AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
3.314

tona bakrutan?

Sida 2 av 3
jeppe_L
Danne27: ska man blöta ner rutan också, innan man sätter dit filmen???

fäster filmen på dom svarta prickarna???

var ska man köpa filmen? antar att den på micro o mekonomen inte e så bra
kaksmulan
Jag har tonat rutorna 1 gång då det blev riktigt proffsigt - det var ruskigt tidskrävande och ett enormt tålamod krävs. Hemligheten är: värme! Dvs, du har mycket hjälp av en hårfön för att jaga bubblor som du "slätar ut" med hjälp av, typ en isskrapa eller liknande. Särskilt om man har en "skålad" bakruta tex, måste man även skåla solfilmen. Andra knep:
1. spraya ordentligt med tvålsösning på filmen både innan och under tiden! Då menar jag ORDENTLIGT- var inte rädd för det, du torkar den sen med fönen.
2. Du kan få hålla på och jaga småbubblor i flera dagar efteråt, men det gör inget. Slå håll på "restbubblor" med en knapphål.
3. Använd en bra solfilm - ingen "prasslig" skit folie, utan en som är mer "gummrerad" i kvalitetn. Lycka till!
Jeppe_L:Blöt ner både ruta & film. Vad är det för svarta prickar du menar? Var du ska köpa filmen har jag tyvärr ingen aning om. Vet bara var vi köper filmen ifrån. Vi kör med Sunguards filmer. Är dock osäker på om privatpersoner kan köpa denna film nånstans. Kanske nån annan som vet? Ett gott råd är att precis som kaksmulan säger, & som jag sagt tidigare i denna tråd, är att krympa filmen först. Annars kommer du garanterat få bubblor. Använd helst en varmlumtpistol. Ca 370 grader går bra. Ta det lungt bara. När du krymper filmen, lägg den på utsidan av rutan, med skyddsplasten uppåt. Lycka till
Rh
41
Rh dalle
E-39 -02a Diesel,,,
Jag har tonat min E-46 limo runt om på alltiglas i vagnhärad,det blev svinbra och seriöst gjort dom plockar ur sidorutor slipar filmkanten(så ingen skarv syns) jag tog ljusaste filmen på sidorna mörkaste på bakrutan asssssssssssssnyggt

jeppe_L
Danne27: Längst ut i kanterna på bakrutan, är det såna svarta prickar...

Man ska alltså skära ut en lagom bit till bakrutan o lägga den på utsidan, men skyddsplasten uppåt? ingen risk att man bränner sönder filmen???
jeppe_L:
Skär ut den biten du ska använda. Den ska fästa på dom svarta prickarna.Ja, du lägger den på utsidan med skyddsplasten uppåt. & sen så smälter du filmen försiktigt. Värm med värmepistolen från undersidan av rutan. Alltså inte direkt på filmen, & värm inte för mycket. Det är lite knepigt det där. Du får prova dig fram.
Lycka till än en gång
jeppe_L
okej....jag tackar för tipsen!!!!:)
RH Dalle; Har du bild på din toning?

/Manray/
Jeppe_L: Det var så lite så. Som sagt det är jäkligt bökigt i början. Åtminstone tyckte jag det. & det gick åt en del film, men efter ett tag får man in känslan & det är så kul när får till en klockren toning. Övning ger färdighet.
Ett par tips till. Använd en lite hårdare gummiskrapa, eller mjuk plast när du trycker ut filmen. Jobba på rätt länge med att trycka ut filmen & om du har en bra film, var inte rädd för att ta i lite. Skulle det bli småbubblor ändå, så kan man som kaksmulan sa tidigare, sticka hål på den med en nål för att få ut vattnet. Var också väldigt nogrann med att tvätta rutan innan.
Trevlig helg.
jeppe_L
okej,,,,tackar ännu en gång för tipsen.

en liten fråga till bara....när jag ska tona bakdörrarna, ska jag ta loss rutan, eller ska jag tona den på plats????
Om du känner att du klarar av att ta bort & sen få dit sidorutan, så kan du göra det. Det är ju lättast så + att du slipper få en kant precis vid den nedre listen. Där brukar nämligen filmen släppa i sådanafall, när du ha vevat ner rutan många gånger.
jeppe_L
okej....det ska nog inte vara några problem att ta loss rutorna...så jag kör nog på den varianten...
E30poppe
Constrictor: Men hur blir de på sidorutona om man vill veva ner dom?! Dum fråga kanske... Skrammlar dom ingenting?
E30poppe: Hur menar du? Varför skulle dom skramla?
E30poppe
Danne27: Har bara fått för mej att dom där plexi skivorna ligger å slår mot rutorna?! Men resultatet brukar se skit bra ut iaf...
E30poppe:
Jaha, du menar solarplexius? Vi pratar om riktig solfilm. Hur solarplexius är vet jag ingenting om, men dom som använder dom verkar ju nöjda.
M.V.H. Danne
jonny.karlberg
haha när jag tonade mig bak ruta på 320 min..
så blev ja så himmal less så att ja tryckte ut bak rutan.. =)
blev skit lätt då.. ;P

en
35
enduro_
BMW 320i Touring-89
men när man tonar rutorna som går att veva ner så är det ju lättast om man klyver dörren så man får bort den där gummilisten längs ner på rutan, så filmen kommer under den..
or
53
orutin
520 -88
finns det olika ljusheter på solarplexius lr är det en??

Länk
Dr
113
Dr. H
540i -98
Inte mycket att tveka¨på...lämna in det och låt proffsen göra det så blir det snyggt!

/Dr. H
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.