AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.137

Problem med vattnet och ev vevhusventilation

Mo
7
Mobergjr
E36 323 coupé
Hej, som rubriken lyder har jag lite problem..
Har hållt på och luftat min bmw e36 323 MASSOR, men får inte ordning på problemet...
Plockade även bort termostaten igår och då gick de kanon in till stan igen, gick knappt upp i arbetstemp med vettig värme, men sen idag så gick den upp i temp igen och blev varm..
Tror jag fått ur all luft en gång, men det verkar som den bara tar in ny luft någonstans??
Tror ni vattenpumpen är dålig, då det verkar som ett vanligt fel??

Men sen såg jag igår att det ser ut som toppackningen är gången om man kollar i vevhusventilationen, men tänkte att det kanske bara är igentäppt, så tänkte rengöra den och hoppas på att det inte är packningen, men vad tror ni, är det packningen?? Kan detta även inverka om den är täppt att det kommer in olja/tryck i vattnet? för det ser ut att vara lite olja i vattnet om man kollar i exp. kärlet

Uppskattar alla tips då jag behöver bilen, används dagligen..

Mvh Johan
Om vevhusventilationen är täppt så borde du får ett ganska högt övertryck efter körning. Om man då öppnar oljepåfyllningslocket så borde det ploppa upp. Men igensatt vevhusventilation borde väl inte orsaka någon spricka så att man får kylvattenläckage?

Det behöver ju inte vara spricka i toppen. Eftersom den har stått utan vatten så kanske det är svårt att få bort all luft. Det kan ju ta lång tid att lufta. Sedan kanske man kan få som ett vattenlås i någon slang och det är ju i princip omöjligt att lufta bort.

Sedan när du luftar ska du ha max värme i kupén, men det kanske du hade?
Mo
7
Mobergjr
E36 323 coupé
Rengjorde vevhus, men ser lika dant ut igen men bilen går lite bättre på tomgång iaf :)
Men vattenpumpen är skrot antar jag för ibland går det en minut så är han uppe i temp, så testar byta då jag vet att det är vanligt fel :) plastskit..

Vet knepen med att lufta, höll på hur länge som helst, jag måste åka med luftskruven öppen annars får jag stanna hela tiden :)
Ok. Men om du stänger luftskruven och kör, får du inte stenhårda kylslangar då? Man måste ju försöka förstå vart luften kommer ifrån. Hoppas det blir bättre efter bytet av vattenpump.
Mo
7
Mobergjr
E36 323 coupé
Ja stänger jag skruven blir dom verkligen stenhårda, övre kylarslangen sväller, och exp. Kärlet trycks upp så börjar det läcka där, går upp i temp nästan direkt, om det kommer värme år tempen ner och håller sig men direkt när värmen försvinner igen så stiger tempen
Mo
7
Mobergjr
E36 323 coupé
Ja stänger jag skruven blir dom verkligen stenhårda, övre kylarslangen sväller, och exp. Kärlet trycks upp så börjar det läcka där, går upp i temp nästan direkt, om det kommer värme år tempen ner och håller sig men direkt när värmen försvinner igen så stiger tempen
Ok. Har för mig att en polare var med om liknande grej. Tror det var kylaren som var igensatt eller dåligt flöde igenom. Fast varför du får luft i systemet i så fall vet jag inte. Kan vara topplockspackningen som gått i värsta fall ändå.
Mo
7
Mobergjr
E36 323 coupé
Nu har jag bytt vattenpump, gick kanon, i 5 mil.... sen börja det igen, vad äär mest troligt, toppen eller toppackning? Eller någon annan ide?? Börjar tröttna på detta nu....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.