AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.144

Airbag lampan lyser IGEN!

Tjena

Jag monterade sånt där motstånd från tyskland på sensorn i passsagerarstolen då airbag lampan lös till och från när man satte sig i passagerarsätet eller hade matkassar. Sista halvåret lös den hela tiden.

Bmw rensade sen felkoder och släckte den varav bilen gick igenom besiktning. Den har varit släckt i flera mån nu men nu när jag för första gången hade en passagerare sen dess så lyser den nu hela tiden igen. Trots att jag monterat ett motstånd!

Fan vad trött jag blir, speciellt när man börjat fixa till småskvanker och rekondat den nu så går något annat sönder man redan fixat, vad kan ha blivit fel nu då? Kan motståndet ha gått sönder av överbelastning el nåt?

Stort tacksam för svar.
Hej,

Misströsta inte,, så där kommer det att vara hela tiden - ett fel fixat, ett nytt istället... ;). Men de tråkigaste är naturligtvis de som kommer i retur.

Airbaglampan lyser när det är något fel ö h t i systemet. I fallet med sensormattan i passagersätet har den till uppgift att s a s stänga av passagerairbagen, när ingen sitter i sätet. Med din monterade fejk tror systemet att det alltid sitter någon i passagerarsätet och löser vid en "tillräcklig" smäll ut airbagen vare sig sätet är besatt eller tomt.

Felet nu (och kanske också tidigare) är alltså inte primärt att det skulle vara fel på sensormattan eller fejken. Åtminstone har inte din passagerare löst ut något i det sammanhanget.

Istället kan man misstänka det andra standardfelet: dålig kontakt i ett skarvstycke vid bältessträckaren vid passagerarstolen. Försök leta rätt på det, ta isär, gör rent och ha på t ex WD40 eller någon annan oxidlösare.

Men du måste sedan släcka lampan igen. En laptop med BMW Scanner rekommenderas införskaffas om du tänker ha kvar bilen ett tag. Jag antar att ett eller två uteblivna besök på BMW lätt betalar den utrustningen.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Precis som lenwib säger, nya fel kommer på gamla bilar. En sensormatte-emulator är ingen universalfix för defekta airbagsystem. Det troliga är att det var det felet förut men att du nu har ett nytt. Nr2 i listan är som sagt glapp i kontaktstycket till någon av stolarna som ofta ger felkod på bältessträckare. WD40 gillar jag inte riktigt till sånt här, ren elektronikspray är att föredra. Nr3 är "side-impact" sensorerna, finns en på varje sida. Nr4 är glapp i kablage eller kontaktstycken till någon dörrairbag. Nr5 är att själva airbagmodulen gett upp. Nr6, men det är faktiskt ovanligt, är att en av airbagarna faktiskt är trasig. Men utan en felkod famlar man i mörkret.
Exakt vad är det för bil?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan även vara glapp i kontakten som sitter mot a-stolpen och sedan går ut med kabelhärvan i själva dörren.

Det felet hade jag på E46:an - troligen hade de inte skruvat fast kontaktstycket riktigt efter ett av de två dörrbytena som gjordes på rostskyddsgarantin.

Då tändes airbaglampan när man satte fötterna på golvet på passagerarsidan...

Men felkoder är nästan nödvändigt för att man skall få lite mer information att gå vidare med, som redan nämnts!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.