AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.798

Köpråd 5-serien 2011

Er
25
Erhnam
530D -11
Hoppas på lite stöd från expertisen här inne då jag själv inte har stenkoll.
Har idag en 525 från 2001 och funderar nu på en 525, 528, 530 eller 535 från 2011.
Vad är era tankar kring ett sådant val?

Är tacksam för feedback
Hej.

Hade en 520daT som var jättebra och bekväm. Motorn är dock tråkig tycker jag.
Kör en gammal 330 cab 2001 och den är rolig:-)

Jonas

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Att man kan aldrig ha "för mycket" motor, det är min tanke.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Håller med om att mer motor är roligare. Dock är oftast motorsvaga bilar bättre skötta än stora starka, detta då de motorsvaga köps i större utsträckning av privatpersoner medan de motorstarka går som tjänsteholkar i större utsträckning. Men hittar du rätt ex så helt klart :)
Med risk att låta dryg så är det snarare som så att 520d säljs i de flesta fall till juridiska personer eftersom dessa i många fall vill hålla förmånsvärdena låga och har vissa basbeloppsramar att hålla sig inom. 7-8 bilar av 10 som BMW säljer går till företag, att dessa skulle vara sämre skötta än de som köps privat är långt ifrån sant då man som brukare har ansvar för att skicket hålls fint den dagen bilen skall lämnas tillbaka.

Om det är bensin som gäller skulle jag valt 535 - är det diesel som gäller skulle jag tittat på 525d eller 530d.
Er
25
Erhnam
530D -11
Tack för responsen

Är det samma chassi och därmed utrymme?
Hur tänker ni kring valet av bränsle? Finns det kostnadsfördel i val av bränsle?
Det är samma utrymmen oavsett motor.

När det gäller bensin vs diesel så är det minst lika viktigt att prova och se vilken karaktär man gillar. Det är inte fel att välja diesell även om man inte sparar några större summor jmf med bensin. Själv hade jag valt diesel på en F11 då den har en skön avslappnad karaktär ihop med automaten.
Om det blir en kostnadsfördel för dig beror på vilken modell du tittar på och hur långt du kör...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.