|
|
|
|---|---|
|
På min E36 325 har jag två val för att fylla på kylarvätska - antingen i det stora hålet där jag kan kontrollera nivån (genom graderingar på sidan av det halvgenomskinliga röret - den har inte flottör som min E46a). Men bredvid finns ett mindre hål med en nedsänkt skruvplugg där det står abfullung. Bör man fylla på i detta hål istället (kräver nog tratt i så fall för det är nog bara om kring 15mm i diameter) eller kvittar det? Men varför göra ett påfyllningshål om man kan fylla på i stora inspektionshålet - så det finns nog en anledning, eller? Har det något med luftning att göra eller är det mindre farligt i detta lilla hålet då motorn är varm? Man ska ju öppna inspektionslocket varsamt och långsamt för att släppa trycket långsamt och inte bli sköljd i het spolarvätska. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
|
Rekommenderar att du precis som alla andra brukar göra fylla på i det s.k. expansionskärlet (det du kallar 'det halvgenomskinliga röret'). Det andra hålet är endast till för att avlufta kylarsystemet om det finns luft i det eller om du precis har bytt kylarvätsska. För övrigt bör man ju aldrig röra kylarsystemet när det är varmt så. |
|
|
...står det inte "abluftung"? För det finns en luftningsskruv i plast vid stora slangen/inloppet till exp.kärlet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Helt rätt JohanB: det står abluftung och inte abfullung så det är såklart avluftningen som är lilla hålet. Har fyllt på med vatten - hade ingen kylarväska hemma så det fick bli kranvatten. Tog fram provaren - en gammal analog med en flytkropp i. Den har två skalor - en för etanolbaserade och en för metanolbaserad vätskor. BMWs grönaktiga kylarvätska - vilken skala ska jag läsa på? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
I princip all kylarvätska idag (till vanliga personbilar) är baserade på monoetylenglykol (som är den giftiga varianten). Det finns även kylarvätska som är baserad på monopropylenglykol som inte är alls lika giftig som monoetylenglykol men har å andra sidan sämre egenskaper än monoetylenglykol. Det är alltså skalan för etanolbaserad som du ska titta på. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.