AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.541

köpråd bmw f11, ljudpaket?!

Sida 2 av 3
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Senilsson: Vart köpte du basarna? Länk? Koppla du in ett slutsteg också?

Mvh Kahn-d
Länk
Inget slutsteg, bytte bara högtalarna rakt av.
e3
336
e39520it
520dT -14
Än Gladen ONE 201(Länk?
Har läst en del om nöjda Gladen-ägare här på AP.
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Jag valde istället MB Quart QM200.3BMW pga känt märke som alltid gjort bra produkter (Gladen "fanns inte förr"...) men jag kom aldrig till skott att montera i min E61 innan den såldes.

Nu har jag Harman Kardon i bilen och MB Quart i källaren oöppnat. Skicka ett PM om någon är intresserad.

Då Gladen säljer samma kit till både E60, E61, F10 och F11 tar jag för givet att samma gäller MB Quarts kit.
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Nuhar jag varit i kontakt med Backes men det verkar inte vara någon här inne som gjort något där vilket är synd.

Det man är rädd för är ju att man gör en uppgradering och inte hör någon skillnad. Mathias som jag pratade med sa att jag borde höra skillnad om jag går från ett Logic proffessionell DSP till ett Mosconi paket 2 dvs 15000kr.....Inte billigt så man får ju i så fall hoppas att man hör någon skillnad men det känns inte bra då man inte kan provlyssna innan...15papp är rätt mycket alltså så jag är lite tveksam.
Pe
49
Peter_1897
F11 LCI 520dAT -15 M-Sport xDrive
F11 520dAT -12 M-Sport (Såld)
e91 335iAT -07 M-Sport (Såld)
e90 320i -06 M-Sport (Såld)
Väcker liv i denna gamla tråd då jag precis införskaffat en ny F11 med standard stereo. Jag trodde inte i min vildaste fantasi att det skulle vara så dåligt ljud som det faktiskt är. Vet inte vad jag ska tycka att bilar i denna prisklass levereras med så undermåligt ljud. Men man har alltid ett val, att köpa nytt och bocka i alla extra tillval och vara glad och nöjd eller köpa begagnat och ev. sakna något som man verkligen vill ha. Tyvärr tillåter inte min plånbok alternativ 1.

Min fråga är egentligen, hur uppgraderar jag på bästa sätt. Jag har kollat runt lite på ebay. Där har jag hittat både original HiFi för ca: 5500:- och Harman/Kardon för 13-14 000:- dessa är begagnade men kompletta. Frågan är om man måste dra nya kablar etc. eller om det redan finns framdraget? Jag misstänker att jag kanske får ett bättre ljud för 14K om jag lämnar till någon ljudbyggare än att slänga in ett beggat H/K? Om jag installerar HiFi eller H/K måste det då programmeras på ngt sätt eller är det bara att tuta och köra?

Skulle det bli tillräckligt bra med ett sk Plug ´n Play system där man bara byter ut befintliga högtalare?

Jag har Navi Pro men jag vet inte om stereon skiljer på något sätt beroende på om man har stora eller lilla skärmen etc?

Tips och egna erfarenheter mottas mer än gärna. Måste fixa detta på ngt sätt så fort som möjligt.

Bilen som det gäller är en F11 lci -15.

Stort tack på förhand!
//Peter

Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Hej Peter,
Jag är inte expert på din modell men ibland så kan det vara så att det "slutsteget " som sitter i de mindre modellerna inte räcker för att få till en bra uppgradering, då måste man byta det också och som du är inne på så sticker notan iväg. Hur mycket tar BMW för att göra detta? Till mig sa de att det inte gick typ och att vi snackade 20 papp plus. Jag bytte mitt hos ljudbyggaren i ÅStorp och har bättre ljud än vad de har i "harman/kardon" systemet. . . Grym Service och bra kvalitet och det bästa, det syns inte att man gjort något alls utan allt ser orginal ut :)

Länk
lo
195
loefvenhamn
535dA M-Sport Touring -17
535dA M-Sport Touring -11
@Peter.

Jag satt i samma sits som du för fyra år sedan och satte in ett paket från Gladen hos PM Shoppen. I min nya har jag HK och kan säga att Gladen låter mycket trevligare och bättre på alla sätt, så mitt tips är, kör på Gladen.

Loefvenhamn
Pe
49
Peter_1897
Tack för snabba svar...

Markus, vad hade du för system innan? och hur mycket gick det på totalt med installation etc? Jag bor i Stockholm så gärna något bra ställe i närheten.

Loefvenhamn, vilket system satte du in? Hade du standard-ljudet från början utan diskanter vid backspeglarna? Installerade du fler högtalare eller bytte du bara ut det som satt från början? Jag skall ta kontakt med PM Shopen

Tack!

//Peter

Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Jag hade BWM hi-Fi proffessional så för dig måste det bli som natt och dag om du byter. Jag hörde en förbättring också men inte så mycket som du märker. Har en F11 2011 Touring.
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Det finns ett ställe i sthm ute på Ingarö tror jag.

Länk

Jag betalde 16000 totalt.
Backe har samma saker som jag har i min.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Till min förra E90 köpte jag ett BMW original (Alpine) uppgraderingspaket. Det innehöll nya dörrhögtalare inkl diskanter och extra förstärkare. Alla kablar och monteringsanvisning inluderades och med några timmars arbete så hade man väldigt mycket bättre ljud. Köpte det då från BMW salesafter.eu för c:a 4 tkr.

Jag antar att motsvarande även finns idag till F11.
lo
195
loefvenhamn
Det var Gladen som åkte in och det var bara framdörrarna som monterades och jag hade inga diskanter i dörrarna original.

Länk

Jag bytte dock de som sitter i taket bak, basarna i golvet så klart samt ett slutsteg på det. Runt 15 000:- gick det på.

Backen eller PM Shopen är båda bra byggare.

Loefvenhamn
Pe
49
Peter_1897
Tackar ödmjukast!

Var inne och kikade på salesafter men dom hade inga högtalare till F10/11 tyvärr.

Är kanske mer inne på att installera något "3:e parts system" istället för original då jag tror jag får mer ljud för pengarna även fast det kanske den dagen man skall sälja ser bättre ut om det t ex. sitter ett H/K system där istället för ett "något annat namn" men man kan inte tänka så hela tiden, hur spekulanten efter mig skall uppfatta/uppleva bilen.

Gladen låter vettigt, har även kollat lite på BAVSOUND men det skulle kännas bättre om man anlitade något ställe här i Sverige som även kan utföra jobbet.

Trodde kanske att jag skulle kunna komma undan lite billigare, 15K är ju en del när man precis har köpt ny bil samtidigt kan jag inte acceptera detta urusla ljud för precis så illa är det.

Jag mailade PM shopen och skall slå en signal dit imorgon. Är det någon som har erfarenhet av MDS eller BRL?

Loefvenman, menar du att din uppgradering låter bättre än H/K original?

Hur pass mycket gör dessa diskanter vid backspeglarna, är det något man klarar sig bra utan om man har bra högtalare i övrigt?

Förresten, bytte du ut "centerhögtalaren" som sitter i instrumentpanelen eller lät du original sitta kvar?

Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Det är Gladenjag har också från ljudbyggaren. Jag skulle säga att det låter bättre än Harman/Kardon orginal japp. DÄremot så är ljudbilden annorlunda, ska inte säga sämre men annorlunda.

Centerhögtalaren byter man inte ut utan bara kopplar ur.

Jag skulle aldrig ta bort diskanterna om jag var ute efter bra ljud så är man så intresserad av en uppgradering som du säger så är det inget att tumma på , vad är din åsikt Loefman vi verkar ha liknande saker i bilen :)
lo
195
loefvenhamn
Jepp, Gladen låter bättre än HK och håller med Markus att ljudbilden är annorlunda, men det beror nog på högtalarna i dörrarna bak samt högtalaren i instrumentbrädan. Det låter "mer" om HK, men inte bättre.

Har du originalstereo enbart, så sitter det ingen högtalare i instrumentbrädan, inte på min 2011 i alla fall.

Jag skulle inte skippa diskanterna, men däremot så kan du skippa de i taket bak. Där kan original vara kvar, alternativt kopplas ur.

Själv skulle jag värdesätta ett bra stereopaket vid ett bilköp, än ett originalpaket som låter sämre.

Loefvenhamn
Pe
49
Peter_1897
Jag var i kontakt med PM-shopen idag och jag fick ett mycket bra intryck av Micke där. Dom kunde även installera diskanter vid backspeglarna vilket han tyckte var nödvändigt. Han sa även att högtalaren på/i instrumentpanelen är en mono-högtalare och används med största sannolikhet bara vid telefonsamtal och dyl. Jag kommer förmodligen anlita PM för att göra en uppgradering även fast det svider lite i plånboken men men. Det kommer säkert bli bra i slutändan...

Tack för era tankar och idéer jag återkommer med resultat..

//Peter

bl
270
bluetrain
x3 msport
intressant att se vad du kommer fram till. Jag var också inne på att lyfta ljudet och kom då efter lite efterforskningar fram till att för att det skulle bli riktigt bra inte räckte bara med högtalarna utan att även ett kraftigare slutsteg skulle behövas.
lo
195
loefvenhamn
Bra val Peter, du kommer inte ångra dig, garanterat.

Högtalare är den sista utposten i kedjan så ett slutsteg/DSP är ett måste.
Bra högtalare återger bara hur dåligt, eller bra, resten av produkterna är.

/Loefvenhamn
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Ekat, du kan inte bara byta högtalare om "drivningen" till dem är kass. Det är som att sätta in en F1 motor i en dahatsu och tro att den går lika fort som en F1-bil. Bättre blir det ju men inte riktigt bra ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.