AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.810

Klimatanläggninen ger ej respons E39

ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
Har en E39 -01 som inte vill justera innertempen ordentligt, den måste jag ställa på typ 18 grader för att få ner tempen till 20.
Den har även varit ovanligt varm inne i vinter jämfört med tidigare så jag har fått ha den lägre inställd.
Har prövat att blåsa rent genom gallret för givaren osv men utan resultat.

Finns det nåt annat trick som man kan ta till?
Har försökt söka både här och på nätet men hittar inte riktigt samma fel(fel sökord?)
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Det finns ett standardfel på klimatstyrningen. Har du bytt den? Det går snabbt att byta själv. Ca 1000:- på BMW och billigare på E-bay (men ofta lång leveranstid).
Har fått byta 3-4 ggr på 13-14 år med E39.
ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
Nej?
Vad är det för grej??
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Börja med att köpa en ny klimaenhet, alltså den enhet som du trycker på. Jag köpte en på skroten för 600 kr när jag hade ett liknande problem med min 540. Det tar bara 10 minuter att byta.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
En sån:

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Stugsittaren, den där påverkar bara hastigheten på fläkten. Mycket vanligt fel men i detta fall är felet snarare temperaturen. Även om det i viss mån hänger ihop.
Marcus, går fläkten som den ska på olika hastigheter?

Mvh Ola
ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
Fläkten funkar, det är mer som att jag behöver dra ner tempen(iaf nu på sommaren) mer än rimligt men får intrycket ibland att om jag kör max AC tills den är kall inne så håller den sig sen på rätt temp.

Ute nyss och då satte jag den på 17,5 för att den skulle reagera.
Brukar ibland köra fläkten manuellt då jag tycker att själva tempen är ok men den drar ju ner fläkten innan bilen är nerkyld och om jag då trappar upp nåt steg manuellt är det bättre.

Om man åker en längre sträcka brukar det sluta med att jag ökar upp inställd temperatur efter nån timme..
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Fungerar yttertemperaturgivaren ok?

Mvh Ola
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan ju vara dåligt med gas i systemet som gör att den inte orkar med att kyla som den skall/är programerad att göra.

Har du känt på rören vid kompressorn så att det ena blir riktigt kallt (nästan isande kallt)?

Även ett friskt ac-system läcker sakta ut några procent gas varje år, särskilt om man inte aktiverar ac-kompressorn under vinterhalvåret.

En ac-service kanske kan vara på sin plats?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Inuti klimapanelen finns en väldigt liten fläkt som måste snurra lätt för att allt ska fungera. Ta isär panelen, dra loss fläkten (sitter fast med magnet), rengör axeln och lägg på en halv droppe olja. Snabb och enkel operation.

___

Min bil: Länk
ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
Den kyler bra men ställer ju inte på fläkten nånting nästan, startar man den och det är 30 grader inne så kör den bara fläkten på högre hastighet ett tag innan den justerar ner farten.

Har börjat knäppa på den några steg manuellt tills lagom temp uppstått.. =/
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Är jag fel ute igen om jag kopplar felet till fläktstyrningen?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Har du kollat fläkten i klimapanelen?

___

ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
kan uppdatera efter sommaren nu och märkligt nog var den bra efter att jag körde 16 timmar i sträck under sommarvärmen, nästan som att den fick "sotas ur" men nu med lite kortkörningar så tycker jag den är lite mindre responsiv igen..
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Nån givare som inte fungerar så den kör "nödprogram"?
Koppla upp med INPA, läs ev felkoder samt kolla att alla realtidsvärden är rimliga.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Vi provar igen då: Har du kollat fläkten i klimapanelen?

___

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.