AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
837

Batteri och AC

Tja.. Har strulat hela helgen med BMW f*n.. Var och tankade ute i skogen (var billigast där) och då ville fanstyget inte starta.. visade sig vara för lite kräm i batteriet.. Fick starthjälp med kablar och då starta den fin fint... Körde 2 mil och stängde av den.. då starta den igen.. kom ut dagen efter.. lika död.. Körde några mil idag (ja jag fick ha starthjälp) och då starta den en gång sen var den död igen... Vad kan det vara ?? Den verkar ju ladda annars så skulle den inte starta när man just har kört.. Är det batteriet (BMW 85amp) som följde med bilen som är helt slut ?? Eller kan det vara något som drar ström?? har ni några tips på vad jag ska göra?...

Sen så är min AC helt kass.. blir inte så kallt.. det verkar som den startar ialla fall.. kan man kolla gasmängden någon stanns?? En polare fyller på den för 500:- så jag får väl testa det..

/Jimmy
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Far på närmsta mack o kolla batteriet med en batteritestare.. Se till att det är full med ström innan bara för är det inte trasigt innan så lär det bli det då.. Om det visar sig att batteriet är fräscht så är det bara att leta tjyvströmmar o kolla laddningen... Mitt tips är att en eller flera celler är trasiga i batteriet..

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Batteriet var kasst... visade sig att bilfriman (Mårtenssons bil i Hörby) hade satt i ett helt slut batteri när jag köpte bilen... Jag vet att det satt ett annat i när jag provkörde bilen... Mycket irriterande och det kostade då 1000:- för ett nytt.

/Jimmy
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Annars kunde man ju tänka sig att Sveriges i särklass dyraste bilhandlare åtminstone hade fräscha grejer...
mm.. så dom e dyra?? Jag jämförde allas priser på internet och min 735:a var billigast där... (tillfällighet kanske).. Kolla in den i Galleriet...
Annars så var dom ganska hyggliga.. fick 4 nya däck och självklart besiktigade dom bilen.

/Jimmy
ri
52
rille
730i 92
316i 92
angåendde din ac, går den igång och fortsätter att gå eller startar den och slår av? är den kass ska du renovera den. de flesta ventilationsfirmor har utrustning för att kolla var den läcker och kommer sedan med ett kostnadesförslag. sitt ner när du tar enot detta.

lycklig är den e32:a som får full gas!
Om den skulle funka som den ska(kompressorn och elektronik).. men det är bara kasst med Freon(eller vad det nu e) så kan det funka med att bara fylla på den och ev byta ut det som läcker ?? Då kanske det inte blir allt för dyrt..

/Jimmy
Br
196
Brutus
Något modifierad 730 -91
Om den inte redan är ombyggd är det stor risk att det är R12 (gammaldags freon) i den och då får du antingen leta upp en "oseriös" kylmontör som har R12 kvar och kan fylla upp den, eller så är det en halvdyr operation som gäller, och då borde du kontakta en aukt. verkstad så du får originalprylar med garanti...

mvh
/B
Br
196
Brutus
Något modifierad 730 -91
Appropå batteritjafset, har du bensinvärmare i bilen, sitter det förmodligen ytterligare ett batteri i bakluckan på höger sida innanför klädseln. Det är ett 25ah batteri, rätt dyrt det med, om det är slut kan det dra med sig "huvudbatteriet" har jag hört.

mvh
/B
Ska kolla upp det.. tack... (letar efter oseriösa freonare) :>

/Jimmy
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Enl. en säker källa (BMW-mek.) så går det att fylla på ett gammalt system med det nya köldmediet 134A utan att förden delen tappa något avsevärt i kylverkan.
Mo
53
Morfendite
X3 3.0SD -07
Vad är det för freon i en 735i -87?

Kul på hjul!
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

R12 tror jag det heter. Nya heter R 134A i varjefall
ho
432
hombre
750iA 1991
Vår bil har ett lite klistermärke unde rhuven som informerar om att acc:en är renoverat till nya gasen. Märket verkar vara påsatt på bmwverkstad och har bmw logo.

Aldrig mer en rostig Volvo !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.