|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Har ett problem som jag behöver någon att bolla med. Jag har en BMW 530d e61-05 med ett missljud som kommer strax innan 2000rpm, trodde först att det var turbon som va påväg att säga upp sig men tycker att det lilla glappet som finns är normalt i jämförelse med andra turboaggregat som jag känt på. Ljudet i fråga låter som ett högt vinande eller nästan som ett "skrik". Det som får mig att inte tro att det är turbon är att ljudet försvinner när dpf-reningen drar igång och kommer tillbaka efter det. Samt att ljudet inte finns där när bilen är kall men ökar successivt med tempen på motorn. Plockat av egr och rengjort den då den va jätte grisig utan framgång. Hoppas att någon hört något liknande eller har några idéer. Mvh Mattias | |
|
Läckage på trycksidan? Allt mellan turbo och topp. Swirlflaps? |
|
|
Men borde inte ljudet fortfarande vara närvarande vid dpf rening om det vore antingen läckage mellan turbo och grenrör/ grenrör och topp? Ska plocka av insuget i mån om tid för att kolla swirlflapsen och ta bort dom om dom är kvar :) (bara ägt bilen i 4 månader) Vet att det ser oljigt ut där insuget ansluter mot toppen. Kan det vara något med dpf filtret i och med att ljudet avtar när den renar? |
|
| Kan det läcka laddtryck via egr? | |
|
Ryker den svart? Om du har en luft läcka så får den för mycket diesel jämför med luft Är det en automat ? Be någon att bromsa och gasa så den får upp laddtryck så lyssnar du efter läcka Mvh |
|
|
jag har inte reagerat på att den ryker något alls, inte heller har någon som ligger bakom sett något vad jag kan minnas. Va lite inne på att det skulle kunna vara ett läckage/ spricka kring dpf filtret eller liknande typ flexrör men då borde väl ändå ljudet vara detsamma trots att bilen gör dpf regenerering? Så mycket lär väl inte materialet expandera när det blir varmt (dpf rening) att det tätar en mindre spricka? Får bara fram ljudet när man trampar på bromsen och gasar, kan få fram det om man varvar på parken men typ endast när den varvar upp och inte om man håller på ca 1700-2000rpm :/ Därför tänkte jag att det hade något med laddtryck att göra... |
|
|
Du får be en polare att gasa och bromsa och så letar du efter ljudets källa Bör ju gå rätt lätt för det är ju ett högt ljud enligt video klippet Mvh |
|
|
Får bli så :) Någon som vet varför jag har felkoden B1AFF batterifrånkoppling motstånd för högt? Airbaglampan tänds och får felmeddelande restraint system faulty. |
|
|
Hur mår batteriet på din bil? Är det gammalt och dåligt laddat kan det komma mystiska felkoder Ladda batteriet och prova först Mvh |
|
|
Ja jag tvivlar lite på hur det mår, inspektionshålet i batteriet är svart och ska vara grönt om det är okej. Laddade det på jobbet en hel dag utan att färgen ändrades, har även gjort batteritest och det säger ladda och prova igen. Så det kan vara så att det dippar så mycket just vi startögonblicket? Har aldrig hänt att den plingar vid körning liksom :) |
|
|
Hej byt batteriet omgående så ska du se att felkoder försvinner Men glöm inte att registrera det nya batteriet Mvh |
|
|
Då får det bli så :) Tack för hjälpen och glad midsommar! :) |
|
| Trevlig midsommar på dig med | |
|
Tja har stått under och lyssnat nu och kan inte sätts fingret på vaur det låter ifrån.... Känns som att ljudet kommer runt turbon där i kring, men jag vill inte riktigt säga att det skulle vara turbon som är paj... Känner inget jätteglapp i den heller. Dock är det en del olja kring "insug" på turbon (ej trycksida). Har provat dragit slangklämmor på lilla slangen på detta röret samt tätat där den sitter på turbon. Kan någon förklara vad som händer när bilen regenererar dpf filtret? Varför den mullrar så mycket samt vad händer i motorn?laddtryck?vad gör egr? Swirlflaps? Differentialtryck i dpf? Mvh Mattias |
|
|
Hallå! Goda nyheter! Fått bort ljudet, fick bli en helkväll där jag rev av grenröret och då inklusive insug och ventilkåpa osv (passade även på att ta bort swirlfapsen, tack gode Gud att alla satt kvar). Missljudet var från att grenröret inte var draget ordentligt av den som bytt till gjutjärnsgrenrör (tidigare ägare), en pinnbult va endast inskruvad ca 3mm och där va gängorna slut i början så där fick jag rensa ur lite i hålet i toppen. Vissa pinnbultar hade muttern rostat fast på och pinnbulten vad endast dragen i botten men muttern nuddade inte ens grenröret... Nåja skruvade ihop allt med nya grenrörspackningar och inget missljud! :D Mvh Mattias |
|
|
Skönt att det löste sig, Missljud står jag inte ut med. Bra jobbat BMWCS medlem nr. 08105 |
|
| Tack så mycket, sjukt irriterande när man ska smyga iväg och bilen bara skriker som en liten flicka :) | |
|
Hej har fått samma ljud på min 535 d börjar vid 1800 rpm och skriker när den.är kall för att sen sluta om man varvar över 3500 rpm Sen är den tyst till den kallnar lite Vilka pinbultar var lösa på din Ts? sjukt irriterande ljud Mvh |
|
|
Tja! Det var väl ungefär 3-4 st som inte satt ordentligt efter att tidigare ägare bytt grenrör från org till gjutjärn pga sprickor i orginalgrenröret. Så kolla så du inte har sprickor i det till en början då det kan ge missljud i liknelse till mitt problem jag hade. Sen kan du kolla efter laddtrycksläckage, i och med att du har en 535d betyder det att du har två höfläktar, kan ju vara så att ena turbon har läcka nånstans på trycksidan liksom. Mitt tips är att prova röktesta eller trycktesta trycksidan för Att se om du har nått laddluftsläckage sen även kanske ordentligt kolla grenröreh om det inte är bytt :) Hoppas det va till hjälp trots att jag inte åker Bmw längre :) Med vänlig hälsning, Mattias |
|
|
Ok tack för tipset Letar febrilt efter läcka på tryck sidan utan att finna Googlade och hitta denna tråd och film Ska kolla grenröret, möjligt att det är spricka har gått 32000 mil och tror inte der är bytt Mvh |
|
| Okej ja är det org grenrör gått 32 så är det inte omöjligt, brukar gå att leta sig till spår av sot samt att det ska gå att se sprickor om man kollar med spegel liksom då det är trångt :) hoppas du hittar felet! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.