|
|
|
|---|---|
|
Halloj! Jag har fått ett fel som jag undrar om någon har några tips om. Motorns tomgång vandrar till synes slumpmässigt mellan typ normalt (~1000RPM) och upp till kanske som mest 2000 RPM. Det händer mest markant vid friläge, men även när jag krypkör på tomgång har den sitt eget liv, som om den gasade av sig själv lite ibland. Jag har tyvärr ingen film på det. Motorn beter sig ibland också skumt när jag kör på lite högre varv, med lite mindre ork och konstigt abrupt gassvar, speciellt ifrån avslagen gas (motorbroms) till påslag. Det hela händer mer vissa gånger och inte alls andra gånger jag kör. Eventuellt händer det oftare när bilen är kall, men jag har bara haft det i några dagar så jag vet inte säkert. När jag lät den gå på tomgång efter att ha kört ett tag så betedde sig tomgången annorlunda: från normalt (1000 RPM) steg den sakta lite (till kanske 1200 RMP), för att sedan varva upp snabbt till 1600 RPM och sedan snabbt sjunka ner till normalt (800RMP) igen, varefter den började om och så kördes det förloppet några gånger. Detta var alltså periodiskt och förutsägbart, medans den andra typen av ändrande motorvarv känns mer slumpartat. De har dock kommit samtidigt. En film på detta (där jag alltså har foten av gasen och allt är tomgång) finns här: Länk Har någon en bra förklaring till varför tomgången ibland vandrar slumpmässigt, och ibland i regelbundna cykler? På motorväg noterar jag: Ibland känns det som att jag har sämre ork än vanligt och lite senare känns det precis som vanligt. Ingen motorlampa lyser, men INPA säger innan radering av felkoder: 2799 CDKDVEUB - Abort DV-adaption because of enviroment 2783 CDKLM - Hot film air mass meter Vet någon vad “2799 CDKDVEUB” ovan står för? Vad är DV-adaptation? Efter radering hittades inga felkoder. Jag körde en sväng men felet visade sig inte och jag fick inga nya felkoder. Jag skall försöka igen imorgon. Vad tror ni? Är det luftmassemätaren, eller är det något annat som maskeras som luftmassemätaren? Skulle den vandra så mycket i tomgång för att luftmassemätaren var felaktig? Skulle det t.ex. kunna vara någon vakumläcka? Grymt tacksam för all feedback! Med vänlig hälsning, Anders Sjögren | |
|
Det verkar som att översättningen i min INPA inte är helt 100... 2799 skall vara : "Throttle Actuator Adaptation Aborted Environmental Conditions" Länk Signalerar det alltså att trottel-läges-givaren strular? En intressant tråd finns här Länk När jag tänker efter så hade jag först felkoderna: 2799 CDKDVEUB - Abort DV-adaption because of enviroment 2783 CDKLM - Hot film air mass meter Sedan efter att jag nollade så hade jag kvar: 2799 CDKDVEUB - Abort DV-adaption because of enviroment Först efter att senare nollat igen blev det tomt. Kan det då vara så att trottel-läges-givaren är originalfelet och luftmassemätar-felet ett följdfel (eller kanske tvärtom?). Med vänliga hälsningar Anders |
|
|
Idag känns bilen helt ok under en tur på 15 km till jobbet, och inga felkoder visas. Undrar om det kan ha varit att någon trottel-givar-adaptation (=automatisk justering?) hade givit ett tillfälligt fel, som gjorde att den stängdes av (felkod 2799) och att man istället förlitade sig på bara luftmassemätaren, vilket gav en ryckig gång, och att det på något sätt lättare gav upphov till felkoden 2783 (luftmassemätare)? Iakttagelse: Nu har jag en tomgång på 800 RPM, även vid kall motor, men i filmen ovan när tomgången pendlade periodiskt så landade den på 1000 RPM som lägst, och då var bilen i alla fall halvvarm. Undrar om det kan tyda på att motorstyrningen var i ett annat "läge" då, och att jag när jag nollställde felen fick tillbaka den till normalläge? En sommargåta... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.