AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.281

Inbrott i f11

fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Hejsan, ny medlem här inne, men har lusläst en massa tidigare.

Gick ner till bilen för någon dag sedan, fönstret på förarsidan var krossat och hela panelen med navi, stereo, ac mm var borta (förutom panalen som låg i baksätet)

Bärgaren som hämtade upp bilen sa att det var 3st Bmw i samma område, samma natt som råkat ut för exakt samma sak.

Hur vanligt är detta?
Vad kan man göra för att skydda sig?

Jag har bilen på en inhängnad tomt med fönster 3 meter ifrån bilen....
Har läst om Defa larm, Carguard larm, hjälper dom något?

Och är detta något man borde "tvinga" försäkringsbolaget att betala? (grym besparing för dom ifall det händer igen)

Har verkligen tänkt tanken på att sälja bilen, och skaffa något som man inte löper lika stor risk att konstant oroa sig om man har en fungerande bil varje dag!

Det är rätt vanligt med stölder som du råkade utför. Har du garage använd det, alltid. Ska du köpa något enklare välj en äldre bil (ej BMW E39 facelift) eller av simpelt märke som Kia eller Dacia så kanske du klarar dig. Mvh Stephan
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Larmat garage.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Nyfiken på varför han ej ska välja en E39 facelift?
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Hejsan

Tyvärr så har jag inget garage, önskar att jag hade det med en stor hund som bodde där :)

Hur bra är larmen som jag nämde, skrämmer man bort dessa proffsligor med det?
Vet ju själv att ett tjutande larm inte väcker någon uppmärksamhet längre, men där jag bor så kommer det att göra det.

krossa rutorna på varje polsk reggad bil du ser.
Naikon, än idag blir E39 facelift slaktade på delar. Ägaren till firman som lackade om min finaste 540i/6 blev av med strålkastare och fick bagageluckan uppbruten på sin E39T-01 tidigare iår. Parkerad utanför firman i en ok söderförort till Stockholm.

Går det ordna garage gör det. Annars kan det vara idé att både fixa larm (varför är BMW Sverige så snåla/dumma att de tagit bort det standardmonterade larmet?) Alla svensksålda BMW från åtminstone 95 har haft standardmonterat larm. Fixa även film på insidan av rutorna så det blir svårare att slå in rutorna.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Åfan, visste inte att E39 fortfarande var så stöldbegärlig. Känner till att strålkastarna är populär att att sno, men trodde de skulle dö ut iochmed att modellen blir äldre...
Skönt att man har larm och eget garage.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
@fiske & bilar - Om du är intresserad av nytt larm så se om du inte kan eftermontera ett originallarm för samma kostnad som från fabrik. När jag tittade på en F11 så kommenterade jag att det saknades larm, vilket jag fann märkligt, och då sa säljaren att det går att montera för 5kkr, samma pris från fabrik. dock var det en demobil jag tittade på, vet inte om försäljarna/verkstäderna gör någon skillnad där...
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Fiske och bilar: Älskade (!) vän, skojar du med mig att du ska få försäkringsbolaget att betala installation av larm? Då ska de väl bekosta renoveringar av hela köket också och nya vitvaror från Miele, för det är ju "en grym besparing för dem att slippa betala kostnader för vattenläckage" om den gamla diskmaskinen pajar. Ta den dyraste diskmaskinen i 30 000 kr-klassen.

Förresten är väl lika bra att de också - när de ändå är i farten - bekostar omdragning av all elektricitet i huset och i hela området när de ändå är i farten, för det är en "grym besparing jämfört med att huset brinner ner"....

Om de inte är tydligt för alla så finns det en viss grad av ironi i de två styckena ovanför...

Det är bara så enkelt att alla nyare BMW:ar är drabbade av stölder av navi, rattar, lyktor mm dyra komponenter. Pallar man inte den risken så kör inte BMW. Så enkelt är det.

Att larm inte är standardmonterade på alla bilar är ju faktiskt helt obegripligt.

Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Tyvärr är det också alldeles för enkelt att ta bort nämnda objekt och de är dessutom mycket dyra. Bara en standardskärm på f10/11 kostar närmare 20 tkr och sitter bara med två lättåtkomliga torx så det tar bara ett par minuter att montera bort utan åverkan när man väl kommit in i bilen. På den lokala BMW verkstaden "länsade" några företagssamma 7 nya bilar på parkeringen en natt.
En sak jag glömde, det kan vara en god idé att DNA-märka bilen och sätta upp medföljande dekaler på rutorna.

På till exempel E39 och X5 E70 vet tjuvarna hur man sätter originallarmet ur spel, så av den anledningen kan det vara bättre att välja ett eftermarknadslarm.

BMW, VW, Audi och Volvo är några märken som har problem med stöld av delar från nyare bilar. Då stjäls även saker som alla exemplar har, strålkastare, airbags, hela fronter förutom navigatorer. Vill man vara garantera att slippa sånt får man välja märken som inte är stölddrabbade. Gå in på NVSA.se och se vilka märken som har bra stöldskydd och vilka som har dåligt (VW kan ha bra men det kostar extra). BMW och MB vägrar få sina bilar bedömda... Länk

Mvh Stephan
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Kära vän AlexanderK !

Tänka sig att det lutar att försäkringsbolaget troligen är intresserad av att betala ett larm.
Till skillnad från dig så såg dom fördelarna med att jobba förebyggande.

jsn: BMW original larm är till och med något säljarna tycker är onödigt att montera, för den hjälper ingeting mot det som hände min bil.
Helt enkelt ett värdelöst larm....

Det jag undrar är om det finns någon som har efarenhet av DEFA eller Carguard larmen?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.