|
|
|
|---|---|
|
Hej alla och glad midsommar. :-.) För någon vecka sedan fick jag ett metalliskt klonk i höger hjulupphängning. Initialt har jag trott ljudet kommer från främre bilbarnstol, från framsäte som inte blivit låst i rätt position i skenorna pga av bilbarnstolar och till sist från lös framfälg. Alla dessa felkällor är eliminerade, så nu är det bara hjulupphängningen kvar. Klonket uppkom veckan efter att jag gjort oljeservice med fordonskontroll hos BMW. Dock tror jag inte oljudet har något med servicen att göra, om inte man lossar något på bilen som sedan inte återställts ordentligt. Eftersom bilen bara gått ca 3500 mil och är lugnt körd, undrar jag om någon har tips på var jag ska fortsätta felsöka? Dvs finns det typ något standardfel på 3-serien som kan ge detta fenomen? Annars gissar jag att jag får kolla upp bromsar, krängningshämmare samt stag med kulleder, hjulupphängning och styrleder. Det konstiga med detta problem är att det inte är konsekvent. Dvs ibland låter det inte alls (som t.ex vid kall bil) och ibland låter det hela tiden (som t.ex då jag kört till Sthlm). Ljudet uppkommer främst vid svängar i stadskörning (dvs låg hastighet) och hörs inte alls vid landsvägskörning. Bilen drar inte heller snett då jag kör rakt fram eller bromsar. Så jag har alltså ett metallsikt klonk som låter då jag svänger vid låg hastighet. Det låter även då jag ruckar på ratten fram och tillbaka vid körning, oavsett om jag håller inne bromsen eller inte. Det låter även när jag backar och svänger. Och ljudet uppkom från en dag till den andra, dvs det har inte smygit sig på. Någon som känner till dessa symptom? :-) Igår tog jag lite snabbt en bild mot bromsoket och tycker allt ser normalt ut här i alla fall. Länk | |
|
Din beskrivning påminner lite om när jag hade en brusten fjäder fram. Klonket kommer från när hjul rör sig upp/ned och fjäder slår mot fjäder sas. Och märktes klart när jag vred ratten och backade osv - all rörelse i hjulupphängningen påverkar. Skulle bara ta av framhjulet och kolla. Räcker nog att lyfta den t.o.m så fjädern kan sära sig. |
|
|
Låter precis som när jag hade en brusten fjäder fram å min E91a... Hur låter det om du kör över ett farthinder? Jonas |
|
|
Jag minns faktiskt inte om fartgupp gör så att det klonkar. Jag får kolla det när jag kör nästa gång. :-) En följdfråga om brustna fjädrar. Hur vanligt är detta? Speciellt på en "familjekörd" bil som bara gått 3500 mil? Kan det t.ex bero på materialfel och finns goodwill från BMW i så fall? Det som jag ev minns från (troligtvis) den dagen klonket uppstod är att jag hade bråttom till ett möte och körde lite fortare genom ett svepande/sugande gupp, där framvagnen "neg till" mer än vid vardagskörning. Dvs inga hårda smällar eller så, bara en djupare fjädring. Och vad kan det ev. kosta att byta fjädrar hos BMW, för jag gissar man byter båda i så fall? |
|
|
Du går som katten kring het gröt, eller hur man säger. Ta domkraft från bagageluckan, lyft upp höger fram. När hjulet hänger ned, kan du se om det glipar i fjärdern någonstans. Du byter bara en om det är felet. Tror det kostade runt 3000 kr totalt. För mig skadades ett däck också så det fick bytas och det kostade 2500 kr till och sedan hyrbil och skit 2000. |
|
|
Jag har Runflat-däck och ingen domkraft i bilen. :-) Men så fort jag hinner åker jag till någon kompis och lyfter upp bilen och kollar, alternativt åker till en mekhall. Dock är det midsommarhelg, så de flesta är tyvärr upptagna med annat just nu. Men då jag kikar in i hjulhuset där bilen står nu syns det dock ingenting. Hursomhelst så känns det aningen onormalt att en fjäder brister så tidigt, därav frågan om kända problem eller materialfel. Det har faktiskt aldrig hänt tidigare på någon av alla de bilar jag ägt. Och som boende i bostadsrätt utan garage blir det verkstad som gäller, dvs det är inget jag kommer att göra själv. Därav är priset på jobbet intressant och/eller goodwill. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.