AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.280

Katalysator haveri e38 750 1995

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hejsan.

Har haft lite driftstörningar från och till men lyckats lösa dem alla efterhand.

Men... nu märker jag att motorn vill stänga ned ena motorhalvan när motorn blivit varm? Det föregås av lite lätta ryckinngar och ett visst tvekande för att sedan gå på vänster motorbank endast.

Nu misstänker jag att höger katt är igentäppt och sluter helt tätt när den är varm och därför stänger den halvan på motorn.

Ni som haft "katt problem" hur har era symtom varit?

Mvh
Skalman
Hej,

Inte direkt svar på din fråga, men kan inte problemet ligga i t ex en värmekänslig vevaxelgivare?

/Lennart
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Vet ej, har dock bytt alla givare, alla tänd-delar, LMM, ja det finns inget som inte är bytt i jakten på tidigare motorstörningar.

Tycker mig höra ett rassel/skallrande under bilen också som jag vill härleda till en av kattarna, hörs mest på tomgång.

Går mycket bra ja, tom med däcksläpp om man petar ur antispinn, för att sedan börja rycka/tveka och sedan gå in i engine failsafe program. Endast när den blivit varm.

Nåväl...ska nog riva det svin tunga systemet och ta en titt.

Tack för ditt svar.
Mvh
Skalman
Ja, då återstår bara Johan B:s standardfråga: är givarna original? :-)

Det svintunga avgaset lyfter jag relativt enkelt ner med hjälp av en domkraft under den bakre lilla burk (med ett genomgående hål i), där rören delar på sig (igen) till höger resp. vänster slutburk. Där har du systemets tyngdpunkt och kan ganska lätt sänka alltsammans på ett kontrollerat sätt.
Antar att du redan visste detta, men när du betonar tyngden, som jag själv inte besväras av, tyckte jag det kunde vara på sin plats att påpeka det ändå.

/Lennart

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det enklaste först?

Upp med bilen, ta en gummi- eller träklubba och knacka försiktigt på kattarna. Låter det som en marachas kan du förbereda byte.
Alt-a avgassystem har vettiga priser.

Kollat insugsbälgar och packningar / slangar kring insug?

Good vibrations:-)

Asken
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Halloj Asken!

Allt annat är nytt, bälgar, LMM, insugspackningar..etc etc.ja ALLT bytt i vintras finns inget kvar att byta och bilen har gått kanon after det, fram till några veckor sedan.

Den ena katten låter som marachas precis som du säger...på samma bank som stänger av när den blivit varm, så problemet är nog katten.
Får dessutom knasiga felkoder på både pre och post sensor på denna sida.

Mvh
Skalman
Ka
135
Karlsson72
E39 M5 '00, VW Up GTI '19
Vet inte om du löst detta problem, men jag har 2 st katalysatorer från en 750 1995 till salu om intresse finns.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Tack för erbjudandet Karlsson72.. ;)

Det var som jag misstänkte!....höger katts innehåll bestod mest av "grillkol"! Ca 1 - 2 liter kunde tömmas ut på golvet, inte undra på att bilen gick dåligt när en vart varm.

Nu känns det fint att få rita svarta streck på asfalten igen :)

Mvh
Skalman
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Va kul!....hittade en 8år gammal video på min bil på youtube :)

Ka
135
Karlsson72
E39 M5 '00, VW Up GTI '19
Det är snabba bilar, under 20 till 200 är inte så illa för en 2-tonsklump med antik automatlåda, blir förvånad varje gång när jag kickar på min att den faktiskt rör på sej så bra som den gör. När ekonomin kommer i ordning ska jag chippa min och programmera om växellådan, ska göra stor skillnad sägs det, speciellt i samband med mindre restriktiva katalysatorer.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Min gamla 95:a gick inte att chippa ( 94/11). Var ett tag inne på att iaf uppdatera mjukvaran för motor och växellåda, men på BMW tyckte man att jag skulle låta bli när den gick så bra redan och så fick det bli.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.