|
|
|
|---|---|
|
Hej! Air conditioning startar inte på vår E36:a, trots att: * Kompressorn är OK (har testat att mata 12 V direkt på magnetkopplingen - kompressorn går igång) * Kabeln från fusebox/säkringsboxen till magnetkopplingen för kompressorn är OK (mätt 0-resistans) * Högtrycksvakten är OK (testade byta - ingen skillnad) * Systemet påfyllt med gas på verkstad - de kollade också efter läckage men hittade inget. * Utetemperaturen verkar registreras korrekt (från testmod på displayen, funktion 2, genom att trycka in Auto och rear-window-heater samtidigt) * Relät för kompressorn OK (sitter på vanliga stället i säkringsboxen) men det blir ingen spänning till "kontrollsidan" av AC-relät dvs. om den är 13 V mellan de två reläpolerna som ska ge ström till kompressorn, så är det 0 V mellan de två reläpolerna som ska styra om AC ska kopplas in eller inte, alltså bilen kommenderar inte påslagning av AC, trots att "snöflingan" är intryckt och lyser grön. Vad kan vara fel med AC-systemet? | |
|
Tillägg: Jag upptäckte att AC aux fläkten saknas helt alltså den fläkt som borde ha suttit mellan AC-kondensorn (framför vanliga kylaren) och grillen vid bilens front. Är det nödvändigt att ha AC-aux-fläkt för att AC:n ska kopplas på ? Läste Länk där författaren säger att det kan skada AC-kompressorn att köra den utan att aux-fläkten fungerar/finns installerad. |
|
| Ingen som har någon ide angående detta ? | |
|
Tyvärr vet jag inte vad som kan vara fel, men om systemet är korrekt fyllt så borde det vara nån säkring eller elektriskt? Förutom det så borde inte kondensorfläkten behöva funka eller finnas för att AC:n ska gå att sätta igång. Däremot så överhettas systemet av tryckstegringen och funkar dåligt eller inte alls utan kylande fartvind, undvik att använda AC:n under 40-50km/h. Använd inte AC:n alls i stadstrafik då de många stoppen utan kondensorfläkt höjer trycket och tempen väldigt snabbt. Oljan i kylmediet slits hårt av överhettning och kan bli dålig ganska snabbt. Om AC:ns tryckstegringen blir för hög (ca. 30+ bar) så ska det finnas en säkerhetsventil på kompressorn som släpper ut kylmediet. Mvh |
|
|
Hej, Det finns ju en lågtrycksvakt också, tror jag, den som gör att systemet inte startar om det fattas gas. Det skulle ju kunna vara fel på den. Googlade för skojs skull och fann bl a den här, ganska utbildande beskrivningen. Visserligen med en Citroën i författarens tankar, men med ett principiellt resonemang som kan vara en ingång: Länk /Lennart |
|
|
Tack för era svar ! OK, jag får kolla på länken. OK, det verkar som att AC-aux-fläkten bör vara där för att AC-systemet, när jag fått det att fungera, ska kunna användas både vid trafikljusen och på motorvägen .. Men jag undrar alltså om själva AC-kretsen behöver vara "komplett"/sluten för att bilen ska kommendera relät för AC-kompressorn att släppa fram strömmen till AC-kompressorns magnetkoppling. Enligt några killar på bimmerfest : "The AC will not start unless the aux fan circuit is complete the fan does not necessary have to start (depends on temp) but the circuit must work." (källa: Länk även om den artikeln iofs handlade om en annan BMW-modell än den vi har. |
|
|
.... Lågtrycksvakt - det är väl en sådan som bryter strömkretsen om trycket blir för lågt för AC-gasen. Men vid påfyllningen av AC-gas på verkstaden så var ju trycket i alla fall högt/tillräckligt just då. Vid test på verkstaden vid samma tillfälle så slog AC-kompressor-magnetkopplingen ändå inte på. Därför tror jag inte problemet sitter i lågtrycksvakt även om det finns en sådan i denna AC. |
|
|
Jag menade inte att trycket är för lågt, utan det skulle kunna vara fel på lågtryckskontakten. Men du kan ju börja med fläkten, för den är ju inte bara till för ACn. Den utgör ett skydd mot överhettning av motorn också. /Lennart |
|
|
Tack igen för svaren. Jag har nu lokaliserat kontakten för AC-aux-fläkten/kondensorfläkten, och visat att den har förbindelse med reläer i säkringslådan (genom 0-resistans uppmätt med multimeter): * Aux-fläkt-kontaktens blå ledning till Purple "High Speed Relay" (märkt 416) pin 87 High Speed Windings * Aux-fläkt-kontaktens svart-blå ledning till Yellow "Low Speed Relay" (märkt 436 det gula till höger) pin 87 Low Speed Windings * Aux-fläkt-kontaktens bruna ledning till jord se [ * Den mellersta reläet, likadant gult märkt 436 går till AC kompressor-magnetkopplingen ] se bilden en bit ned på sidan Länk [ fast vissa fuse-numbers avviker ] Men det sitter redan en fläkt till denna ! Nämligen en sugfläkt mellan radiatorn och motorn. Den liknar denna Länk och den går igång om man t.ex. står på tomgång en stund en varm dag. På vattenpumpen sitter ingen "viskös fläkt" monterad på denna motor. Originalet hade M43 men någon har bytt till M42 (is-motorn) årsmodell 1995 eller äldre. Vet ej om det påverkar DME/bilelektroniken och därmed AC:n? Skulle bilen märka någon skillnad mellan denna "sugfläkt" mellan radiator och motor, och å andra sidan kondensorfläkt framför radiator och kondensor ? De använder ju samma kontakt, så jag förmodar bilen inte märker någon skillnad.... Men om någon förstår sig på detta så får ni gärna gärna skriva :-) Kanske fel på någon temperaturgivare ? Men evaporatorn för AC:n (inne nära kupen) verkar ha rimlig temperatur (ca 25 grader, kompressorn går ju inte) enligt testfunktionen på displayen. Tack / Peter |
|
|
Det verkar vara det här AC-systemet: Länk Men var sitter temperatur-switcharna ? (Temperatur switch 108C och DOUBLE TEMPERATURE SWITCH 91/99CEL ) |
|
|
Hej alla. Är det någon som skulle vilja ge något tips var jag borde söka vidare efter felet i AC:n ? Se ovan.. |
|
|
Tempswitcharna gissar jag är de som sitter i vattenkylaren, på passagerarsidan. De styr ac-fläkten såvitt jag förstår. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
OK, tack ! Ja, kanske det är den som är problemet, men ändå går fläkten igång när man står på tomgång, så antagligen registrerar tempswitchen att tempen höjts då. Jag snackade med en vänlig person på en Mekonomenverkstad idag, och han hade tillgång till detaljerad information om bilens elektriska system, och han tyckte jag skulle ta och kolla fler säkringar. Jag ska kolla dem i motorrummets säkrings- och relälåda. Vet ni vad säkringarna/liknande elektronik som sitter innanför handsfacket har för funktion ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.