AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.753

Köpa bil i Europa för att agera "hyrbil" under semestern?

Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag funderar på att flyga ner i Europa (Tyskland, Belgien, Holland) och köpa en bil för att ha som sommarbil och köra runt i Europa (ca 500 mil) under några veckor. Därefter tänker jag köra hem bilen, registrera den och sälja hemma i Sverige. Det ska alltså vara en bränslesnål bil, som är hyfsat ny och därmed ha låg risk för breakdown. Budget upp till ca 150k-200k kr.

Vilket märke, modell, årtal och miltal, ska jag sikta in mig på för att vara "säker" på att inte gå back på en import? Den får gärna ge lite vinst också ifall det är möjligt, men prio är att jag inte ska gå back.

Är det en crazy plan eller går det genomföra?
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag skulle satsa på en Volvo i så fall. D5 med AWD. Anledningen är att de flesta härhemma inte antar att en sådan är importerad. Så fort jag tittar på privatsåld tysk bil så kollar jag om det är import eller inte.
2c

//Anders

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Importerade Volvos är mycket svårsålda i Sverige om de saknar dieselvärmaren (som är standard här). Nästan inga bilar utomlands har det tillvalet.

Jag skulle letat efter en 320d eller liknande. Mer lättsåld bil verkar inte finnas.

-------
//Lövet
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Håller med Lövet. Skulle också satsat på en 320d eller liknande. Och främst kombi och automat samt gärna AWD.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
x20d.

120d F20
320d E91, F31
520d E61, F11

Bara det är facelift på de äldre, så är det inga problem att sälja. Välj färg och stolar ;-)
Transocean
Ja, om du vill bruka flera dagar av din semester till detta så är det bara att köra.
Jag skulle nog kolla vilka rabatter flygbonus/kreditkortsporteföljen eventuellt kan ge hos olika hyrfirmor, men visst; har du flax så kan du få en gratis semester vem vet.
Renault Twingo tce 90 RWD, senaste Twingo finns inte i Sverige och är en rolig och trevlig småbil med motorn bak och bakhjulsdrift. Då är du ensam om att ha en till salu i höst i motsats till alla 320d.

Välj 90hk, sugmotorn är trött (den har jag kört). Köp den här och få ägaren att köra 1400km innan köp eller skriva 6000km i kontraktet.

Länk

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.