|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa, har varit och balanserat mina däck två gånger och båda gångerna har det varit obalans i däcken. Dom får bort obalansen men så fort jag kör igen i farter 110 km/h och uppåt så skakar bilen. Lite i ratten och i stolen. Har läst att det skall finnas en vägtrycks balansering maskin, vet någon vart i Göteborg det finns en verkstad som har en sådan? Tacksam om jag kan få hjälp med detta problemet då jag skall snart åka på bilsemester med familjen. Ha d så länge. | |
|
Prata med NDF på mölndalsvägen. Komfortbalansering kallar dom det. Hoppas du har en hygglig semesterkassa för det kostar 940kr per hjul. |
|
|
Mölndals däckservice har en också, även Bilia Group Mölndalsvägen.... |
|
|
Hej , har du gjort comfort balansering? Har samma problem på min 525d f10 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Är det ordentligt balanserat dvs under "< 5gr per hjul så är däcken orunda och orundhet går inte att balansera bort möjligen man kan ev matcha däck å fälg genom att vrida däcket i förhållande till fälgen som kan bättra fenomenet. Sedan finns det även slitage i bussningar och länkarmar att ta hänsyn till. Något slitna leder och bussningar där det sammanlagda slitaget kan ge vibrationer . ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Första frågan är nog: Vad är det för däck? Billiga kina-skräp-däck är inte sällan orunda och/eller har förhårdnader i stommen som Hasso nämner och den typen av vibrationer går aldrig att balansera bort även om du är nere på 0 gram obalans... Det händer även vid enstaka tillfällen bland premiummärken att något däck har ett fel och har ovan nämnda problem men då brukar de ta det på reklamation. Road-force-balansering ser direkt om det är orundhet/partiella förhårdnader i däcken. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har samma problem med GoodYear. Däckfirman balanserar och alla hjulen visar 0. Kör 50 mil och skakningar blir uppenbara. Kör till däckfirman igen Bara 3 dagars mellanrum. Alla hjulen visar obalans 10-20 gram nåt. De balanserar igen till 0. Alla vikterna tas bort dom förra gången. Detta var i höstas så jag körde max 200 mil ytterligare (med lätt obalans) innan jag lade på vinterdäcken. Skall nu beställa rid för montering av sommardäcken. Är hundra på att det är obalans i dem! |
|
|
Däck kan sätta sig efter montering/balansering och då blir det obalans i dem och man får balansera om dem. Det gäller oavsett fabrikat och har mer med hur noggranna montörerna har varit... Men jag har varit med om en uppsättning Good Year dubbade vinterdäck (Ice Arctic SUV) till den nu sålda Santa fé:n vi hade i dimension 225/70-16 och de var lite mysko. De hade små vibrationer som aldrig riktigt försvann ens efter några ombalanseringar… Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det heter oval inte orund 😂😂 | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
gto80. Nja däcken behöver inte vara ovala för att vara orunda 😂😂 ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja, ett fyrkantigt hjul är ju orunt men inte ovalt... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nej må så vara men då besitter det en viss ovalitet...om en linje är sned är den då orak *S* | |
|
Tja, orundhet är ett vedertaget begrepp på något som inte är runt...således finns ju begreppet orund för att beskriva fenomenet orundhet. Det är dock inte automatiskt samma sak som ovalitet (men kan vara det) orund täcker upp fler alternativ än oval. Länk "ORUND, adj. icke rund; numera bl. tekn. om detalj i maskin o. d., för att beteckna att den icke är helt cirkelresp. klotformig. BoupptSthm 2/10 1679 (om pärlor). Almroth Karmarsch 318 (1839; om slipstenar). Den orunda (kulan) gör sig märkbar genom ett rasslande ljud (i kulprovaren). 2UB 6: 270 (1904). Hagberg o. Asklund Textilind. 102 (1924). särsk. tekn. ss. adv.; särsk.: icke med jämn l. oklanderlig rotation, skevande, excentriskt. Almroth Karmarsch 325 (1839). Frykholm Ångm. 209 (1881). Hjulen få på inga vilkor gå orundt åt sidorna, eller ”skefva”. Ericsson Ur. 80 (1897)." Orakhet och orak har jag aldrig träffat på...men det kanske finns ordmässigt. Rakt eller krokigt/böjt skulle jag nog använda personligen. Mvh Johan B 1:e handläggare på institutionen för värdelöst vetande. ;) BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.