|
|
|
|---|---|
|
Har varit och tittat på denna z4an: Länk Är det någon annan som har koll på historiken gällande bilen? Enligt uppgift så är den köpt av nuvarande ägaren i Västerås från en BMW-auktoriserad handlare för ca 3000 mil sedan, dvs på runt 5000 mil. Detta skall ha varit 2 år sedan. Jag har varit och tittat på bilen och då det låg ett lager med pollen på den så var det svårt att urskilja exakt vilket skick lacken var i, men jag fann ingen rost eller så på den. Däremot såg jag 2 mindre bucklor (inte ens bucklor, men ojämnheter i lacken) samt att vid handtagen så var det en hel del repor som såg ut som vardags-slitage (såg ut som att man kunde "plocka loss" dessa bitarna). Hur hade ni ställt er till detta? Hur långt kommer man om man lämnar in bilen på lackbehandling te.x? I övrigt noterade jag att bilen kändes väldigt väldigt nervös i styrningen, ägaren hävdade att det var för att bilen inte hade fått en fyrhjulsinställning med de nya hjulen på eller om det kanske var obalans i dem. Bortsett från det jag nämnt så kändes bilen väldigt bra, både i låda och motor. Vad bör man ge för bilen med tanke på ovanstående punkter? Tack på förhand för hjälpen! | |
| Kollade du var det satt för däck på bilen? Man kan ju få upplevelsen av spårande och orolighetoroliget antingen med skit däck eller olika däck fram och bak eller bara att dom inte är anpassade för bilen. Man kan ju undra varför killen inte tvättade bilen inför en försäljförsäljning..... | |
|
Kolla service historiken hos bmw återförsäljare så inspektion 1-2 är utförda med ventiljustering osv. I övrigt får du be han om en grundlig tvätt av bilen för bättre avsyning. Den skall absolut inte vara orolig i framvagnen. Ska inte sitta rft däck på dessa bilar! Häng på original däck och fälg är den fortfarande orolig är det något annat fel. är den sänkt utan att framvagns inställning är utförd står hjulvinkel fel!!! Bor du i närheten av Västerås kan du komma och prova min så har du något att jämföra med MVH Mike |
|
|
Jag har ringt och pratat med Perre på Bil & Motorteknik i Huddinge som skall vara väldigt duktig på BMW-bilar, han har erbjudit sig att se över bilen för att säkerställa att allt är OK innan ett ev. köp, vilket känns väldigt betryggande. Däremot så är nog en tvätt på sin plats innan jag tittar på den igen :-) Länk Någon som känner till Perre och hans firma? /Max |
|
|
Då bilen är snart 10 år gammal så är det inte konstigt att det finns spår efter naglar och annat slitage. Jag skulle snarare dra öronen åt mig om den vore fullständigt fri från märken eller repor efter dess körsträcka. Då har den med största sannolikhet fått en omlack. Mindre bucklor kan lätt åtgärdas i efterhand utan att lacka om. Håller med de andra att kolla vilka däck som sitter på. Förvånansvärt många BMW ägare snålar in på däcken och köper billigt skräp som försämrar bilens annars utmärkta köregenskaper. Eller så mixar de halvslitna Michelin däck med färska asiendäck som de blivit pålurade av en skojare till däckhandlare. Bara för att spara någon tusenlapp. Denna besparing går sedan till i många fall meningslösa fyrhjulsinställningar som egentligen inte behövdes från början... |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Min var nervös/spårkänslig även innan jag bytte stötdämpare (sänkte den) och fälgar (bredare), men efter en hjulinställning (var för mycket toe-in) är den hur stabil som helst. I övrigt är Z4:orna kända för att vara lite nervösa i högre farter även om allt står rätt till. |
|
Jag hade bulor på min i storleken/välvning av en nagel per styck. De är helt borta idag efter att jag hade den på "bulmassage" på Fleettown i Täby. Så sitter de inte på något riktigt taskigt ställe, så kan de massera bort dem från baksidan. Killen jag var hos hade enbart sysslat med bulmassage i 15 år. Lycka till! |
|
|
Jag har varit och tittat på bilen. Då var den inte heller helt ren. Enligt serviceboken är inkörningsservicen gjord efter 3 år och 1400 mil (ska göras vid 200 mil). Nån som kan mer än mig kan nog berätta vad det kan innebära för bilen. Inspektion 2 är nyligen gjord av icke auktoriserad verkstad (enskild firma). Är du sugen på bilen kanske du ska göra om den servicen på en auktoriserad verkstad (och pruta lite när du köper bilen). Bakdäcken var slitna på insidan. Kan vara värt att kolla hjulinställningen. Bilen har gått ca 3000 mil sedan senaste ägarbytet januari 2014. Spiros på Danviks bil ska också vara duktig BMW mekaniker. Han kan nog också titta till bilen vid ett ev köp. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
I Z4M's servicebok finns det ingen sida/ruta för inkörningsservice som det finns på många andra M-bilar, vet inte varför den inte finns med. Den 1:a rutan är leveranskontroll och den 2:a (samt resten av de efterföljande) är en vanlig serviceruta och där finns inget alternativ för inkörningsservice. Min servicebok är dock fransk men tvivlar på att den Svenska är annorlunda. |
|
Intressant, i denna (svensk) fanns det en förtryckt ruta för inkörningskontroll och det står att den ska göras vid 2000 km. Rutan är direkt efter rutan för leveranskontroll. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Jag har ingen sådan ruta i min servicebok. Rent generellt tycker jag att det vore helt från vettet att inte göra denna service eftersom den är gratis och nödvändig. Om man har köpt en ny bil bör man vara väldigt vaksam/försiktig och följa BMW's råd till punkt och pricka. Men den sista idioten är inte född. |
|
Westersund: Har du rätt servicebok? Verkar konstigt om alla marknader utom Frankrike skulle ha inkörningskontroll. På bokens baksida ska det bla. stå 01 45 0 011 954 sv E46M3 E85M E86M (antagligen annat reservdelsnummer för fransk). I min svenska bok är första rutan leveranskontroll, andra är inkörningskontroll och därefter servicerutor. Posterblom: Inkörningskontrollen anges i kilometer, du läste inte fel på mil och km? Om inte så hade jag hoppat denna bil då vätskebytet vid inkörningskontrollen är mycket viktig för drivlinans livslängd. Missar man en sån viktig punkt i bilens underhåll så kan man ju misstänka att den inte är särskilt bra omhändertagen i övrigt. Men känns den ändå rätt för någon så pruta rejält! Insp 2 gjord på okänd firma? Se till att få bevis för att ventiljusteringen verkligen är utförd. Kör man med lite mer aggressiv camber så vill det gärna slitas mer på insidan av däcken (men det är det värt) :) |
|
|
Westersund: då du har en fransk bok så blir jag lite nyfiken på om det är BGKXXX som du äger? I sådana fall är det min gamla bil men givetvis så kan det finnas flera fransk-importer... /Arvid |
|
|
posterblom "Enligt serviceboken är inkörningsservicen gjord efter 3 år och 1400 mil (ska göras vid 200 mil). Nån som kan mer än mig kan nog berätta vad det kan innebära för bilen." Ring BMW och kolla. Det är ju inte direkt ovanligt att de glömmer att stämpla. Denna var väl dock köpt i Tyskland, så det kanske inte är allt för enkelt att få reda på. Kan tänka mej att de gör de två mest vitala sakerna; olje med filterbyte och ventilspelsjustering. Den servicen skulle jag inte vilja vara ogjord.. //Lasse |
|
|
Vid inkörningskontrollen görs följande: - Fullständig diagnos, kontroll av felkoder. - Byt motorolja och filter. - Byt olja i växellåda. - Byt olja i bakaxel/diff. - Kontrollera varnings- och funktionslampor. - Kontrollera däck och däcktryck och återställ däcktryckssensorn. - Kontrollera bromsar, hjulupphängning, styrkomponenter och koppling. Innan denna service ska man ha låtit motor och växellåda att arbeta vid varierat varvtal men helst undvikt varv över 5500 rpm. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Yeddheng: Nej, jag hade tydligen inte det. Har 01 42 0 014 297 som är för E81, E82, E87, E90, E91, E92 och E93. Lite lustigt med tanke på att bilen är såld och servad på BMW Tournai Vanneste i Belgien, man tycker ju att de borde kunna få det rätt. Arvidw: Min är CJN*** och är importerad från Belgien, därav den franska serviceboken. :) |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Mailade BMW Tournai Vanneste och fick svar nästan omgående med ett utdrag från bilens servicehistorik. Inkörningsservice utförd vid 270 mil. Dom har väl antagligen inte fyllt i för det inte fanns någon sådan ruta. Konstigt att dom inte har skickat med rätt servicebok från början. Hursomhelst är detta inget jag har reflekterat över tidigare då jag har läst om andra M-bilar som inte har haft en ruta för inkörningsservice, men då kanske dom också har fått fel servicebok. |
| Westersund: det sög ju med boken men samtidigt flyt att inkörningskontrollen var gjord. Antagligen rullar det runt en onödigt inkörningskontrollerad E81:a med din bok då :) | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Du menar att de har levererat en E81:a samtidigt och tagit fel servicebok? Jag vet inte hur deras rutin är men bilarna kanske levereras med en servicebok från fabrik, eller så beställer de dom separat. Någon som vet? Jag skickade ett nytt mail och frågade om det gick att köpa en ny korrekt servicebok som de kan fylla i så det stämmer med deras system, får se vad de säger. Inte för att jag ska sälja bilen men det kan vara skönt att det blir korrekt. |
|
Har också varit och kollat på den här bilen. Mina reflektioner: - Vänster framskärm har massa små bulor eller sjunkningar uppepå, omlackad eller någon som "hängt" på skärmen? - Även förardörren har fått en omlackering, enligt ägaren pga klarlacksläpp, men han hade även bytt fönsterhissen i samma dörr, säger inte att den är krockad men kan vara värt att syna noggrannare. - Jag tyckte det luktade en blandning av wunderbaum och rök i bilen? - Upplevde även en del klonk från bakvagnen. - Lacken allmänt sliten, behöver polering delux. - Backluckan går igen om man inte hinner "fånga" den när man tryckt in emblemet lite irriterande. - Fronten blästrad. - Skramlande inredning. Jag är pedant och det räckte för mig för att köpa en annan, men till rätt pris är det nog en bra bil! Men för att få den i det skicket ja ville så passade den inte mig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.