|
|
|
|---|---|
|
Jag har en E61 2008. Jag har ett hål i klädseln som jag vill åtgärda och skall då ta av klädseln. Jag har kommit till den biten när huvudstödet skall ur, efter att ha läst mig till i lite olika forum så framgår det att man skall koppla ur minus kabeln från batteriet. Men min fråga är om någon har erfarenhet av detta? Hur det blev när ni kopplade in huvudstödets kabel igen (när batteriet fortfarande var utan minus kabeln) Fick ni felkoder? Felkoder för att batteriet varit urkopplat eller för att pyro-kabeln varit ur? Anledningen att jag frågar är att jag undrar om det är värt allt jobb om det renderar i en massa felkoder. Hoppas ni kan svara. | |
| Ingen som tagit ur klädseln på E60/E61 med aktivt huvudstöd eller i någon annan modell serie som har aktivt stöd? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag har haft av batteriet i 3 dygn på en E61 535D -2007 utan att ens radiokanalerna i navin försvann, när jag böt evaporator och rev hela instrumentbrädan. Inga konstiga felkoder uppkom. Men man ska aldrig säga aldrig självklart. Airbagsystemet aktiveras i radioläget om man låter bli tändningen så behöver man inte koppla ur batteriet . Men slår man på Radioläge/tändningen med nått i systemet urkopplat tänds airbaglampan. Och måste släckas med diagnos. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Nä precis man vet aldrig, men det låter som att det bör gå iallfall. Tänkte också jag skulle slippa lyfta ur stolen ur bilen. Skall bara ha av klädseln på ryggen. Tycker det verkar vara jäkligt bökigt att få ur stolen utan att repa inredningen. Givetvis måste jag ta bort skruvarna som sitter i golvet och på så vis lyfta den lite så man kommer åt in emellan mittkonsolen. |
|
|
Airbagsystemet är larmar även om tändingen är avslagen. Jag har mekat med airbag (höger fram) i min förra E61 och fått felkoder som måste raderas. Koppla ur batteriet om du inte kan radera felkoder själv. /Jonas |
|
|
Jag kopplar ur minus polen varje gång jag mixtrar med kontakter rörande airbag. Jag har mjukvara så jag kan radera felkoder, gjort det tidigare. Men jag läste i något forum vet inte om det ligger någon sanning i det men att felkoder av säkerhetssystemet inte gick att radera på vanligt vis. Som sagt jag har ingen aning om detta är korrekt eller ej, men kände att jag inte ville chansa. Någon som har plockat bort klädseln på en E60/E61? Jag har lossat rygg klädseln runt om men nu kommer dilemmat med alla klammor som sitter i en wire i klädseln och i en wire i stolsryggens skummgummi. Om jag knipsar av dessa klammor så kan man väl ersätta dessa med buntband istället vid återinstallation av klädseln? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.