|
|
|
|---|---|
| Var sätter man pallbockarna under en 535D F11? Hittar bara fästen för domkraften. Känns inte ok att bara anv domkraft! | |
| Går annars fint att använda de fyrkantiga "lyftklossarna", är man känslig kan ett par mellanlägg i gummi t.ex. användas. | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Snälla alla ni som inte gjort det redan - köp en adapter! Länk Så slipper vi som köper begagnade bilar byta dessa när vi vill lyfta upp bilen :-) Men yes, frågan om placering av pallbockar är helt klart relevant! Figurerna från BMW's verkstadsmanual pekar ju bara ut lyftpunkterna (i det här fallet en E87) Länk Men jag har faktiskt inte hittat några rekommendationer för pallbockar. Enda jag kan komma på är att man lyfta den i främre centrala eller bakre centrala lyftpunkt och sätter dit pallbockar på två av sidolyftpunkterna. Men jag är osäker på hur stabil den blir i sidled med detta - känns ju inte lika stabilt som när man satte y-formade pallbockar under de grova långsgående balkarna under en tex E30/E34. |
| gäller d samma för E93? | |
|
Jag (som har en gammal E39a... men principen lär ju vara samma) kör upp bilen på några träbitar jag snedsågat. Då får jag in en bra domkraft i lyftpunkten fram under motorn. Med handbromsen i lyfter jag fronten och placerar pallbockar fram i DOMKRAFTSFÄSTENA, använder tillsågade adaptrar i mycket hårt gummi. Sedan lyfter jag bak med två små domkrafter som jag lyfter mot H-bryggan bak, dvs bilens vikt bärs fortfarande av fjädringen under lyftet. Så sättar jag in pallbockarna bak, också där i domkraftsfästena. Funkar jättebra tycker jag och bilen står oerhört stadigt! Ska jag vara under bilen med hjulen kvar har jag träblock under hjulen också så att bilen ställer sig på fjädringen utan att jag krossas om en pallbock skulle ge vika. Ska hjulen bort och jag vara under ställer jag samma träblock på högkant istället längs med trösklarna. Träblocken har jag skruvat ihop av lite olika större reglar. |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jepp, jag får också göra likadant som du beskriver marin849 (dvs lyfta i mittenlyftpunkterna och sätta domkrafter under sidolyftpunkterna). Fungerar utmärkt. Det är bara lite krångligare med två extra steg jämfört med tex E34. Där var det bara att skjuta in domkraften på en sida, hissa upp och sätta en pallbock på samma sida och så var det klart - tokenkelt. Fast för min E87 måste jag köra upp på träplankor för att ens kunna komma in med min domkraft vid sidolyftpunkterna! Ok, jag har ingen lågprofilsdomkraft så det är en del av förklaringen. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är ju ett krångel med låga bilar, E91a med sportchassie är ju lägre än E39orna med sportchassie jag haft. Jag har två domkrafter en låg att lätta bilen på ena sidan och sedan lyfta med den andra på lyftpunkten bakom motorn. E91an gick inte ens upp på banlyften på jobbet och utan fick ta saxlyften när jag skulle byta olja. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.