|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har ägt min BMW i snart 1 år och haft några fel med givare och motor. Nu har motorlampan börjat lysa igen och visar en felkod på katalysatorn och min BMW verkstad vet inte vad som är fel och har sökt BMW för att få svar om vad dem ska göra. Bilen går som den ska och jar inte haft några problem i start och körning. Den gick även igenom besiktningen så avgasvärdena är godkända. | |
|
Katalysatorefektivitet under tröskelvärde står som fel. Någon annan som har haft liknande fel? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Generellt sett så brukar lite modernare motorer (typ grvot runt 2000-ish och framåt) övervaka hur bra katalysatorn arbetar. Det gör den med hjälp av en extra syresensor placerad efter katalysatorn. Motorstyrsystemet håller koll på hur signalen ser ut efter katalysatorn jämfört med före och försöker på så sätt klura ut om katalysatorn inte arbetar som den ska. Eftersom du har en -07 så görs en elektronisk miljökontroll på din bil, så om du har denna felkod lagrad när du besiktigar så får du underkänt. Den elektroniska miljökontrollen ersätter mätningarna för tomgång, men mätningarna för CO och Lambda vid förhöjd tomgång är dock kvar. Var det högt CO 2500 värde förresten (typ vid gränsen 0.2)? Finns ett par saker som kan orsaka den felkoden du har. Dels så kan det ju faktiskt vara att någon av katalysatorerna börjar bli dålig. Nu är jag riktigt dålig på dessa nya burn lean - motorer med stratifierade förbränningar så jag är osäker på exakt hur deras katalysatorkonfiguration ser ut. Men det där kan verkstaden så det spelar inte så stor roll. Sen kan det ju naturligtvis vara övervakningssensorn som börjar bli dålig. Eller ett kabelfel, dvs att fel på kablaget som orsakar fel på signalen. En klassiker är att man brukar blanda ihop vilken syresensor som tillhörde vilken bank (cylinderrad). Men om någon inte rört/mekat med dessa saker innan felet inträffade så är det ju inte det. Eller kan vara något annat. Oavsett så är det ju bara att slänga upp sensorerna i diagnosverktyget och se hur de arbetar och hur de reagerar på olika arbetsscenarios. Är det på Paulssons som bilen är inlämnad på? |
Ok, tog en titt på ETK och tror det ligger till på följande sätt (hoppas någon N43-kunnig kan komma in här och reda upp detaljerna) Verkar vara endast en enda katalysator som hanterar alla fyra cylindrar (detalj #1) Länk Vid denna katalysator finns en reglersond (dvs huvudsensorn som känner av hur förbränningen går) dvs detalj #1 Här finns även övervakningssonden (den som övervakar hur bra katalysatorn arbetar) dvs detalj #2 Sen finns där såklart numera allt det där NOx-junket... Länk |
|
Okej, hade lambdavärde 1,01 där jag besikta bilen. Och blev godkänd på det, med anmärkning på felkoden bara. Ja, jag har haft inne bilen på Paulsson bil i Ängelholm. Dem radera först felet bara eftersom den gick igenom besiktningen och att motorlampan hade släckts av sig själv en gång tidigare, Men kom tillbaka strax efter dem radera felkoden. Dem förösöker få svar från BMW om vad dem ska göra eftersom dem hade in en bil med samma felkod strax innan mig. Dem är nog inne på att bytas katalysatorn. Så tror inte sem vet vad dem ska göra, utan säger att jag ska vänta och bara använda bilen som vanligt för det är inget som kan gå sönder. |
|
Vad var CO-2500? Typ 0.0 eller 0.1 antar jag? Det är som sagt inget alarmerande fel, eller något som påverkar körbarheten på något sätt. Jo, det finns garanterat mycket duktiga tekniker på dessa ställen, så jag utgår ifrån att de felsöker och utesluter enklare/billigare saker såsom fel på sensor/kablage innan de går loss och byter hela katalysatorn. Men tyvärr är numera arbetskostnaden så hög att det ofta blir billigare och chansa på att byta ett par saker iställer för att felsöka. |
|
Ja, den va 0,0. Ja, brukar ju kosta en del att bara felsöka. Men får förhoppningvis svar från dem snart om vad dem vill göra. Har jag tur så går byte av katalysator på maskinskadeförsäkringen. För bilen är inte 8 år än och har bara gått 8400 mil. Det trodde ialf teknikerna. Har bara bra erfarenheter av dem på paulssons bil. Ger bra service och har man som jag behövt va där ofta så är det mycket goodwill. |
|
| fick till sist ett svar och set blev så att katalysatorn behövde bytas. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.