AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.440

BMW M5 E60 elektronikfel ?

fr
4
frizze
BMW M5 E60 -06
Hejsan!

Jag har för några veckor sedan köpt mig en M5 E60 årsmodell 2006. Och har nu efter några veckor fått något elektroniskt fel på den. Ibland avaktiverar bilen ABS, Antispinn, Starthjälp, Styrservo och nånting mer och blir att gå ryckigt som fan.

Det kommer och går, och en bekant har felsökt med diagnosdosa och hittar inga lagrade felkoder eller någonting. Någon här som vet vad det kan vara för något? Något man kan göra för att det ska ge sig kanske. Eller ska jag lämna in till BMW så dom får kika på det? Inte lätt att felsöka något som inte lyser jämt, eftersom det kan gå en 5 mil emellan varven innan det blir att lysa igen osv.

Ibland flera gånger på en dag och ibland kan jag åka 2 dagar emellan utan att det blir såhär.

Tack på förhand!
/Jonas
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Har du kollat så att batteripolerna sitter fast ordentligt på batteriet?
fr
4
frizze
BMW M5 E60 -06
Ja jag kollade det häromdagen. Dom sitter åtskruvade båda två och jorden och allt med! Tyvärr..
Dåliga/gamla batterier brukar spöka med elektroniken och kan ge alla möjliga felkoder.

Gå in på www.m5board.com och starta en tråd alternativt sök där då det är det största forumet för E6X.

Hoppas det ordnar sig och att det är något enkelt och billigt.
Strulande elektronik är en mardröm.
Kan det vara DSC failure, Engine fault, reduced Power?, Om den får varvstopp på 4500 rpm och går dåligt så kan det vara något med gasspjällen av vad jag förstått. Då löser DSC visst ut samtidigt och då får man de symtom du beskriver. Finns en tråd om detta på m5board.
fr
4
frizze
BMW M5 E60 -06
Nä det är bara dom saker jag skrev som dyker upp i panelen. Inget annat står av det du skrev. Sen är det så konstigt eftersom felet inte visar någon felkod eller håller i sig ständigt utan kommer och går med väldigt varierande mellanrum. Jag ska åka fram till verkstan imorgon och be dom kolla batteriet. Kanske behövs ett nytt !
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Har du kontrollerat så du har rätt däckdimensioner? Om du har olika fram och bak och skillnaden är för stor så kan ABS m.fl. vakna och trilskas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.