AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.148

Hur pass allvarligt är det att skippa oljeservice årligen på "sommarbilar"?

Ji
138
Jimpppa
M135i -14
Hej

Har märkt på en del säsongsbilar att dom är servade enligt milintervall, men slarvat med årsservice. Men hur viktigt är det med bästföredatumet på oljor? BMW rekommenderar 2 år på sin longlifeolja oavsett hur lite man kör.
Men hur mycket tar motorn skada? Vad är det som tar skada?

Mvh Jimmy
Frågar du som köpare av en sådan bil eller som ägare?

Som ägare med bilar som rullar milintervallet på sisådär 20år kan jag svara att jag byter varje år och bryr mig inte om vad BMW säger (de säger även att automatlådorna aldrig behöver ny olja). Johan B kan säkert svara om hur oljor fungerar och vad som kan ta skada.

Olja och filter kostar så otroligt lite (ca 700kr för 7,5l + filter) att det inte finns någon mening med att snåla in på den kostnaden. Det påminner mig om att det är dags för ny olja i #774an den har rullat knappt 100mil sedan förra bytet:). Får bli till helgen!

Mvh Stephan
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag pratade med Castrol vid en BMW klubbkväll om min gamla M5 e34. Då körde jag ca 200 mil om året och bytte olja varje höst (blev några kr/mil när man häller i TWS 10/60). De tyckte definitivt det var overkill med byte varje år om man kör få mil.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Vartannat år räcker gott, ( mitt tycke) men jag kör bara 60-100 mil/ säsong.
Ji
138
Jimpppa
M135i -14
Frågar mer som köpare då jag är spekulant på en bil som har gått 5år utan oljeservice, dock inte långt ca 1300mil.
Kan man sova gott om nätterna då? :-)
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Jag har fått lära mej att vid förbränning skapas det skadliga syror i oljan, vilka fräter/tär på lager et.c. och det är därför man bör byta oljan med tidsintervall (utöver tim/mil intervall). Lämpligen byter man oljan innan eventuell avställning inför vintern, för att de inte ska fräta när bilen ändå står still.
jag byter även olja innan längre förvaring av det skälet.
5år det var inte dåligt! Servicelampan bör ha lyst långt innan dess. Jag hade sett det som ett klart minus. Vore intressant att höra vad Johan B har att säga.

Mvh Stephan
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Det står i manualen till bland annat min M3:a att olja ska bytas minst var annat år även om man inte nått upp till oljebyte enligt serviceindikatorn. Det finns alltså inte nåt egentligt behov att byta varje år om man kör lite.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Handlar nog mest att det känns bra att byta vart år för vissa ;) vi får väl hoppas att , är det någon som vet något om sina bilar och motorer är väl de i Munchen...
em
906
em3
M3 cab -03
Skulle vilja lägga till två faktorer: 1. hur har de gått, några enstaka till en 3-500 mil, kanske mer? Oljan reagerar och bildar andra föreningar, vid extrema förhållanden, mer än vid "normala" förhållanden. 2: typ av vinterförvaring, framförallt är övre och undre temperatur viktig, jämn är alltid bäst, då minimeras kondensering!

I mitt fall kör jag inte racing, och max 500 mil. Under viloperioden står den i ett tempererat utrymme ( garage), utan större förändringar.

Jag har beslutat att noga titta på, och lukta på motoroljan efter denna säsong ( min första), och sannolikt hoppa över olje-byte inför nästa säsong. Kanske gör jag ett nästa vår också ( bara för att det är mitt första år med bilen), men det känns lite onödigt att byta nästan "baby oil" + tomt filter. Så tänker jag...hur tänker andra??

em3
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Byter vartannat år då jag kör ca 200 mil per år. Den blir ju inte ens svart på en sommar
Jag byter varje höst vid avställning. Håller med som någon nämnde ovan att olja är så billigt i förhållande till bilägandet i stort så varför inte byta?
Skulle det bli att bilen inte körs alls under en säsong skulle jag inte byta på hösten.

Jag har även en MC som på senare år har rullat max 100 mil/säsong och den byter jag alltid på innan vinterförvaring.
Har alltid bytt varje höst just innan avställningen och det oberoende av om bilen rullat 100 mil under sommaren eller 1000 mil.

Även om jag har några stycken att byta på och oljan kostar en liten slant känns det skönt att veta att det är gjort. Jämfört med vad bilhobbyn kostar i övrigt är ett par dunkar olja och filter billigt.

Utöver det för mig nödvändiga med ny och fin olja under vinterförvaringen visar det kommande köpare att man tar hand om sin bil och gör det lilla extra. Iaf resonerar jag så när jag tittar på en bil.
Jag ser ingen anledning till att byta varje år på sommarbilen som den används så det blir vartannat år. Men man får ju kolla lite på hur bilen brukas med. Min bil småkörs i princip aldrig, dvs blir alltid ordentligt varmkörd och förvaras alltid i varmgarage. Bilen går ca 200 mil/år så det blir ändå inga mil på oljan. Har dessutom 12 liter olja att "slita" på.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Oljekostnaden behöver ju inte bli speciellt stor, om man köper på rätt ställe... ;-)
levoil.de
Köpte 25 liter Castrol Edge till mina svenssonbilar, 65 kr/liter inkl frakt. EDGE FST TITANIUM 10W-60 som jag antar att några av er kanske kör, kostar någon tia till.

//Lasse

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag byter varje höst. Har man en sommar/entusiastbil så gissar jag att det är något man är lite extra rädd om och ser man det så så är ett oljebyte inte dyrt. Det kostar ju inte särskilt mycket mer än en fulltankning, om ens det...
Beroende på hur mycket olja som går i förstås.

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.