|
|
|
|---|---|
| Det har uppstått ett ljud från motorn på min brors 320d e91 som inte alls låter bra. Det kommer från någon komponent på framsidan av motorn, högt upp. Ljudet låter som att något är väldigt glappt och skrammlar. Det verkar vara i något som snurrar med motorn och blir värre om man gasar. Någon som vet om det är något som brukar krångla som sitter i det området och kan stämma in på beskrivningen? | |
|
Iom du skriver ljudet kommer framifrån och högt upp, just där kamdreven sitter, kan det ju vara kamkedjan som är sliten och tyvärr behöver bytas. Finns trådar om detta här på forumet. Är tydligen ett känt problem som kan drabba de mindre bensin och dieselmotorerna på e9x. // Jonas Edit: Länk |
|
|
Men kamkedjorna sitter som jag förstår det bak på motorn, under torpedväggen, därför det är så f_örbenat dyrt och krångligt att byta/åtgärda... Mvh Christian |
|
|
Se där ja, jag gjorde som man inte ska göra, antog saker och ting, alltså att motorn är rakställd och har som alla? andra motorer kamdreving fram. Alltid lär man sig något nytt. Då skulle jag börja med att utesluta att det inte är någon yttre roterande del såsom remspännare/rullar som börjar ge upp. // Jonas |
|
| Tack för svaren! Skönt att höra att det inte borde vara kamkjedjan i alla fall. Sitter vanosen på samma sida som kamkjedjan eller sitter den på andra sidan av kammarna? Tänker så att det inte är något sådant. | |
| Kan det va vattenpumpen tro? | |
| Kolla om det kan vara plastkåpan på motorn. Bara att trycka ned den hårt o se om skramlet förvinner. Enkelt att prova iaf. | |
|
Tack för svaren! Provade att plocka bort multiremmen idag, och då var det tyst när vi startade bilen. Så att det är vattenpumpen är inte helt omöjligt. Någon som vet om det är svårt att byta den? |
|
| Det är väl en elektrisk vattenpump på bilen? Tidiga E9x kanske hade mekanisk vattenpump. Har bilen restvärme så är det garanterat elektrisk vattenpump. | |
| Det var en mekanisk vattenpump och det är troligtvis det som är felet. Remhjulet var väldigt glappt och det såg ut som att det har läckt lite vatten. Ska inhandlas en ny, återkommer med resultatet. | |
|
Jag har en 320d från 2008 med missljud, misstänker också vattenpumpen för att min blir också tyst när remmen är borta. Först trodde jag att det var löhjulen och spännaren för dom rasslade i lagren när jag snurrade på dom. Men ljudet fanns kvar efter bytet, nu är vattenpump beställd och skall bytas på måndag 3e augusti. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.