|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har problem med att bilen går ojämt, den hugger och "bluddrar" vid både tomgång och körning. Först efter ca 3000-4000 varv känner man inte av "huggen" från motorn. Det är som den stänger av några cylindrar och startar upp dem igen hela tiden, vid långsam körning är det som man får ständigt motorstop (som vid motorbromsning). Jag har läst av felkoder och den har varnat för lambasonden, den gar väldigt lågt voltvärde och till slut gav den upp helt, 0V och ingen signal. Så den är bytt men felet kvarstod. Har läst av felen på nytt och får meddelande om tändningsfel på cyl 1 och 3. Jag flyttade därför tändspolar/tändhattar på cyl 1 och 3 med de som sitter på cyl. 2 och 4, felet kvarstår på cyl. 1 och 3 även efteråt. - Så jag kan väl med stor säkerhet utesluta fel på tändspolarna? Då bestämde jag mig för att läsa av värden under tomgång, på alla ställen jag kunde hitta och jag har lagt upp bilderna på denna sida: Länk Bilderna är klickbara för att få fram full storlek. - Har ni möjlighet att hjälpa mig att tolka värdet så vore jag väldigt tacksam, så jag kommer vidare i felsökningen och kan komma iväg i midsommar! :) Kan det vara tändstiften som är dåliga? - Eller vad betyder "smotheness"-värderna på cylindrarna, vad innebär det att värdet är så högt på cyl. 1 och 3? Kan man byta tändstift bara på 1 och 3 utan att byta övriga, hur hårt ska man sedan dra åt dem? | |
|
Har bytt ett av stiften och känner och hör en märkbar skillnad! Ska byta det andra också så hoppas jag detta är ut världen. Ett av två stift på tändstiftet var snett såg jag nu, inte konstigt att det blir misständningar. Hoppas nästa stift också är lika tydligt fel på. Får väl byta alla vid ett senare tillfälle. Fick rekommendationen att skruva i stiftet försiktigt helst utan någon form av hävarm tills det sitter och sedan dra åt ytterst lite och inte med full kraft, bara så man känner att den sitter och det inte går att dra mer utan att ta i ordentligt. Det verkar funka iaf så jag hoppas det sitter även vid hård belastning. :-/ Återkommer om det inte hjälpte med byte av sista stiftet. :) (Håller en liten monolog här märker jag men Hoppas detta kan hjälpa andra med samma problem) |
|
|
Vad var det för stift och hur såg de ut (lägg upp en bild)? När byttes stiften senast? Vilka stift skruvade du i? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hag laddat upp bild på stiften nu, ganska tydligt att de inte är så färska direkt, det var ett par BOSCH. Minns inte när stiften byttes senast faktiskt så det är kanske tid för byte på alla ändå och nu vet jag hur man gör så det kommer jag göra ganska snart. Fick bara tag på ett på NKG-stift på Mekonomen som de tog fram åt mig, duger säkert bra de med, de hade inte 8 på lager så jag köpte till de två cylindrar som inte fungerade. |
|
|
De går bättre att köra nu men jag tror inte det är lyckat att blanda fabrikat så som jag gjort nu. Cylinder ett ger bättre värden, inte i närheten av så dåliga värden som tidigare. Men cylinder tre touchar ändå övre tröskeln i smootheness avläsningen efter ca 10 minuter, vet inte vad det kan bero på. Men den går inte så orent och hugger inte som förut så det blir väl 8 nya stift i midsommar. :) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Dom här stiften är det du ska ha i din 540 då funkar den bäst. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det är alltså NGK BKR6EQUP som gäller? - Sjukt hur dyra stiften är i Sverige jämfört med UK t ex i det läget önskar man att man bara hade 4 cylindrar. Men det är dock kanske enda tillfället. Tack för tipset! Ger mig ut och letar efter ett 8-pack :) |
|
|
BKR6EQUP eller Bosch FGR7DQP är stiften som BMW rekommenderar och de håller i 10.000 mil! Dock hade nog din bil tvåelektrodsstift från fabriken (NGK BKR6EK eller Boschs motsvarighet - kommer inte ihåg namnet på dem). Att cylindrarna med stiften som har inböjda elektroder inte fungerade, är föga förvånande då de i praktiken har kortslutit sig! Hur i hela friden har elektroderna blivit böjda på det viset? Frågan är också om tändspolarna på de tändstiften har tagit skada av detta? Dyrare tändstift köper man med fördel via nätet och då från USA (brukar dock har dyra frakt), UK eller Tyskland.. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag tror tändspolarna har klarat sig för jag flyttade dem från 1 och 3 till 2 och 4 för att utesluta fel på tändspolarna. Cylinder 2 och 4 går bra. Jag vet inte vad som kan ha hänt med stiften men ventilkåpspackning har bytts nyligen och lite annat, så något måste troligen ha hänt i samband med det bytet. För de kan väl knappast ha blivit så av sig själva via någon mekanisk verkan inne i cylindern, väl?? (eller kan det?) - Det är en okänd värld för mig, allt som är innanför tändstiften, men jag lär mig mer och mer... |
|
| Hade samma problem.. den hackade vid körning.. när jag felsökte så va det cylinder 3.. så jag bytte tändspole på cylinder 3 och då gick det väldig bra:).. så det är tändspole man ska byta | |
|
Det är inte säkert att det är en dålig spole, men det kan vara det... Någon form av "misshandel" har stiften fått - om de skruvade ur stiften vid bytet av ventilkåpspackningen, kan de ha tappat stiften i golvet eller liknande...för de blir inte så i cylindern (om de inte krockar med en kolv eller liknande pga generalras - men då borde de varit tryckta från toppen av stiftet och inte från sidan. Men å andra sidan skall man inte behöva demontera stiften vid byte av packningen till ventilkåpan, så lite mysko är det. Är det fortfarande samma cylindrar som inte vill lira riktigt? Insprutarna kan kanske ha fastnat i stängt läge på de cylindrarna, för troligen har motorn stängt av de felande cylindrarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag bytte både ventillkåpspackning och motorkåpa..efter några dagar så hackade den vid körning som att det förlorare kraft.. efter felsölnkng så va det cylinder 3... bytte tändspoll på cylinder 3.. och det va inga problem sen |
|
|
Det är samma cylindrar som inte vill synka ordentligt men den går markant bättre så bytet av stift gjorde en hel del. Hur kan man kolla insprutarna/spridarna? Har beställt nya stift som Hasso tipsade om så jag får se om de ger med sig efter det. Värdet var över 2500 på cylinder 1 och 3 tidigare (1000 verkar vara max tillåtet, vad det nu betyder), efter bytet av stift ligger de på strax under 1000 vid tomgång på både cylinder 1 och 3, cylinder 3 något värre än 1an och är på runt 980. - Ändå tyckte jag att jag fick i det tändstiftet bäst, när det gäller åtdragning. ;-) Märker av en del strul när man trycker gasen i botten och precis när den växlar ner så hugger den till som förut, som med "motorbroms" så att säga, misstänker att den då tappar en eller två cylindrar och sedan försöker kickar igång dem igen, den går inte riktigt rent. Men som sagt, den går betydligt bättre än innan på tomgång. Det sitter olika fabrikat nu på stiften, men alla är med två elektroder. BOSCH x 6 (2,4,5,6,7,8) och NGK x 2 (1,3) Det jag undrar lite över är att det står en varning på "total air consumption HLM" och "needed air i.s controller". Kan det vara något eller är det normalt? Länk |
|
| Ska tillägga att NGK är inte av platinum-modiell utan "vanliga" stift. | |
|
Glömde uppdatera om hur det gick: - Nya stift blev toppen, lite nervöst att byta men det gick fint. Oljeservice på lådan fick det bli med och det var det som orsakade en hel del ryck i växlingarna osv. Så nu är allt Ok med tomgång, växlingar och acceleration. ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.