|
|
|
|---|---|
|
Jag har tidigare gjort ett inlägg gällande att jag inte kan få kontakt med bilen med BMW:s test/diagnosutrustning. Lånade en iCarsoft scanner av en kompis, och då kan jag kolla tex felkoder på motor mm, men kan inte komma in i övriga styrenheter. Eftersom jag under felsökningen och övrig reparation behövde demontera förarstolen, tändes nu airbaglampan som jag nu inte kan släcka ! Vet inte riktigt vad jag ska kolla upp vidare, för jag har bytt 2 st sensorer under förarmattan som troligen blivit fuktskadade eftersom det varit ett vattenläckage från dörrfoliet v-bak! Jag har provat att koppla ur styrvinkelsensorn( som brukar kunna hjälpa att få kontakt med bilen på E46), och även kopplat ur airbagstyrenheten! Det enda förutom airbaglampan som lyser är varningslampan för bromsbeläggen som lyser gult! Och det enda som inte är inkopplat i bilen är org.radion+displayen , men det kopplades ur efter att det varit problem med att koppla upp bilen ! Nu börjar tålamodet ta slut, och jag måste ombesikta bilen i början på Juli, så om jag inte kan lösa detta kopplar jag troligen bort lampan för airbagen och hoppas att detta inte upptäcks så att jag får lite mer tid för att lösa problemet ! Men säkert finns det nån annan som råkat ut för samma sak och därför skulle tips mm uppskattas enormt! Har sökt lite runt på andra forum också, men hittar inget som stämmer in ! Jobbar själv på BMW verkstad och har varit mekaniker i många år men slutade som mekaniker för ett 10-tals år sedan, men har fått hjälp av en duktig tekniker som även han har slut på ideer!! Vi har haft liknande fall ngr gånger, men då har det varit fel på styrvinkelsensorn(som vid urkoppling kunnat få kontakt med bilen), och eftersom allt övrigt fungerar som det ska, hittar vi inte vad som som skulle kunna vara orsaken !!! | |
| Hur kopplar du bort lampan? | |
|
Har nu ombesiktat bilen, och det var inga problem efter att jag plockat ur den ena säkringen till airbagen. Det var 42 har jag för mig.Det var bara det att när man plockade bort säkringen fungerade inte färddatorn! Ska nu ta mig tid på semestern att reda ut vad det är för fel så att bilen lagas på "riktigt"! |
|
| Släcktes lampan till airbagen när du plockade ut säkringen? | |
|
Har din bil bara den vanliga obd kontakten inne i bilen eller har den även den runda kontakten i motorrummet ? har den även den runda kontakten ska du använda dig av denna annars slipper du bara in på motorstyrningen. Ett annat tips är att prova byta till en begagnad mätartavla då denna fungerar som en gateway till andra moduler. |
|
| Har man bara 16poliga, så läser man av allt där och inte bara motstyrningen. | |
|
Som jag skrev tidigare kunde jag kolla upp och radera felminnen med en universal OBD-läsare.Men jag kom endast åt motordata.Vid ombesiktning plockade jag ur säkringen för att airbaglampan inte skulle lysa.Men som sagt kunde jag inte komma in i annat än motordata! Nu är det så att jag hittat felet med vattenläckage in i kupèn! Jag var övertygad om att det var läckage in genom otäta dörrfolien.Men idag hittade jag det egentliga problemet. Det var en dåligt fastsatt mikrofilterkåpa,som även var skadad,som gjorde att det kom för mycket vatten in till utrymmet där torkarmotorn sitter.Och dräneringen där var igensatt.Det svämmade över och läckte in genom tätningen för kablaget till torkarmotorn. Och med största sannolighet är det pga av att styrenheter/kablage blivit fuktskadade,som nu gör att jag inte kommer åt allting! Det låter som jag överdriver,men jag fick ut mer än 10 liter vatten som låg o skalpade under mattan.Surt är väl att dom nya styrenheterna som jag satte dit för 2 veckor sedan har blivit skadade igen! Tur att Ebay finns:) Ska kolla lite när allt blivit urtorkat och se vad det är som sitter där det runnit in vatten ! |
|
|
Har nu hittat felet på bilen:) Det var glappkontakt pga oxid i en kopplingsplint för pluskablar som sitter i plastskenan under mattan v-fram! Lödde ihop dom kablarna och allt funkar nu perfekt! Och anledningen till vattenläckaget var att gummigenomföringen för kablarna till vindrutetorkarmotorn låg snett, och därför rann allt regnvatten in v-fram !! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.