|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, har en bmw e36 323 coupé som jag har problem med nu när jag tagit ut den och lagat den efter vintern, bilen stog då trasig i vintras och inget vatten i motorn då en slang hade pajat, men nu när jag tagit ut den igen så har jag haft stora problem med luft antar jag att det är? Bilen går att köra ibland en längre tur ibland inte långt alls, kan gå upp i temp helt plötsligt när värmen försvinner, värmen kan komma när som och försvinna när som, när värmen finns så kokar ej bilen vilket får mig att tänka att det är luft kvar, upptäckt att det inte finns vatten i slangen mellan termostat och torpeden (värmepaketet antar jag?) ibland, ibland är den normal så att säga Sen upptäckte jag även idag att om jag stänger av bilen när värmen försvunnit och rullar en bit o startar sedan med växeln så får jag riktigt bra värme igen, sen kan jag göra det varje gång värmen försvinner och det funkar varenda gång ?? Alla slangar som det går vatten i är varma för övrigt. Någon som har en aning om vad det kan vara? Är det bara luft tro? Väldigt tacksam för hjälp jag kan få då jag behöver bilen dagligen nu då jag sålde min andra. MVH Johan | |
|
Prova så här: Ställ bilen gärna med fronten högre än bakändan Öppna luftskruven (den lilla svarta) Fyll kylvätska i exp. kärlet tills det kommer vatten ur luftningshålet. Skriva igen luftningshålet Starta och varmkör, lufta försiktigt. Fyll på vid behov Fortsätt tills du blir nöjd med temp och värme. Det kan ta lång tid! Tålamod och noggrannhet är bra att ha. Finns även bra beskrivning under mektips "byta vattenpump o drivrem" |
|
|
Jag har testat det där, många gånger, men har problem med att den fortfarande går upp i temp, plockade bort termostaten igår men samma problem kvarstår, går bra ett tag då han knappt går upp i arbetstemp, men idag gick den upp mot rött igen.. Funderar på om det kan vara så att vattenpumpen är skrot, då jag får bra värme när jag varvar när det väl funkar, men har även haft värme på tomgång någon gång ibland.. Min vevhusventilation är nog rätt täppt också, kan det inverka på detta problem? ser ut att va liiiite olja i vattnet i exp. kärlet men är det toppackning då, eller kan de va vevhusvent tro? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.