|
|
|
|---|---|
| Hej! Något har hänt med bilen, Z4M, precis nått 10000 mil. Jag körde iväg på ettan, skulle lägga i tvåan och det skrapade när jag skulle lägga i tvåan, som gick i till slut, precis som om kopplingen inte var nertryckt tillräckligt. Nu är det svårt att få i ettan och tvåan, kärvar ordentligt, resten är inget problem, eller lite med backen också. När bilen rullar är det enklare att få i tvåan. Det är ingen skillnad om motorn är på eller om den är avstängd. Känslan är att de tydliga "jacken" är borta på ettan, tvåan och lite på backen. Synkringar? Kopplingen? Växellådan? Slavcylindern? Någon med samma erfarenhet? Förslag? | |
| Om du prövar rulla bilen med växel i och motor avstängd borde du väl kunna känna om den kopplar ur? | |
We 2.001 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det är vanligt på Z4 M att det är trögt att växla från 1:an till 2:an, men det ska självklart inte skrapa. Men det krävs lite teknik för att växla smidigt mellan just 1:an och 2:an. Om det skrapar mellan 1:an och 2:an samt är svårt att få i växeln är det troligtvis synkringen som börjar ge med sig. Jag har så på min M5:an, men då vid växlingar från 3:an till 2:an om hastigheten är över 40km/h. Så för min del är det lätt att undvika tills det är dags att renovera växellådan, men din situation är helt klart jobbigare. :/ |
| Du borde inte ha skadat 3 synkringar bara så där, troligen så har det hänt nåt med den koppling så den inte kopplar ur ordentligt, då brukar man få problem på de lägre växlarna och backen. Börja med att undersöka detta innan du river ner växellådan. Det kan vara slav eller huvudcylinder som spökar t.ex. | |
| Tack för svar! Jag var ute på en längre sväng precis, den var trög inledningsvis men blev ganska snabbt bättre, till slut märkte jag inte något speciellt. Mycket märkligt fenomen. Har svårt att tro att den har reparerat sig själv över två nätter...Oklart vad det rör sig om. Har inte haft tillstymmelse till problem under de 400 mil jag kört sen jag köpte den, men jag håller med om att det ibland är lite lurigt att få i tvåan, speciellt vid lite aggressivare acceleration. | |
|
Låter i första inlägget som dålig cylinder men funkar det nu så.. Funderar själv på att demontera den där strypventilen till kopplingen, konstig pryl. |
|
|
Per, du menar cdv n (clutch delay valve) montera bort skiten , blir bättre utan. Vad jag förstått så saknar M5 e39 cdv. Onödig grej . |
|
| Kan inte tnka mig att CDV-vetilen orsakar skrapen vid växlingarna. Låter mer att den inte koppla ur, när du trycker ner pedalen. Kan vara en relativy billigt åtgärd att justera kopplingen, men om du har riktigt otur = taskiga synkringar = dyrt ;/ | |
We 2.001 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
CDV:n är till för att jämna ut rörelsen när du släpper upp kopplingen och bör inte vara problemet i det här fallet. Om jag inte minns fel är det självjusterande koppling på Z4 M. Jensa, har du en mjuk känsla i kopplingspedalen? Kolla nivån på bromsvätskan, kopplingen använder samma reservoir men utgången sitter högre upp än för bromsarna. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.