|
|
|
|---|---|
|
Har precis skaffat en E36 -98 där det är omöjligt att se mätarställningen eftersom siffrorna mestadels är borta! Ibland syns det lite bättre, men oftast helt borta! Det är inte problem med lampan,utan troligen dålig kontakt ! Har sett att det finns firmor som gör dessa reparationer och även att man kan köpa rep.satser, men bara till E38,E39+E53. Måste man byta instrumentet eller finns det nåt klurigt sätt att själv fixa det? Sen är det ett annat fel på bilen som jag vet är vanligt,och det är att klimadisplayen slocknar hela tiden och då slutar fläkt och allt fungera ! Vet att det går att åtgärda på nåt sätt förutom att byta hela panelen. Förmodligen även där dålig kontakt, så det vore bra att hitta nån länk till nån som gjort detta! Tacksam för tips! | |
|
Hej, Här hittar du repkit också till E36: Länk Jag har själv köpt därifrån två gånger och kan rekommendera det. Det följer med en tydlig beskrivning - nu verkar det även finnas en video. Sen gjorde jag bort mig i en liten detalj, som ledde till att jag förstörde instrumentet, men det är en annan historia... /Lennart |
|
|
Hej Lenwib! Jag var inne o kollade på denna sida,men vad jag kan se är rep av MID displayen det finns grejer till! Det jag är ute efter är att kunna fixa pixlarna vid mätarställningen i kombiinstrumentet! Har själv fixat på E38 bilar tidigare! Hittade lite gällande det andra problemet jag har på Klima/värmepanelen! Jag har några liggande liggande i garaget,så jag ska kolla om det funkar! Hör gärna av dig om du vet mer om detta! Du verkar vara uppdaterad på det mesta:),och har hjälpt mig med tips som fungerat tidigare! / Thomas |
|
|
Hej, mach170, Jag la först inte märke till att det var dig som jag plågar igen... :) Vad gäller pixelfix.net, tycks du tyvärr ha rätt. Jag lurades av ingressen, men nu när jag läst vidare, ser jag att instrumentet på E36 inte finns med. Men du skulle ju kunna skicka dem ett mejl och ställa frågan, så får du kanske en förklaring till varför just den varianten saknas. De verkar ha en allmänt hjälpsam inställning. Min lösning, efter att ha kvaddat originalinstrumentet, blev ett beg på skroten för 2k. Så fick jag lära mig lite om kodning också.... :) /Lennart |
|
|
Hej igen, mach..., För att i viss mån revanchera mig: :) Länk Kan det kan vara nåt? Jag får ett intryck av att instrumentet på E36 möjligen inte använder sig av den annars så vanligt förekommande bandkabeln. /Lennart |
|
|
Hej och tack! Det var precis en sån typ av tips/lösning jag sökte! Jag ska prova detta så fort tid finns,så återkommer jag med besked hur det gick! Jag hade tur med det andra problemet på bilen,att klimapanelen var ur funktion. Hittade en fungerande i garaget som legat där i många år! En fråga till dig "lenwib"! Jag har som du säkert förstått många olika BMW bilar som jag håller på med, och jag tex en E39 -02 som har ett skumt fel.Jag har lagt upp en tråd på 5-serie forumet om detta. Problemet är att vid besiktningen fanns det motor /avgasrelaterade fel lagrade i felminnet, så det blev ombesiktning på detta! Eftersom jag jobbar på en aukt.BMW verkstad kopplade jag upp bilen till vårat diagnossystem,men kunde inte få kontakt med bilen överhuvudtaget ! Då lånade jag en iCarsoft scanner av en kompis för att se om det gick med den eftersom Opus bilprovning kunde , och då gick det direkt! Problemet kvarstår ju att det inte går att kolla med BMW:s verktyg, men felen som låg i felminnet är raderade och har inte återkommit. Men när jag höll på med med att felsöka detta upptäckte jag att det var blött i mattan på vänster sida,så jag plockade ur förarstolen för att torka ur,och efter det lyser airbag-lampan som jag inte kan släcka! Det hade varit så mkt vatten i mattan så att förmodligen skadades dom två sensorer/givare som sitter skruvade i karossen under stolen.Det är nån typ accelarationssensor och crashsensor ( vad jag fått förklarat för mig ),och dom är nu bytta.Den ena är ny,och den andra köpte jag på Ebay! Men eftersom det inte visades ngt fel på airbag innan , så måste felet ligga och spöka nån annanstans! Allting fungerar på bilen, det enda som varnar är att det lyser gult på panelen för slitna bromsbelägg! Ska kolla idag om bromsbeläggsgivaren är skadad, men om den inte är det , börjar jag misstänka att det skulle kunna vara ngt fel på DSC styrdonet som är boven i dramat! Har haft många konstiga problem med bilar som bla haft fukt/vatten mattan,fel på styrvinkelsensorer,fel på DSC/ASC styrdon,glappkontakt i tändningskontakt, men aldrig detta fel!! Så alltså efter all denna text:), är detta ngt som du sett nåt på ngt forum om,eller har egen erfarenhet om?? Problemet för mig att jag inte riktigt vet var jag ska söka,och vad jag ska söka på. Tyska kan jag inte alls,och engelska är jag "begränsad"i varje fall i skrift ! Svara gärna till min mail adress : cotsmach1@hotmail.com Mvh Thomas |
|
|
Hej, Jag känner mig hedrad av uppdraget! :) F n inte en susning. Extra besvärlig finner jag kombinationen av diverse fel vara. Jag har varken erfarenhet av eller teoretisk kunskap om allt detta. Men givetvis skall jag försöka att komma framåt! :) Rent logiskt tycker jag dock att den senaste airbaglampan borde ha något direkt med stol(de)monteringen att göra, att något skarvstycke i området inte ger rätt kontakt efteråt. Bältessträckaren lär ju vara en vanlig felkälla. Svårast för mig att svara på är dock det där konstifika, att vissa diagnossystem fungerar på bilen, medan andra inte gör det. Där borde en del klippare här i forumet kunna ha idéer. Jag kollar vidare och så kan vi höras per mejl, tills vi kanske kommer på något av allmänt intresse. /Lennart |
|
|
Tack så mkt! Jag plockade ihop bilen i em efter urtorkning mm,men felet kvarstår! Ska använda bilen under veckan och besikta i slutet av veckan eller början av nästa! Jag har fått lite tips av en jobbarkompis om nya vägar att gå för att kolla olika "bussystem"! Konstigt var att radion/cd:n inte fungerade efter att jag plockade ihop inredningen! Har haft ur radion och MID displayen eftersom jag tänkte byta ut till ngt bättre! Jag kopplade in en annan spelare,men beslöt att sätta in org.delar till allt funkar. Vet inte varför det inte funkar nu,men ska kolla lite imorrn! Anledningen till att jag bytte tillbaka till org grejer var att den adapter jag köpt på Ebay var värdelös,glappkontakt hur jag än försökte "trycka"ihop det ! Kanske ett samband,men vem vet !!!! Vi hörs framöver! / Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.