|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, Funderar starkt på att köpa en BMW F11 nu kommande bil.. Just sålt min e60 530d, men jag undrar mest över hur är ljudet på en F11 utan hifi? Jag hade vanliga hifi i min e60, det var helt ok för mig. Vill inte ha sämre ljud än så. Är det samma i F11? Minst hifi som krävs? Det ända jag hittat plug n play i eftermarknad är detta: Länk Blir det där typ som från standardljud till hifi paket? Tackar ödmjukast för svar :) | |
|
Eton har modellanpassat. Länk Går att köpa i Sverige hos www.bilradiohuset.se |
|
|
Vad menar dem med modellanpassat och "plug and play" på denna enhet? Länk Finns kablarna framdragna under stolarna på F1X? Är det bara skruva dit och se nöjd ut? Edit: Jag är själv på jakt efter en F10 och har provkört lite olika bilar. De med HiFi-stereo har låtit jättebra. Fyllig bas och rent ljud, perfekt i mina amatör-öron! Men standardstereon är under all kritik.. Basen bottnar ut och ljudet låter ihåligt. Om jag får tag i en bil utan HiFi SKA jag uppgradera ljudet. |
|
|
Jag förstår det. Jag SKA också uppgradera ljudet om jag inte hittar en med hifi. Men jag vill ha hyfsat plug n play som låter bra :/ |
|
|
Har kollat en del på ETONs modellanpassade bas men det passar ju bara på HiFi-stereo och större. Inte standardstereon mao som inte har någon bas under framstolarna och därmed inte heller några kablar framdragna. Det är ju samma sak med Bavsounds paket, det är ju också bara för HiFi eftersom de inte ens får standardstereon i USA. Så vad gör man? :( |
|
|
Okej, ändå kan man välja base stereo eller base sound på bavsounds hemsida? Det är inte samma som vi har här i Sverige? Det lutar alltså att man måste hitta en med hifi system :/ |
|
| Nej, tydligen så är Base i USA motsvarande HiFi i Europa.. | |
|
Enklaste stereon i f10/f11 har mig veterligen 6,5 tums "basar" under stolarna. På de större paketen är storleken istället 8" tror jag. Har också fått för mig att 6,5 tummarna sitter med distanser så utrymmesmässigt ska det vara enkelt att byta till 8" Mvh Kahn-d |
|
| Är du säker? Jag har visserligen läst på många utländska forum men där säger de flesta att basen under stolarna tillkommer med HiFi-paketet. Men har du rätt blir jag väldigt glad. :) | |
|
Länk Kolla i länken. Där ser du att det finns olika basar för olika system. Jag har basar i vår f11 med standardstereo. Mvh Kahn-d |
|
| Det har du rätt i, då finns det hopp trots allt. Tack för infon! | |
|
Jag är inte helt säker på att det går att byta ändå. Jag var inne på BMW och frågade säljaren som för övrigt inte verkade ha så bra koll på ljud om det gick att byta upp sig men han sa att det inte gick med de kablar och de högtalare som fanns, han sa att det skulle kosta 50 000kr i så fall. Jag är också på jakt efter en F11 som ni och har lyssnat på standarstereon och HI-FI men jag måste säga att jag blev lite besviken över att det inte skiljde MER i ljudet faktiskt, om det är en gott betyg till standardstereon eller ett dåligt betyg till HI-FI låter jag vara osagt men jämfört med mitt LOGIC 7 DSP som sitter i min 335 så låter ljudet jävligt fattigt faktiskt. Men när man tittar runt på blocket så har jag inte hittat EN ENDA BIL som har den större stereon alltså HARMAN/KARDON och det tycker jag är skumt. Bryr sig verkligen ingen om ljudet så mycket? Sen undrar jag, har någon här hört harman/kardon och kan delge sina erfaranheter? Jag var nära att köpa en bil i förrgår men det sket sig pag av att den bara hade standardstereon och för att säljaren sa att man inte kunde uppgradera. HUR gör man för att uppgradera? Jag skulle aldrig kunna göra det själv och BMW verkar inte kunna hjälpa till... |
|
|
Länk Mvh Kahn-d |
|
|
Tack detta ser ju lovande ut då de verkar byta både slutsteg och alla saker som behövs. PÅ bmw sa de att de inte gick för att systemet var designat för något annat i de mindre modellerna. Visst inte billigt men hittar man sin drömbil med dåligt ljud så finns det hopp. Återigen tack! |
|
|
Hej Markus. Jag hade LOGIC 7 DSP i min gamla 530. Bytte bil för snart 1 år sedan och tog då Harman-Kardon. Tyckte det var lite för mycket att uppgradera ljudet 1 nivå till (hade velat men ekonomin måste sätta stopp ibland). Tycker att HK låter bättre än min gamla LOGIC så får du tag på en sådan så blir du troligen inte missnöjd. /mården |
|
|
Tja Mården tackar för din input! Men problemet är ju att det inte är så många begagnade som har Harman/kardon vad jag sett, tror inte det är en enda på blocket faktiskt inte vad jag sett iaf. Jag ska titta på en 535 i morgon tror det stod HI-FI proffessionell dsp, vad är det sammas om du hade? |
|
|
Lyssna inte på vad BMW har att säga om att uppgradera ljudet. Hör med en bilstereofirma som backes, pmshopen, seastreams garage, bilradiohuset eller ljudbyggaren så kan de hjälpa er. Ljudprocessorerna från Mosconi gör underverk. |
|
| jag tänkte jag ska ringa ljudbyggaren om jag inte hittar någon bil med bra ljud... | |
|
Jag trodde jag skrev något här, men tydligen inte. :-) Jag köpte nyligen en F10 med standardstereon och jag tyckte inte det lät helt fel, saknade bara lite fylligare ljud och att basen inte bottnade ur och lät ihålig så fort man vred på lite volym. Så jag bytte ut båda bashögtalarna under stolarna till Ampires modellanpassade. Nu är jag väldigt nöjd och har precis den där fylliga basen jag annars saknade från en motsvarande 5-serie med HiFi! Dock ska det väl nämnas att det tog nästan fem timmar att göra allt själv med diverse jävelskap, inget jag vill göra om inom en snar framtid. :-) |
|
| Sånt kan inte jag göra själv så därför så anlitar jag folk :D Men då blir det ju också dyrare tyvärr :( | |
|
Köpte bil idag! Blev en 535 2011 med Logic 7 paketet i och det lät riktigt bra men sen är säkert harman/k ännu bättre men detta räckte och blev över för mig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.