AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.404

jordfel på handbromsen? e34 -94

Hej! Jag har en bmw e34a -94 som indikerar att handbromsen är dragen även när den är släppt. Har kollat kontakten under handbromsspaken och den fungerar som den ska, så jag misstänker att kabeln därifrån jordar någon annan stans. Någon som har nått tips om vart jag ska börja leta?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, hur var det nu? Jo, precis - är ju bara en ledning fram till den där switchen och den i sin tur bryter mot jord.

Kollade snabbt i ett elschema till min E34 535i -89, där går den här kabeln raka vägen till Pin 7, Connector D bak på instrumentklustret.

Har du lossat kontakten så att den med säkerhet inte bryter mot jord av misstag?

Antingen så är det fel i instrumentklustret, eller så är det ett jordfel någonstans på vägen. Mycket mer troligt det senare.

Nu håller jag på att skrota min E34 535i -89 så om jag minns rätt så ska jag ha alla dessa kablar helt frilagda inuti kupen. Kan ju ta mig en titt på hur det är draget - men jag är ganska säker på att den lilla kabeln är ihopklumpad med en jäkla massa andra kablar. Skulle dock kunna kolla efter misstänkta ställen. Det räcker ju egentligen att den böjts av och ligger och trycker mot någon chassidel.
Har kollat kontakten noga nu och den är som den ska, har även plockat loss kabeln från den så den absolut inte kan få nån jord där ifrån men det hjälpte inte. ska plocka ur instrumetklustret imorgon och kolla där också.

Jättesnällt om du hade kunnat kolla efter ställen där det eventuellt kan ligga och jorda på vägen så jag kanske slipper riva ur allt!

Om jag drar ur handbromskabeln bak ur instrumentklustret, borde inte lampan slockna då?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om det är ett jordfel på vägen mellan handbromsen och instrumentklustret så bör lampan slockna, helt korrekt.

Nu är det så att du inte bara kan dra ut just den kabeln, den sitter på Connector D (tillsammans med massa andra kablar). Har du otur så sitter även strömförsörjningen till just denna lampa på samma kontakt. Men om du tar loss endast Connector D och flera andra lampor lyser så borde strömförsörjningen även till lampan för handbromsen vara intakt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag tog mig en titt på Connector D och det verkar inte vara någon typ av strömförsörjning via denna överhuvudtaget. Enda som finns på denna (iallafall på min E34 535i -89) var hastighetssignalen från differentialen samt bränslenivågivaren.

Så rycker du ut Connector D så det enda som ska sluta fungera är handbromslampan, hastighetsmätaren samt bränslemätaren.

Här är en bild på vad de olika kontakterna heter i elschemat, detta är ett Gen I instrumentkluster (du har ett Gen III instrumentkluster).
Länk

Här är en bild jag nyss gjorde som pekar ut lite tydligare vad de olika kontakterna är för något, detta är ett Gen I
Länk

Här är samma förtydligande fast för ett Gen III
Länk

Det är alltså den grå kontakten du ska fokusera på.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, det fanns inte mycket att följa även med hela inredningen utriven :-)

Utgångsläget - du kan se den lilla kabeln sitta fast vid brytaren på handbromsen
Länk

Den där kabeln går omedelbart in i en kabelbunt och bakåt till den enorma kabelbunten som du ser slingrar sig över kardantunneln.

Omöjlighet att hitta något där. Men kabeln går med största sannolikhet inuti denna enorma kabelbunt och ned till vänstra sidan av bilen och går längs med tröskeln på vänster sida.

Eventuellt går kabeln via den gula eller vita kontakten - men jag tror faktiskt inte den gör det (hittade en kabel med liknande färg men tror inte den var denna). Hade det varit en kontakt på vägen så brukar det stå i elschemat.
Länk

Iallafall så hittade jag mycket riktigt en kabel med samma färg i den här gråa kontakten (där vi förväntade oss hitta kabeln).
Länk

Så det första enkla steget är att kolla kontinuitet mellan den gråa kontakten och sladdstumpen vid handbromsen. Gör helst detta med batteriet bortkopplat och instrumentklustret också bortkopplat.

Kan ju vara intressant att även mäta och se om det är kontinuitet mot jord också.

För är det ett totalt brott i kabeln (och inte ligger emot någonstans) så skulle ju handbromslampan aldrig lysa.
Har kikat på detta nu igen och som du sa så är det inte så lätt att följa kabeln och leta brott. Letade istället upp rätt kabel i connector D och klippte den helt enkelt = lampa släckt hela tiden och ingen varning i check control.

Tack för all hjälp!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, det krävs en hel del demontering innan man kan komma åt de där kabelstammarna någorlunda enkelt.

Men hade det inte varit enklare att bara skruva loss lampan i instrumentklustret?!? :-)

EDIT: Doh! Glömde bort det var en 525i som har Check Control i instrumentklustret. Asch, då plingar det ju till och visar textmeddelande stup i kvarten.

Jag hade det enklare instrumentklustret i huvudet (det som sitter på 518i, 520i osv).

Så glöm ovanstående kommentar...

Jag dubbelkollade faktiskt för säkerhets skull om vad Transportstyrelens författningssamling säger om vilka kontrollampor som måste fungera vid en kontrollbesiktning - men det står inget nämnt om kontrollampan för handbromsen som tur väl var (för det finns andra kontrollampor som måste fungera annars får man en anmärkning).

Lite oroväckande fel ändåså - tyder ju på att det är något brott och att kabeln ligger emot någonstans, eller ligger emot en eller flera andra kablar. Hade det varit ett kablage med rörelser i sig så är det lätt hänt (typexempel är kablage till bakluckan). Men det räcker ju med att någon klämt kabelstammen eller skruvat en plåtskruv rakt in i kabelstammen när man dragit högtalarkablar så kan man få detta problem.

Finns ju risk att du har ett lite större elfel väntandes runt hörnet. Men nåja, det får man väl ta när den dagen kommer.
Ja det var ju framför allt pipandet från check control jag ville bli av med, de pep till varje gång jag startade bilen och även varje gång jag stått still, tex vid rödljus. Även varningstext konstant när jag körde.

Är ju som du säger att de kan vara fler kablar skadade men allt fungerar som de ska nu och inga felkoder på något så jag hoppas på de bästa!

Besiktningen har jag kollat med och det ska vara lugnt, ska besiktiga nästa vecka
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.