AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.500

M3 E46 SMG-problem, men ändå inte;)

L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Skriver ett inlägg med dagens "findings", kanske kan det hjälpa någon här.

Har ägt 2 olika M3 E46 med SMG under totalt 6år och har aldrig haft några problem
med just lådan, men idag så var det dags.

Bilen har sedan drygt 1mån börjar växla senare och slira lite på kopplingen, trodde först att det var kopplingen som var på väg att ge upp samt har provat att "nolla" lådan samt kolla/toppa upp vätskan men ingen skillnad. För drygt en vecka sedan så slutade höger backspegel att fälla ner sig automatiskt med backen i.

Imorse så startade bilen men ingen växel gick att lägga i (0) motorlampa samt kugghjulet tändes också, kom ingenstans alltså! Stängde/öppnade huven(givaren där),
dörrar etc. Sen efter det så gick den inte att starta alls och man hörde att hydralpumpen inte startade och lät som vanligt när man låser upp bilen.

Kom på att jag läst om ett Salmon relay på något forum så öppnade boxen i motorrummet hittade ett rött-relä och drog upp blåste av samt tryckte i det igen.
Bilen startade nu direkt och går som ett skott igen! växlar snabbt och distinkt som jag inte minns att den gjort på läänge och höger backspegel funkar igen.

Så enkelt kunde det alltså vara men med inte helt logiska symptom enligt mig. Drar och köper ett nytt relä imorgon ändå för säkerhetsskull och lägger i "bra att ha lådan":)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.