensorer bytta, bosch..
Säkring för lambdasonder bytt (Var bränd en gång, vid en andra koll nu nyligen var den hel..)

Tankar kring detta ?
Bör nämnas att felkoden kom först då reglersonderna blev bytta. KAN ju vara ett kabelbrott då vissa delar blev lödade. Ska kolla detta på måndag hos verkstaden.
Jag börjar dock misstänka att databoxen fått sig en smäll.. Vanligt förekommande?

Har mailat ESS Tuning och bett om hjälp. Problemet har dock inte uppkommit pga av kompressormatningen (tror jag) då det fungerade felfritt förra året.

Vill mest bolla idéer med kunniga då mina börjar ta slut.. Tack på förhand.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man skall ALDRIG löda kablarna till lambdasonder - för sonderna tar referensluft via luftspalterna mellan de runda ledarna i en av kablarna. Löder du kablarna, proppas dessa tunna kanaler igen och sonden får helt felaktig referensluft = felaktiga mätvärden.

Så börja med att byta sonderna igen och köp sådana med riktiga kontakter monterade från fabriken.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
qu
19
quiteunique
Tack för svaret. Sonden är med kontakt, men måste förlängas då det är extraktorgrenrör som placerar sonderna längre bak..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, om du har tur kanske sonderna fungerar som de skall med undantag för kablaget.

Jag skulle i så fall klippa kablarna och skarva om dem genom att använda skarvhylsor (presshylsor) med smältlimstätning - fungerar oftast väldigt bra för att få riktigt tätt från fukt, samtidigt som det tillåter sonderna att "andas" via kardelerna i kabeln.
Därefter kan du förstärka isoleringen med vanlig "isolertejp" eller vulktejp runt varje kabel och sedan bunta ihop dem med ytterligare tejp.

Mvh
Johan B

qu
19
quiteunique
Har ju fungerat tidigare..? Verkstaden kanske gjort något annorlunda denna gång. Mer exakt var andas sonden? Tänkte på hur man kan tillrättagöra problemet.. Annan lindning eller placering av skarvning etc..?
qu
19
quiteunique
Vi svarade typ samtidigt :D Får höra med verkstaden ang. detta. Tack för svaret!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är rätt få verkstäder som verkligen vet hur det fungerar med referensluft via kablaget.
Sonden måste ha en "utsida" (referensluft) med friskluft och en "insida" (avgassidan), utifrån skillnaden i syrehalt mellan dessa båda sidor bygger sonden upp en spänning som blir en "signal" i volt som styrsystemet använder för att justera bränsleblandingen/kontrollera att avgasreningen fungerar.

Jag bygger min kunskap på direktkontakt med Bosch och NGK:s kundservice, båda har uttryckligen sagt att man ALDRIG skall löda dessa kablar av ovan nämnda skäl (och de borde ju veta som tillverare av produkterna!) -det är därför deras "universalsonder" alltid levereras med skarvstycken som krymps fast på kablarna.

Mvh
Johan B

qu
19
quiteunique
Ja jävlar. Undrar om rätt skarvning kan lösa problemet med rycking gång, och inte bara få bort felkoden.. För med den tidigare skarvningen fick jag ju ingen felkod, bara den ryckiga gången (och som jag skrev, endast på senare tid..)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du otur kan det ju blivit någon form av kortis som har bränt styrboxen (har inte exakt koll på vilken modul som tar emot signalen från sonderna - man får kolla i ett kopplingsschema).

Nu är det ju dock inte helt enkelt att sia om vad som kan vara fel då bilen är kompressorkonverterad med (förmodar jag) ny programvara för motorstyrningen.

Mvh
Johan B

qu
19
quiteunique
Jo.. Misstänker ju faktiskt boxen.

Ja, den är ju mappad av ESS.. Men som sagt, den har ju gått bra en gång i tiden.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Har du kollat livedata med inpa om lambdaregleringen fungerar?
qu
19
quiteunique
Har inte kollat efter bytet, men innan gav dem signal i alla fall..
qu
19
quiteunique
Har nu åtgärdat ett kabelbrott och kollat att regleringen är ok, gjort trycktest (lite rök från oljestickan ner i tråget) bilen går fortfarande illa kall. Idéer? Vanos? Fel olja? Det mesta är nytt å bytt.
qu
19
quiteunique
Felkoden p0030 existerar i skrivande stund inte längre, i och med att kabelbrottet är åtgärdat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.