|
|
|
|---|---|
|
Hej! Sitter idag och tänkt bli med bil igen och min första BMW. Jag har snokat runt lite på forumet här ett tag och vågar nu mig ur garderoben för ställa ett gäng frågor. Jag har en relativt aktiv fritid med mycket fiske och är i behov att ta mig fram på grusigare, gropiga, steniga vägar för att bedriva den gedigna konsten kallat fiske. Tittat lite på 3 och 5-serien, men är det en bil man vågar sig ut med? Jag har haft åtanke på x3 och x5an en tid och har en budget på ca 70-80,000kr idag att röra mig med. jag går/cyklar främst till jobbet och kör max 1000mil/per år och därför tittar främst på bensin. Och ägande kostnader för dessa bilar är jag överens med. Är jag helt ute och cyklar när jag tänker x3, x5 bensinare för dessa pengar? Hittat ett par exemplar runt dessa priser som har gått ca 16-18.000mil. Men finns betydligt fler över 22-24.000 körda mil. Nog för att det är kamkedja men det känns lustigt att köpa en bil som har gått så mycket. Därför vänder jag mig till er här på forumet för lite tips och råd runt detta. Är jag ute och cyklar som sagt att ens tänka på dessa bilar för den summan eller skall jag kika vidare? t e x Länk | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Svar - NEJ! En X5 E53 är en perfekt kombination av stads/långfärd och grusvägsbil för låga pengar. Stirra dig inte blind på miltalet då det är hur den är skött som avgör i slutändan. Hellre en välvårdad långmilare än en misskött kortmilare. Min har gått minst 23 500 mil nu. Jag skriver minst då den har det std fel som drabbar E39/E53 m.fl - dvs pixelbortfall i dislpayen så jag kan inte se hur långt den har gått. Jag har haft den i ett antal år nu och är fortfarande supernöjd med bilen. Den är billig i försäkring. Helt OK i skatt och billig i service. Den drar dock en hel del så där får du vara beredd. Min snittar 1,5 per mil per år. Min profil är att jag drar en båt på 6,5 m 1 gng i veckan. Ett hästsläp 1 ggn i veckan. Plus lite pendling till jobbet. Som "off road" bil är den helt OK så länge det är någorlunda "väg". Man kan inte bara dra rakt ut i skogen men den klarar av betydligt tuffare skogsbilsvägar än vad man tror om man har justa "graveldäck". Här får man göra en avvågning på grovheten efter vad man vill kompromissa med mest - komfort eller funktionalitet. Släktskapet med Range Rover episoden märks lite grann då HCD (Hill decent control) finns och används flitigt av mig då den spar broms nedför. 4WD är av "äldre typ" och är i mina ögon väldigt "robust" och osmart = mer 4WD känsla än typ HAldex. Bilen är tung så det slits på framvagn så det får man vara beredd på. Men den är i uppbyggnad som E39 så det finns gott om OEM delar. Det är också lättmeckat om man vill laga själv. Drivknutsdamasker bör inspekteras med jämna mellanrum då de (på min i varje fall) tenderar att torka och spricka med drivhjulsknack som följd = byte av drivknut. Fortfarande enkelty och billigt att byta. Andra saker att hålla utkik efter är Vevhusventilationen. Den kan täppas igen och frysa under vintertid = risk för att olja går bakvägen in i cylinder. Jag har dock märkt att här hos mig går gränsen vid -14C. dvs över det så fryser inte den "oljeslurry" som finns i cyklonen. Är det redan bytt så sitter det säkert vintervarianten på men det är ingen garanti. Se till och tilläggsisolera oljersticksröret så är man mer safe. Du kan läsa mer om det här på forum. En annnan sak är vanosrassel. Finns i princip på alla. Här är mitt tips att renovera den det första du gör. Finns färdiga kitt hos Beisan systems. Det är superenkelt att göra själv bara man har tålamod. Bilen blir som ny efter det. Billigt är det också. När du köper så var noga med historiken dvs kvittopå allt. Ring verkstäderna och tala med dem. Ring gamla ägare. Import eller inte spelar ingen roll - 10 000 mil eller 20 000 samma. Det viktiga är att servicen har skötts och att den har blivit lagad när det har behövts. Däck. Tvekar du mellan flera likvärdiga ex - tag den med mest lull-lull men ffa bäst skick på däcken. Däcken är stora och de kostar och det är surt att behöva börja med det. Gällande lull-lull så förösk välja en med mycket, mest för skojfaktorn. Värdehöjjningen i det har upphört för länge sedan dvs den dagen du säljer så spelar det ingen roll. Står valet mellan en med mycket lull lull men mera tveksam histirik eller skick så välj då den andre med mindre lull lull. Lull lull som jag uppskattar på min är; rattvärme, värme i bakstolarna, Webaston, Navin (går att konvertera så du får i de senaste kartorna), minne till ratt stolar och bakspeglar då vi har två olika körinställningar tjejjen och jag. Välj ingen i "skitkänslihga" färger typ svart osv för om du är ute och kör på grus så vill du inte behöva tvätta också varje gång. Min silver ser egentligen aldrig skitig ut utan den ser bara jädrigt fräsch ut när den är nytvättad :) Slutkläm. Jag tycker X5 E53 är en rejält mycket bil för pengarna. Du kan åka långt i den, du kan dra snormycket med rätt körkort, bruxa den och samtidigt ha lite "sportkänsla". Var inte rädd för V8an. Hade det varit "nästa" år så hade du kunnat få köpa min då jag skall uppgradera (eller ned) till en X5 M (de börjar bli "billiga" nu) Vill du veta mer så hör av dig. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
| Stort tack till ett så utförligt och vettigt svar! Det är alltid kul och betryggande och få "first hand" erfarenhet av folk som faktiskt äger och kör bilen själva! | |
|
Hej, Jag var lite i samma sits som du. Jag fastnade dock tidigt för 4.6is och 4.8is och häromveckan slog jag till på en 4.6:a. Väldigt välvårdad och med mycket bytt, även kamkedjor osv och få ägare. Övrigt var vanos renoverad, vevhusvent, länkarmar, silenblocken, bromsar, hjullager osv Körde carfax och ringde runt till de verkstäder den varit servad/fixad samt att i princip alla kvitton fanns med till bilen. Så otroligt mycket bil för pengarna trots 18800 mil på mätaren. Känns nyare än min passat -14 som nu gått 3000 mil, går inte att jämföra. Det känns som en riktigt stabil pansarvagn och exaktheten i styrningen och i gaspedalen är lika exakt som i vår 130 msport. Styrningen är t o m exaktare och bättre då den har något riktigt bra servotronic. Den är svart med tonade rutor och svart nappaläder (som är i nyskick) och när man säger till folk vad man betala för den förstår dom ingenting... Prestandan fantastisk och riktigt skönt V8muller vid lite pådrag. Förra ägaren monterade X-pipe :) kör man normalt så är den däremot väldigt tyst. Den har dubbelglas oxå så på motorväg i normalkörning är det nästan som att sväva fram. fördelar är utrustningsnivån och känslan att köra den. Skulle kunna påstå att det är en av de skönaste bilar jag kört faktiskt. Nackdel med 4.6 är förstås förbrukningen, 1,6 blandat, drog 1,2 vid hemfärd Säfsen-Sollentuna i laglig fart. Men jag tror inte att 3.0 aut går så mycket snålare några dec kanske. Så slå till på en fin E53:a, du hittar inte lika mycket bil för så lite pengar. Jag valde att löneväxla och lämna tillbaka förmånsbilen, då jag bor nära jobbet och mest är på kontoret. Så 4,6:an blir nästan som en sparbössa eftersom värdeminskningen är minimal :), bra alternativ till både bruksbil och entusiastbil i ett. Lycka till! |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Prexis. Skit i miltalet så länge du hittar en välvårdad eller "välbytt" som gustaf76 - där är ju allt "som kan strula" redan bytt (förutom kombiinstrumentet :)) När det gäller 3.0 vs 4.6/4.8 och bensinförbrukning så är den marginell på promillenivå. Min drar också 1.2 L/mil på långkörning om jag ligger på Cruise i +10 över fartgräns och 98 i tank - mellan Kävlinge och Stockholm. Så låt inte bensinförbrukning avskräcka. Gå på skick och historia precis Gustaf och jag har gjort. Jag var själv på jakt efter en 4.6/4.8 när jag var i tagen men de "liken" som erbjöds då var inte av intresse. Av en slump dök min 3-0 upp och den var verkligen i mint condition så jag slog till direkt (vill jag ha kul numera så funkar M3an bra ;):)) kharn. Om du bor i Skåne så kan jag (i mån av tid och timing) hänga på som stöd om det finns något objekt i närheten. Jag har dator och android för kodavläsning. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.