|
|
|
|---|---|
|
Har problem med smg lådan. Kall så går den hur bra som helst, växlar mjuk och fint i d-mode, växla manuellt går kanon. Men när den blir varm så blir den knäpp. Den går inte att växla under 3000 varv. Så i d-mode så växlar den bara över 3000 varv oavsett hur jag ställer växlingshastighet. Stillastående går det ej att starta på 2an, som det går när den är kall. Likaså i manuell läge går ej att växla under 3000varv. Har felsökt med BMW dis men hittar inget. Även gjort luftningar och adaption. Någon som varit med om detta? Eller vet nått bra ställe att ta kontakt med? Det är en e60 m5 -05 som har gått 14500mil. /Mattias Rehse | |
| Är kopplingen bytt eller fortfarande originalkoppling? | |
|
koppling nybytt, trodde först att det va den som var dålig. Men exakt samma efter. /Mattias Rehse |
|
| Risken är nog kanske att det är smg pumpen som spökar. Lägg annars upp en tråd och beskriv problemet på m5board.. | |
| En annan grej, bytte du kopplingen på BMW eller någon annan stans? Efter bytet måste kopplingen adapteras in igen. Detta görs mig veterligen via bilens mjukvara.. | |
|
Japp all inprogramering är gjort. Smg pumpen är bytt till en bättre begagnad, exakt samma problem kvarstod. Men igår så gick den helt plötsligt bra i en hel timme, växlade kanonbra! Har även haft problem med att kolla oljenivån digitalt, men nu i samband när den gick som den skulle så kunde jag även det. Hur är det med gasspjällen? Har haft lite strul med att den ger felkod på bank 1. Men den kan jag radera så går det att köra ett tag till. Tänkte att jag skulle ta tag i det problemet när jag har fått fart på lådan men det kanske hänger ihop? För jag kan även tycka att tomgången blir lite svajande när den börjar bråka. /Mattias Rehse |
|
|
Låter ju nästan som det kan vara nåt el relaterat? Har du kollat en sån enkel grej så batteriet är fräscht och kablarna sitter ordentligt kring polerna? Jag har inga andra tips :/ |
|
|
Japp. Nytt batteri idag. Funderar om det kan ha nått med generatorn att göra? Laddar för dåligt? /Mattias Rehse |
|
| Länk | |
|
Nu har bilen fått ett nytt gasspjäll på bank 1, går mycket bättre nu men problemet kvarstår. men den beter sig annorlund nu. växlingarna är som vanligt i d-mode mellan 3000 - 4000 varv. men nu kan jag växla manuellt när jag vill. Men har nu märkt en sak, när jag ställer bilen i lite uppförslut så verkar det hända saker. jag kan kolla oljenivån i motorn och den vill starta på 2an i D-mode. åker jag iväg då så växlar den på lägre varv en liten stund. Stannar jag så att bilen står plant igen så vill den ej kolla nivån i motorn och den startar på 1an i d-mode, och växlar på höga varv igen. det verkar som att bilen tror att den står snett vid plant underlag. kan det vara nån sensor som spökar? ska även tillägga att den är sänk med h&r fjädrar. kan det vara så att den behöver en kalibrering i nivåsensorerna? eller nån annan sensor? /Mattias Rehse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.