AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.979

Bränsledriven motorvärmare

19
8
19-tum
Audi A3 tdi q-2014
Hej, jag äger just nu en audi A3 d Q av 2014 års modell, men funderar faktiskt att byta till den nya BMW-1 serien då jag tycker att (det mer neutrala) utseendet är en stor förbättring. Vad som håller emot är några obegripliga missar av BMW, som tex att de inte erbjuder bränsledrivna motorvärmare (som nästan är en självklarhet på åtminstone dieslar idag i premiumsegmentet). Är svenska BMW pantade, eller vad är det frågan om? Idiotiskt och obegripligt är det i alla fall. Sen saknar jag att det inte finns aktivt antifilbytessysten, som finns till Audi. Samt att inredningen är betydligt fulare, men det ka jag leva med (tror jag). Vad säger ni, kan ni inte hjälpa till att mailbmba BMW angående bränsledrivna motorvärmare?

19
8
19-tum
Audi A3 tdi q-2014
Ingen som använder sin bil på vintern, och tex bor i stan, dvs parkerar på gatan?

Inte ska man ätt låta Audi ta lednigen, pga av att BMW har klåpare på sin marknadsavdelning (om det är svenska eller tyska låter jag vara osagt)?

Själv håller jag mig till Audi så länge de inte kommer på bättre tankar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sannolikt har man bedömt att andelen 1-serie som skulle utrustas med sådant (dyrt) tillval blir så litet att det inte är värt det. Är rätt säker på att sådana beslut fattas i tyskland, inte i Sverige.

Om du verkligen vill ha värmare kan du eventuellt låta en tredjepart montera den. Men förbered dig på en kostnad på 25-30 tusen.

-------
//Lövet
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
19-tum: Jag tror det bara är så att du inte är den kund som BMW är särskilt är intresserade av. De är nämligen inte intresserade av en bilförare som överhuvudtaget skulle fundera på att köpa en Audi. :) :) :)

(Obs: viss ironi här om det ä någon som mot förmodan inte fattar det)

Jag tror det helt enkelt är så att de har bedömt att efterfrågan på 1-serien med motorvärmare ändå inte kommer att bli för stor. 1-seriens köpare är ju hyfsat priskänsliga - mer så än 3/5-serierna - och de dyrare tillbehören (som t.ex. motorvärmare är) inte har så stor efterfrågan på den modellserien.

Sen får det ju i praktiken vara hur som helst med den faktiska efterfrågan - men någon vis eller ovis människa på en marknadsavdelning som har att hantera den skandinaviska marknaden (som är en ganska liten marknad) inte tyckt att det spelar någon roll eller inte behövs eller betyder någon efterfrågan.

Svar ja - sådana beslut fattas i Tyskland.
19
8
19-tum
Audi A3 tdi q-2014
Tack för svaren. Svenska agenturerna skyller på Tyskland ja, men då är de dom själva som är klåpare som inte kan få tyskarna att ändra sitt usla beslut. Köper jag (som jag tänkte) en 120 d x drive m med all utrustning så inte tusan å vill jag vara utan dieselvärmare, jag ser det som en självklarhet i detta klimat och med en så pass dyr bruksbil.

Jag tror dock inte alls att det har med att efterfrågan är liten (då det uppenbarligen går utmärkt att leverera till Audi A3 för Audi) utan att marknadsavdelningen vill tvinga köparna att gå upp till större modeller. Jag stannar dock hellre hos Audi då, det blir då att jag köper en nyare Audi A3 istället, med bättre utrustning och som fattar vad kunderna vill ha. BMW:s styrning är snäppet bättre än Audis, och lie kul skulle det vara med bias på bakhjulen, men så stor är inte skillnaden (kan jag säga efter att ha kört båda) inte så att jag fryser häcken av mig (åtminstone inte förrän jag skaffat eget garage både hemma och på jobbet). Synd.

Tramssvar från BMW-fan-boys betackar jag mig för. ;) Men så mycket kan jag säga att den bilfirma som betackar sig för kundernas pengar blir stekta. Många kunder står i valet mellan BMW och Audi, det är små skillnader som avgör. Att BMW, eller Audi, skulle vara extremt unika stämmer förstås inte, man gör en sammanvägd bedömning bara och så väljer man endera om passar en bäst.

Så jag tycker fortfarande att fler ska mailbomba BMW. Har man en gång ägt en bil med värmare byter man aldrig ner sig igen.

För övrigt, bara för att retas, vad är det ör fel på BMW nuförtiden, varför kan de inte bygga något mindre äN storlek Bismarck (med undantag för 1 serien)? (men det kräver kanske en egen tråd0
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.