AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.956

Vibrationer på min E60 trots nya bromsskivor och bromsbelägg runt om?

Er
35
Ermin
320i 2008
Som rubriken lyder så har jag vibrationer på min E60 2008 när jag bromsar. Vibrationerna började för några månader sen, mätte på bromsskivorna och såg att dom var under minimum måttet så jag trodde att det var fel på dom. Bytte bromsskivor fram samt bak med nya bromsbelägg. Men vibrationen är kvar. Det slår i ratten när jag bromsar, men jag upplever vibrationerna som väldigt konstiga och dom är som kraftigast i farter 50-80 kör jag under 50 så märker jag även då vibrationer fast inte lika kraftiga. Och jag var tvungen igår att gas ordentligt för att se om vibrationerna blir värre om man ligger i högre farter. Från ca 150 ner till 120 inga vibrationer alls sen börjar det komma under 120. Och det lustiga är oavsett hur snabbt jag kör trycker jag till bromsen ordentligt försvinner vibrationerna helt. d.v.s. när jag bromsar rejält. Kan det vara bussningar fram som börjar ge upp? eller något annat? någon med erfarenhet av liknade fenomen.
P.s. ska läggas till att bussningarna ser inte så illa ut. visst lite mjuka är dem. men inte så att jag upplever att det kan vara orsaken.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Slitna bussningar kan ge vibrationer vid bromsning. Slitaget i varje enskild led/bussning behöver inte vara "synbart" men tillsammans kan de göra att glappen blir för stora.

Men kolla även så att bromsoken inte kärvar...

Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Er
35
Ermin
320i 2008
bilen har rullat 14500. jag är rätt så extremt noggrann när jag håller på med min bil :) plockade den broms stagen gjorde rent den på med koppar pasta. när jag var klar så kunde man lätt med handen juka fram och tillbaka bromsoken utan några problem. Jag misstänker också att det kan vara bussningar fram då problemet nästa har smygit sig fram. Sen så upplever jag min bmw väldigt orolig på vägen. extremt vindkänslig, så summa summarum låter det som att det kan vara något i framvagnen. men det skulle vara kul och höra om någon annan har haft liknade bekymmer.
Be
151
Berta99
520D F11
Jag har liknande problem fast med en F11.. Men jag börjar fundera på om det kommer från drivlinan. Att momentovandlaren spökar. Jag tyvker mig känna att det är som att man bromsar samtidigt som bilen vill fortsätta köra.. Ungefär som när man bromsar en manuell bil utan att frikoppla..
fa
50
fagerdahl
BMW E39 520i -00
Dubbelkolla ALLA armar, hade exakt samma problem för ett tag sedan. Dragstag, bärarm, styrstag och stabilisator stag MÅSTE kollas. Minsta lilla glapp kan få konsekvenser vid körning. Bytte dragstag, problem borta.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag hade samma problem på min E91 nyligen.

Det var svårt att se vart det var glappt då belastningen blir annorlunda när man hissar upp bilen.
I mitt fall var det iaf. främre länkarmarna som glappade. Jag bytte stabilisatorstagen också på en gång... dom är billiga.
Er
35
Ermin
320i 2008
Bytte ni hela dragstaget eller bara bussningen? Var köpte ni era grejer?
fa
50
fagerdahl
BMW E39 520i -00
Byt hela armen! Men se till så det verkligen är glapp, ryck upp ner höger vänster liksom. Schmiedmann är bra att ha och göra med, billiga också. Köper allt mitt där.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Reservdelar24.se
Er
35
Ermin
320i 2008
Jag har köpt på reservdelar24 och jag har en känsla av att det kan variera väldigt mycket i kvalité. Ibland upplever kag att dom skicka samma grejer oavsett vad du väljer allt från kvalitéts prylar till billiga saker. Sen är ju reklamationen extremt krånglig.
Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
Jag hade samma problem på E61. I mitt fall var det slitna däck. Köpte nya Michelin däck och problemet försvann.
Zi
120
Zip
BMW E60 M5 - 07
BMW E39 520 - 02
Bumpar tråden.

Har mer eller mindre samma problem som trådskaparen.
Bilen vibrerar knappt något när skivorna är kalla. Vibrerar mindre om man svänger lätt vänster så att höger hjulet belastas (motorvägsfart)
Bromsar man hårt vibrerar det till och slutar mer/mindre (inte alltid dock)

Bytt i följande ordning:
Skivor och belägg fram har rullat ca 1000mil, svarvade en gång.
Främre länkarmar bytta för 700mil sedan.
Styrleder yttre för ca 500mil sedan.

Ska byta skivorna fram igen då jag anar att skivorna kan blivit skeva pga av att länkarmarna, bussningarna glappade lite. Har hört av BMW verkstad att detta kan ske.

Vibrationerna har (vad jag kan minas) försvunnit/blivit mindre efter varje gång jag bytt något.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Har du kollat hjullagren? Jag hade ett dåligt på min e39 som gav vibrationer.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Er
35
Ermin
320i 2008
På min bil försvan vibrationer när jag bytte styrled fram. Det var orsaken. Men det tog ett tag innan man kände glappet dess förinnan vardet bara vibrationer.
Intressant läsning. Jag har samma problem på in E61. Vid hårdare bromsning känns vibrationerna mindre/inte alls men vid lättare bromsning är de tydliga.

BTG 8.48 (fast på hoj)
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Har också haft damma problem på min föregående bil, E61a -06a som då gått runt 16000 mil.

Min teori var att det var någon bussningar som spökade. För om man bromsade aggresivt vibrerade det inte alls. Gick man på försiktigt så kändes det. Visst kanske skivorna var lite vinda, men det kanske känns mer om bussningarna börjar ge upp...

Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
dragstagen får ta mycket "last" vid inbromsning
glappar dom så får man lätt vibrationer

nr 11 på bilden
Länk

från ebay
Länk

Jag har bokat tid på en eminent firma här i Örebro som ska kika på't på måndag. Det lustiga är att de senaste dagarna har jag känt mycket mindre vibrationer än tidigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.