AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.255

Skum historik på billig Z4 35i?

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag kollar intensivt på Z4or på blocket och denna är ju väldigt attraktiv, nu även prissänkt:
Länk

Men jag blir rädd då man på en av bilderna kan läsa "fikratsson bil" i bakgrunden...
Är inte det en sån där Zigenarskojarfirma?

Nån som har historik på bilen i fråga?

/Jonas
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag vet inget om bilen, men lite om Fikratsson bil. Det är ingen zigenarfirma, fast det låter så.
Dom köper bl.a. inbytesbilar från Platinumcars, privatpersoner på blocket och troligtvis lite bilförmedligar.
16.584
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det är inte firman som importerat bilen utan en 23-åring från Skärholmen. Jag skulle dock inte avfärda bilen helt än utan försöka forska vidare lite vem som första ägaren köpte bilen av och historiken utomlands.

Jag tror du förväxlar bilfirman med den där firman med snarlikt namn i västsverige som skeppade över en massa krockade USA-bilar? Den hette nåt liknande.

-------
//Lövet
Visa användare
2.842
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Akvidson, som för övrigt har gått upp i rök, alla bilarna borta från firman och inte en kotte där när jag åkte förbi för ett tag sedan.

Edit. Såg nu att konkurs var inledd.
16.584
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Precis den jag tänkte på!

Med tanke på vad de höll på med skulle det inte förvåna mig om de sitter inne eller liknande.

-------
//Lövet
ar
457
argungu
118i -20
Familjen som driver Fikratsson Bil AB heter Nasirov (Teymur, Rufat och Asmar). Om jag förstår rätt kommer de från Azerbadjan.

/Erik
ar
457
argungu
118i -20
Dubbelpost.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Har också letat Z4 hela våren, och den där har väl legat ut ett gäng gånger av olika personer med olika priser.

Om jag inte missminner mig? Så var den först ute för försäljning av ett företag, sedan några dagar senare av en privatperson. Sedan kom den ut igen av annan privatperson. Med en säljtext som var mer än snurrig. Priset har ju också varierat kraftigt.

Priset är ju rimligt. Men denna bil kräver nog en ordentlig koll, bara en magkänska jag har haft, och därmed valt bort den när jag skulle köpa en Z4.

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Vill förtydliga och inte var allt för hård. Det behöver ju absolut inte vara något konstigt med bilen. Priset är ju rätt, och den ser fin ut på bilderna.

Men i någon av text tidigare fanns det med information om att någon fälg behövde svetsas. Det bör man nog kolla också.

Efter att ha letat Z4 hela våren, så har man ju dykt på rätt konstiga saker. Fasiken man bli ju paranoid av att köpa en bil.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Alf_von_sil: Vad köpte du för Z4? modell, utrustning, pris?

Jag sålde min 130 igår, så nu kan sökandet efter Z4 intensifieras.

/Jonas
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Egentligen var jag ute efter en 35is. Men ibland blir det inte alltid som man tänkt sig. Tänkte till, och jag använder rätt sällan några H/K i mina tidigare cabbar jag haft. Glider ju mest bara runt. varför då betala massa i försäkring, skatt och oftast dyrare kringkostnader för en motorstark bil.

Det dök upp en Svart Z4, 23i -10 med 204 HK och 5k på mätaren med endast en ägare och med den utrustning jag tycker är nödvändig,

HIFI, Sportstolar, IDRIVE, M-chassi plus lite annat lull. Men utan M-paket. Detta störde mig lite till en början. Men så kollade jag upp Ebay, och för 10k så kan jag få ett komplett extriört M-paket levererat hem. Inget att bråka om, blir ett trevligt vinterprojekt.

Betalade 236.000kr hos en seriös bilhandlare, och bad dem också lägga på nya 19" M6 fälgar och däck för 15.000kr med 265 bak. Bilen är som ny, aldrig vinterkörd. Vilket var viktigt för mig. Att få på 265 bak gjorde bilen otroligt fet bakifrån. Z4:an har enorma hjulhus och måste fyllas ut! jag hade krängt på 275 om jag visste.

Har tidigare ägt Z4 3.0 och sist nu en Z3 2,8 och måste säga att nya Z4:an leverera helt okej trots bara 204hk. Känner inte att jag har behov för mer faktiskt för min körning. Och skulle aldrig någonsin i helvetet köpa faceliften med någon av de fyrorna som nu sitter i Z4:an. Men det känns som marknaden har sagt sitt, verkar vara få som vill ha en 4:a i dessa bilar. Tycker dem mest verkar vara hyllvärmare hos handlarna och köps tillslut av någon som inte vet bättre.

HIFi-ljudet är jag också väldigt nöjd med. Många klagar på ljudet. Jag gör det absolut inte. Min Audi A5 med B&O systemet som alla hyllar är bra men Z4:an Hifi fungerar ypperligt även när cabben är nere. Det dunkar på rätt bra, sedan är det väl inget system man lyssnar på klassiskt musik med.

Komforten är väldigt bra på Z4:an detta är ingen sportbil enligt mig. Nu har jag inte varit och pressat. Och det blir säkert en helt annan känsla med 35i. Nu har jag haft en 335i och jag var väldigt aldrig riktigt imponerad av den maskinen. För mycket som kan strula, och även gjord det. Turbo är också en tung konstruktion.

Prestandan på papper gör den manuella 0-100 på 6,6 sekunder. Vilket i teorin är helt okej. Faktiskt till och med riktigt bra för det lilla antalet Hästar.

Byggkvalitén är blandad. Vissa saker känns som ett statligtverk har byggt för att hålla i evigheten och fick kosta hur mycket skattepengar som helst. Sedan kommer man till andra saker. Där man undrar hur tänkte dem här då? Nyckeln är pinsam plastig, Den skäms att ligga bredvid min Audi nyckel på bordet. Om jag inte minns helt fel? Hade jag samma torkarblad på min Opel kadett från 1981. Solskydden köpte BMW av ett asiatiskt företag som blev ratade av alla andra lågprisbilar på marknaden. Bara för att nämna några saker.

Komforten är riktigt bra, inga konstiga ljud, inget knirrande eller vridande av chassit även vid dåliga vägar. Imponeras av bromsarna, de biter riktigt gott, mycket bättre än min Audi A5 som har rätt rejäla bromsskivor. Bagaget? Vilket bagage? Det finns inget, det finns ett brevinkast! Där får du plats med en dagstidning och någon liter mjölk.

M-chassi är ett måste enligt mig, sänker ju även bilen 1 cm.
Men det dynamiska lägen som finns. Normal, sport och sport+ det är ingen som helst skillnad på vad jag kan känna. Möjligvis att det brummar lite mer? Ljudet från motorn är helt okej. 35i låter bättre! Men 23i behöver inte skämmas.

Köpte bilen av Häggenäs. Och enligt säljaren så är de lättsålda. Han hade några andra Z4:or också i hallen. Alla sålda på under en dag.

Privatpersoner tror att de kan få ut mer, och alla bilar på blocket är överprisade! Det är därför de inte bli sålda. Kolla vad bilhandlarna tar, sedan sänk 10-20% först då lever de i verkligheten. och sedan lite på platsen prut. Betala extra för M-paket? Ja lite mer, men inte mycket. Ett komplett M-paket kostar 7K på ebay. Sedan får man lacka det för 5K. Sedan har men en ny front och röv utan märken.

Z4:an är en av få BMW bilar som ser rätt okej ut även utan M-paket. Bara man lägger på lite roligare fälgar.

Slutsats: Mycket trevlig bil för en rimlig peng är min slutsats. Men 35i är en 35i.

Azkikr: Lycka till med att finna en fin bil, jag har legat på som fan i flera månader och det har inte varit en lätt resa. Och jag är så glad att jag slipper leta mer, var gött trött på det! När letande blir en frustration, är det inte roligt längre.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Alf_von_sil: Tack för en uttömmande kommentar...
Mitt största problem är att det är flest svarta bilar på marknaden och jag, till skillnad från dej då, köper inte svarta bilar... tycker inte formerna syns i svart...
Jag vill ha en vit eller silver Z4...

/Jonas
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Azkikr: Håller med dig, ville heller inte ha en svart bil pga av att formerna inte syns så tydligt.

Men formerna syns betydligt bättre i verkligheten och speciellt när solen skiner. Finns det något tråkigare bil på bild än en svart? Men kolla hur det verkligen ser ut i verkligheten. Det är rätt stor skillnad.

Vit är helt rätt färg på Z4:an. En av få bilar som passar otroligt fint i den färgen.

Det kommer nog upp en Z4 i rätt färg tillslut :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.