|
|
|
|---|---|
|
Har ett irreterande vinande ljud på bilen. Det uppkommer vid 1500 varv upp till runt 4000. Ljudet uppkommer vid drift inte på tomgång vid varvning. Jag tycker ljudet kommer baktill på bilen innefrån typ baksätet eller undertill vid växellådan några tips? | |
|
Det första jag skulle gissa på är ett dåligt lager i växellådan eller differentialen! Kom vinandet plötsligt eller har det ökat under en längre tid? Viner det lika mycket vid belastning (acceleration), vid jämn fart som vid motorbromsning? Viner det lika mycket på alla växlar vid dessa varvtal eller följer vinandet hastigheten? Om du har tur kan det gå att härleda vart vinandet kommer från genom att ställa bilen på pallbockar och gasa upp till dessa varvtal med en växel i. Med ett stetoskop ( Länk Länk ) kan lyssna på växellådan och diffen och ev. höra vart vinandet kommer från. Fast man får förstås vara ytterst försiktigt så att man inte trasslar in sig i roterande kardanaxel, drivaxlar eller hjul. Per L |
|
|
Hej ok. Det surrar om jag tex kör över gupp. Frekvensen på ljudet är detsamma tror men hörs mest runt 2000 till 3000 varv speciellt vid sväng höger. Jag undrar ifall det kan vara bränslepumpen. ? |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Hjullager? Fast om ljudet är detsamma vid alla varvtal som du säger så låter det mindre troligt att det handlar om drivlinan. |
|
Vinande har kommit smygande mer å mer. Låter som mest på 2 växel i belastning på 2500 Till 3000 varv. Jag har inte hört det vid motorbroms. |
|
| Det vinande ljudet var tryck ifrån servopumpen till nivåregleringen då den inte var riktigt urkopplad när det bytts till coils. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Hur kopplas nivåregleringen ur på riktigt? Ska byta till coilovers på min sen med och då ta bort nivåregleringen. |
|
@Westersund - still going strong ? long time....;) = fins beskriven på några ställen > det gäller att bibehålla kretsloppet så att pumpen kan jobba som vanligt..... |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Bilhobbyn fick ligga på is förra året, men i år är suget tillbaka och jag ska fixa med M5:an och 740:in. Hur är det själv? Aha, då är det redan som jag tänkt göra. Man gör ett "U" från pumpen och tillbaka direkt utan att ta omvägen via dämparna bak? Uppfattade det som att man behövde göra något mer, koppla ur nå givare eller så. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.