|
|
|
|---|---|
|
Är det bara jag som tycker att begagnatpriserna på F10/F11 ligger lite märkligt? Sökte på blocket efter 14-års modell (facelift), xDrive och under 6.000 mil. Priserna börjar på 340k (tillverkade 2013) och stiger snabbt uppåt och då är det många bilar som bara har komfortpaket och dragkrok (och ibland vinterhjul). Många av bilarna är fd tjänste/förmånsbilar. När jag tittar på BMW’s business-erbjudanden (utan att räkna med övriga ev rabatter) så säljs en ny Sedan/Touring med samma utrustning för 350k/365k. Det betyder att priset bara gått ned några procent på en 1.5 år gammal bil som gått x-antal tusen mil. Att juridiska personer kan köpa bil billigare än en privat person är en annan diskussion, men att begagnatpriset ser ut att grunda sig på ett mer eller mindre påhittat nybilspris sticker lite i ögonen. Får dom ut dessa priser, eller räknar de med en “hyfsad” prutmån i priset de lägger ut bilarna för? (Eller är det bara jag som missar något vitalt?) | |
Verdi |
Är du säker på att det bara är komfortpaket och drag? Börjar man plocka på utrustning så blir bilen snabbt väldigt dyr. Begagnatpriset baseras inte på något tänkt nypris, vilket är direkt ovidkommande, utan på vad folk är beredda att betala. Mig veterligen finns ingen kartellbildning som täcker alla handlare utan priserna sätts efter vilken efterfrågan som finns helt enkelt. Kommer ihåg när jag skulle sälja min importbil som jag köpte billigt i England. Flera frågade vad jag köpt den för och skulle sen använda det lägre priset som argument för deras, misslyckade, prutningsförsök. |
|
Precis som Verdi säger, lägg på lite utrustning. Köpte en 525 Pre LCI i slutet av januari. Snickrade ihop den på BMWs sida och slutade på närmare 650 000, M paket, Stora Nav och en hel del annan utrustning. Nu tror jag inte första ägaren betalade de pengarna då han ägde den på sitt företag, men det är inget jag tänker på heller. Den tappade ca 270´från listpriset då jag köpte den efter 1 år och 9 månader, 3700 mil. |
|
|
Ja, jag vet att priser accelererar kraftigt när man börjar kryssa i tillbehörslistan :) Gruppen bilar jag tittade på hade dock inte speciellt mycket utrustning. Comfortpaket som grund + ev tillägg i form av sportratt, tonade rutor eller dragkrok. Inga större tillägg alltså (även om dragkroken går på runt 12k). Med tänkt nybilspris menade jag det känns som att bilen värderas efter listpriset man får i bmws konfiguration, snarare än vad merparten av nybilarna säljs för. Men men...det är väl bara jag som är dumsnål då :) Uppenbarligen så tycker folk att det priset är ok, själv blir jag mest sugen på att slänga upp ett par tusenlappar till och köpa en helt ny bil istället. |
|
| Min hade listpris c:a 930.000 och efter 1 år och 4 mån och 900 mil så var den min för 508.000. (f10) | |
|
Zog Vad var det för BMW? |
|
| Active Hybrid 5, med extra allt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.